Gå till innehåll

Nitrat,Fosfat?


Roger Salenius

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! Noob fråga:looloo:

jag hämtade 20kg LS för 3 dagar sedan... Den kommer från Imazo. Skaffade även ett testkit som han i affären rekommenderade nu i början, Ett Red Sea Algae Control

NO3 PO4 gjorde ett test idag bara för att lära mig hur det funkar.

NO3 4ppm? Gjorde även ett med 1ml akvarievatten o 15ml blandvatten o det blev 1-0,75ppm? 

PO4 var 0,04? Är orolig då jag tycker värdena e helt åt hellvete? Men det e nog för tidigt att mäta nu? Har tänkt o ge det minst en månad att mogna. Använder mig utav Red Sea coral pro salt, salthalten ligger på 025, pH har jag ingen aning om... Väntar på kalibreringsvätska till min pH mätare, RO pump e på väg o kommer om 2v. Oroar jag mig i onödan? Kanske e för tidigt att mäta? Vilka fler tester måste jag köpa? Tackar för feedback! Mvh

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har börjat sykla o kommer genomgå olika faser. Det enda du gör nu första tiden att du fyller på med osmosvatten för det som dunstat. Under tiden tills nitrifikationskretsloppet kommit till end behöver du bara en nitrit test. Inga koralldjur och inga fiskar innan kiselalgfasen är över efter som tar 4-5 veckor. När kalkalgerna kommer framåt vecka 8-9 då kan du börja mäta. Till sist byt inget vatten de första 3 månaderna. På din salthink står värden för kalcium, magnesium, kH och det är där du ligger idag , dag 1 varken mer eller mindre hur mycket du än mäter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många sätt att starta ett akvarium. Det enda du behöver mäta i början är ammoniak eller nitrit. När nitrit är noll kan du börja sätta i enklare koraller och någon fisk. T.ex. ett par clowner eller någon annan robust och tålig fisk.

Spar på dina tester, det är helt meningslöst att kolla nitrat och fosfat nu i början.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Kjelle sa:

Akvariet har börjat sykla o kommer genomgå olika faser. Det enda du gör nu första tiden att du fyller på med osmosvatten för det som dunstat. Under tiden tills nitrifikationskretsloppet kommit till end behöver du bara en nitrit test. Inga koralldjur och inga fiskar innan kiselalgfasen är över efter som tar 4-5 veckor. När kalkalgerna kommer framåt vecka 8-9 då kan du börja mäta. Till sist byt inget vatten de första 3 månaderna. På din salthink står värden för kalcium, magnesium, kH och det är där du ligger idag , dag 1 varken mer eller mindre hur mycket du än mäter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Många tack för svaret Kjelle :subdued: Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort du har det minsta nitrit i vattnet så slår nitrattesten i botten. Den störs nämligen av nitrit. Helt meningslöst att mäta nitrat i början som Kjelle säger. Sedan är han gammelmodig i sitt sätt att starta men det kan han inte hjälpa :) De är sådana på Norrmalm. Skämt å sido - hans sätt är ett - här är ett annat

De fungerar bägge två men vad som inte fungerar - det är en mish mash mellan metoderna - bestäm dig för den metod som passar din personlighet bäst och håll dig till den

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder mig utav Red Sea coral pro salt, salthalten ligger på 025

Nackdelen med Red Sea Coral Pro saltet är ju att kH ligger på 11,5. I början kvittar det väl då det är oproblematiskt mellan 5-10. Däremot när den dagen kommer och du vill ligga stabilt med ditt kH mellan 6-8 så får du ta till kemiska stridsmedel för att sänka. Därför om du frågat först om salt skulle jag utan att tveka rekommenderat Tropic Marin Pro Reef som ligger helt perfekt enligt min mening för att sköta akvariet utan krigsföring och med regelbundna vattenbyten. Värderna för Tropic Marin Pro Reef är kalcium 435 (420, 380-440 utan problem), magnesium 1350 (1310, 1200-1350 utan problem) och kH 7,3, (6-8, 5-10 utan problem). Även om gränserna är töjbara vill man ju ligga vid en salthalt av 3,5 %, kalcium 420, magnesium 1310 och kH 6-8. För egen del numera håller jag mig till kriget och köper väl det saltet som har acceptabla värden och pris, resten rättar jag till med kemikalier. Detta då Tropic Marin Pro Reef definitivt inte är det billigaste saltet att köpa men som nybörjare kan det ändå spara pengar och gråa hårstrån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Kjelle angående saltet.

