Gå till innehåll

Mitt 2200 liters revkar start våren 2017


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej Jonas heter jag!

Jag har fått äran att förvärva Nicos 2200 liters akvarium karet inhandlades under helgen som gått.
Av naturliga skäll så kommer flytten av "gigantkaret" att planeras noga och bli av under mars månad.

Nu har jag en massa jobb med att tömma mitt befintliga kar av koraller och fiskar, och se till att de mår bra tills det nya"havet " är på plats.
Idag så har jag ett 1000 liters som just nu finns till salu här på guiden.
Jag skulle uppskatta att få många tips från er som har mer erfarenhet än vad jag har, allt tas emot med stort intresse.

Nicos projekt har följts av många under drygt 2 år, jag ska fortsätta att ta bilder och dokumentera projektet av detta fantastiska akvarium.
Jag hoppas att det ska ge andra inspiration och uppskattas.
Men som sagt var om ni har bra tips att ge mig inte minst att starta upp ett så stort kar och vad det innebär.
Tackar på förhand!

/Jonas
 

Ändrat av jonas1131
  • Gilla 13
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter, ja det känns spännande.
Jag har i övrigt teknik som fungerar bra mot volymen, när jag komponerat mitt 1000 liters så tog jag i lite.
Men fanns nog i baktanken att större blir det nog men kanske inte så snart och så stort...men spännande är det.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon är intresserad så har jag 2 specialbeställda hållare för belysningsramp i rostfritt de ska också säljas eftersom de inte passar mitt nya kar.
Mitt kar är 65 brett och de står på förstärkningsplattorna, då slipper man borra i tak eller väg.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej  Jaroslaw, Jag det är spännande med nya karet.
Har en del att förbereda inför flytten, men ska bli jävligt kul och intressant.

Mitt 1000 liter drar ca 0,5 liter balling om dagen, har fina koraller men inte så många.
1,2 dl ca, 2 dl KH och ca 1,2 MG. Annars så är det vatten byten som kostar lite extra men snyggt blir det.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu planeras flytten av nya karet, hoppas ha det hemma inom ett par veckor.
Känns pirrigt att flytta ett så stort kar, jag kommer få hjälp av folk i akvariebranschen som är vana att flytta akvarium så det känns tryggt.
Men is i magen och hålla tummarna så ska det nog gå bra.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är det "nya" karet på plats det är stort, 10 man och ett par timmar så var det löst.

Jag skall se till att lite bilder kommer upp under april månad, jag kommer börja fulla med vatten om ca 2-3 veckor.

Väntar in en ny bakgrund printad vinyl, belysning och smeden som skall göra rostfria bågar för belysningen.

Jag kommer montera 4 st ledzeal 150 Pro, som ger ca 1000 watt och har mkt bra värden för koraller.

Har haft ett par sådan till mitt gamla kar under vintern, Acropora växer så det knakar.

Men som sagt pysslar lite och kommer med bilder inom några veckor.

Karet är fantastiskt fint, finishen är 100%. Mkt nöjd med mitt köp.
Tack Nico...

/Jonas

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, jonas1131 sa:

Nu är det "nya" karet på plats det är stort, 10 man och ett par timmar så var det löst.

Jag skall se till att lite bilder kommer upp under april månad, jag kommer börja fulla med vatten om ca 2-3 veckor.

Väntar in en ny bakgrund printad vinyl, belysning och smeden som skall göra rostfria bågar för belysningen.

Jag kommer montera 4 st ledzeal 150 Pro, som ger ca 1000 watt och har mkt bra värden för koraller.

Har haft ett par sådan till mitt gamla kar under vintern, Acropora växer så det knakar.

Men som sagt pysslar lite och kommer med bilder inom några veckor.

Karet är fantastiskt fint, finishen är 100%. Mkt nöjd med mitt köp.
Tack Nico...

/Jonas

 

Trevligt att du är nöjd !

Maj månad min snowflake tänker låna din kar kommer han blir glad med fina anemonen.

Tycker synd om honom snart i halv år bo i så lite akvarium .

 

Lycka till !

 

snowflake.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Denny sa:

Fyller så gott det går ;)

Fyller på så fort jag hinner ;)

 

Hahaha du har tur som bara behöver bry dig om tiden, jag går efter plånboken ;)

Allvarlig tror du kommer ha mycket färg där med tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej alla glada akvarister, nu har jag fått min bakgrund till akvariet monterat och klart.

Allt står på plats och osmosen jobbar för fullt med att fylla 2200 liter. Det kommer att ta 4-5 dgr.

Jag är dålig på att ta bilder men lover att komma med lite färska klipp.

Jag önskar alla en glad påsk och på återseende.

/Jonas

Ändrat av jonas1131
  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...