Gå till innehåll

Nybörjare behover tips om ett NANO 80L


Mudar

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, Mudar sa:


Normalt, farligt eller måste bort???


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Frågar du mig så skall de bort. De har en tendens att sprida sig fort.

 

Pepparmintsräka äter dem, dock verkar det som de kanske inte alltid tar alla. Ett bra råd som @Ouscazz sa till mig är att ta ur stenen innan du har koraller och hugga ur den med mejsel. Alternativ finns ett medel som heter Aptasia X från Red Sea. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är i uppstarten. Mitt råd är att inte använda kemikalier med okänt innehåll i detta läge. Ta up stenen och ettdera hugg bort delen med glasrosor eller behandla den stenen helt individuellt i en hink. Enkel 12 % ättika och en 1 ml spruta är också effektivt om du kommer åt glasrosen. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse är det inte ett "snällare" sätt att använda sig av kokhett osmosvatten och injicera direkt i glasrosen. Jag har använt mig av den tekniken för att slippa tillföra kemikalier överhuvudtaget.  Sen har jag manuellt skrapat bort den ihopskrumpna glasrosen efter behandlingen bara för att säkerställa att det inte finns något kvar. Det här sättet har i alla fall fungerat bra för mig :unconscious:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Rosie sa:

@Lasse är det inte ett "snällare" sätt att använda sig av kokhett osmosvatten och injicera direkt i glasrosen. Jag har använt mig av den tekniken för att slippa tillföra kemikalier överhuvudtaget.  Sen har jag manuellt skrapat bort den ihopskrumpna glasrosen efter behandlingen bara för att säkerställa att det inte finns något kvar. Det här sättet har i alla fall fungerat bra för mig :unconscious:

 

Det fungerar jättebra med hett vatten, om inte glasrosen sitter med foten i en håla där man inte kommer åt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Du är i uppstarten. Mitt råd är att inte använda kemikalier med okänt innehåll i detta läge. Ta up stenen och ettdera hugg bort delen med glasrosor eller behandla den stenen helt individuellt i en hink. Enkel 12 % ättika och en 1 ml spruta är också effektivt om du kommer åt glasrosen. 

 

MVH Lasse

 

Håller med Lasse, inga kemikalier i karet i uppstarten. Ställ undan flaskan när du får hem den.

Sen tycker jag generellt att man skall vara restriktiv med rekommendationer om åtgärder som man inte har personlig erfarenhet av, speciellt till nybörjare som söker hjälp. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättika är snällt på så sätt att det också blir som en organisk kolkälla och hjälper vissa bakterier. Man skall ju inte ta för mycket givetvis. Högst 1 ml om dan för några dagar. Kokhet vatten funkar ocjså och även väteperoxid. De senaste blir bara till syre och vatten när det bryts ner i akvariet men skall bara sprutas mot det man vill bli av med. H2O2 och ättika är "ofarliga" om de används rätt. En flaska med ingen innehållsförteckning är lite mer vansklig.

 

MVH Lassr

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att ta ur stenen, den ligger i botten och alla andra är på.

Ska jag vänta tills karet cyklas färdigt, eller kommer den och sprida sig?
Fast säljaren sa att det är säkert och använda Aptasia X.

Men vågar inte och göra nåt domt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...