Om man vill fortsätta med Red Sea så kan man istället för Coral Pro i svart hink använda Red Sea Salt i blå hink.

 

Jag blandar Red Sea blå hink:

Salthalt 34,5ppm (35ppm i karet, lite lägre i vattenbytet pga Balling)

KH - 7,6

Ca - 400

Mg - 1300

K+ - 390

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Ouscazz sa:

Håller med Kjelle angående saltet.

Om man vill fortsätta med Red Sea så kan man istället för Coral Pro i svart hink använda Red Sea Salt i blå hink.

 

Jag blandar Red Sea blå hink:

Salthalt 34,5ppm (35ppm i karet, lite lägre i vattenbytet pga Balling)

KH - 7,6

Ca - 400

Mg - 1300

K+ - 390

hur många gram per liter blandar du för att få 34,5? i aqua calculator får man 37,6 g per liter, stämmer det? :) 

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Kjelle sa:


Nackdelen med Red Sea Coral Pro saltet är ju att kH ligger på 11,5. I början kvittar det väl då det är oproblematiskt mellan 5-10. Däremot när den dagen kommer och du vill ligga stabilt med ditt kH mellan 6-8 så får du ta till kemiska stridsmedel för att sänka. Därför om du frågat först om salt skulle jag utan att tveka rekommenderat Tropic Marin Pro Reef som ligger helt perfekt enligt min mening för att sköta akvariet utan krigsföring och med regelbundna vattenbyten. Värderna för Tropic Marin Pro Reef är kalcium 435 (420, 380-440 utan problem), magnesium 1350 (1310, 1200-1350 utan problem) och kH 7,3, (6-8, 5-10 utan problem). Även om gränserna är töjbara vill man emoji855.png ju ligga vid en salthalt av 3,5 %, kalcium 420, magnesium 1310 och kH 6-8. För egen del numera håller jag mig till kriget och köper väl det saltet som har acceptabla värden och pris, resten rättar jag till med kemikalier. Detta då Tropic Marin Pro Reef definitivt inte är det billigaste saltet att köpa men som nybörjare kan det ändå spara pengar och gråa hårstrån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Tack för tipset! Har en hel spann.. 22kg :sulkiness:.. Han i djuraffären sa att det va vad man skulle använda. Det e ju konstigt, dom som jobbar i djuraffär o säljer borde väl ändå veta vad fan dom säljer? Man blir bara förbannad! Vad för kemikalier behöver jag för o fixa detta o hur? Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! Har en hel spann.. 22kg default_sulkiness.png.. Han i djuraffären sa att det va vad man skulle använda. Det e ju konstigt, dom som jobbar i djuraffär o säljer borde väl ändå veta vad fan dom säljer? Man blir bara förbannad! Vad för kemikalier behöver jag för o fixa detta o hur? Mvh

Inget konstigt med det, de säger ju alltid att det de har bäst provision på är bäst. Just nu behöver du inget. Längre fram när du får förbrukning kan det ju vara idé att du köper hem ballingsalter. Även om du inte tänker köra balling (enklast via doseringspump) går det och göra sk. stamlösningar för att på ett enkelt sätt justera akvariets värden. Vill du inte hålla på med ballingsalter finns det ju en uppsjö av flaskor för höjning av kalcium, magnesium, kH etc.....
Börjar redan bli dyrt det här


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget fel på Red Seas pro salt. Anledningen till att de ligger så högt i alkalinitet är att det har visat sig att man kan få en "boostad" fotosyntes när KH ligger kring 11,5 till 12. Om du kör ett kar med normala näringsvärden (NO3 inte under 3-5 och fosfat mellan 0,15 - 0,05) så kan detta salt innebära ökad fotosyntes och tillväxt för de flesta koraller. Vid ultralåga värden blir dock fotosyntesen så kraftig att det är en stor risk för att få "brända" toppar på acroporer och annat.

 

Den enda regeln som egentlige finns när det gäller det vanliga och det med förhöjda värden är att om du kör med kranvatten som innehåller kalcium och karbonater så skall du använda det "enkla" saltet (anledningen till att jag använder "enkla" salter är just denna). Använder du osmosvatten så kan du mycket väl använda Pro saltet. Det är alltså ingen ko på isen om du i början ligger på ett KH kring 11,5 och kalcium på 450. Jag skulle nästan föredra det i starten eftersom då finns det utrymme för stenkorallerna att ta av utan att du behöver hålla örnkoll på ditt KH och Kalcium. inte heller behöver du tänka på att börja bråka med Balling. När du märker att dina vattenbyten inte räcker till för att hålla KH uppe - ja då är det dags att börja tänka på balling eller kalkreaktor.

 

Jag tror inte det är något fel på den personen som rekommenderade dig att använda detta salt utan det finns olika skolor hur man gör. det behöver inte ha med marginaler att göra.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kjelle sa:


Inget konstigt med det, de säger ju alltid att det de har bäst provision på är bäst. Just nu behöver du inget. Längre fram när du får förbrukning kan det ju vara idé att du köper hem ballingsalter. Även om du inte tänker köra balling (enklast via doseringspump) går det och göra sk. stamlösningar för att på ett enkelt sätt justera akvariets värden. Vill du inte hålla på med ballingsalter finns det ju en uppsjö av flaskor för höjning av kalcium, magnesium, kH etc.....
Börjar redan bli dyrt det här emoji27.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Ok... Vad är ballingsalt? Hur dyrt? Har redan lagt 12000+ på allt, sambon börjar o bli lite irriterad :tongue: Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Vad är ballingsalt? Hur dyrt? Har redan lagt 12000+ på allt, sambon börjar o bli lite irriterad


Behöver inte alls bli så dyrt med Balling. Men det är inget du behöver fundera på än. Om du skippar stenkoraller behöver du inte alls fundera på det.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Lasse sa:

Det är inget fel på Red Seas pro salt. Anledningen till att de ligger så högt i alkalinitet är att det har visat sig att man kan få en "boostad" fotosyntes när KH ligger kring 11,5 till 12. Om du kör ett kar med normala näringsvärden (NO3 inte under 3-5 och fosfat mellan 0,15 - 0,05) så kan detta salt innebära ökad fotosyntes och tillväxt för de flesta koraller. Vid ultralåga värden blir dock fotosyntesen så kraftig att det är en stor risk för att få "brända" toppar på acroporer och annat.

 

Den enda regeln som egentlige finns när det gäller det vanliga och det med förhöjda värden är att om du kör med kranvatten som innehåller kalcium och karbonater så skall du använda det "enkla" saltet (anledningen till att jag använder "enkla" salter är just denna). Använder du osmosvatten så kan du mycket väl använda Pro saltet. Det är alltså ingen ko på isen om du i början ligger på ett KH kring 11,5 och kalcium på 450. Jag skulle nästan föredra det i starten eftersom då finns det utrymme för stenkorallerna att ta av utan att du behöver hålla örnkoll på ditt KH och Kalcium. inte heller behöver du tänka på att börja bråka med Balling. När du märker att dina vattenbyten inte räcker till för att hålla KH uppe - ja då är det dags att börja tänka på balling eller kalkreaktor.

 

Jag tror inte det är något fel på den personen som rekommenderade dig att använda detta salt utan det finns olika skolor hur man gör. det behöver inte ha med marginaler att göra.

 

MVH Lasse

Ok Lasse... Fosfaten låg på 0,04 e det ok? O jag har en strumpa i ena facket med aktivt kol o fosfat remover, e det fel? Vill ju inte bränna något. Vilka fler tester rekommenderar du? Nu har jag red sea nitrat o fosfat test. Tyckte dom va enkla o ha o göra med. Tänker inte ha några avancerade grejer. Clowner en kirurg 2gobis o några putsarräkor o lite mjukisar. Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Ouscazz sa:

Nej, inga problem. Ja, RO är ett måste med det saltet annars får du skyhögt KH mm.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Ok... Nu e det kranvatten men min RO pump kommer nästa vecka. Ska jag göra vattenbyte då? mm? Vad kan mer bli fel? Mvh

Ändrat av Roger Salenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Nu e det kranvatten men min RO pump kommer nästa vecka. Ska jag göra vattenbyte då? mm? Vad kan mer bli fel? Mvh

Gör inget, när du får din osmos börjar du med den till ditt avdunstade vatten istället för kranvatten. Inga vattenbyten ditt akvarium har ju börjat sykla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...