Gå till innehåll

Pump


Joaina82

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Helt ny i den här världen. Har haft sötvattensakvarium i många år, och känner att det är dags att uppgradera till saltvatten. Har en biorb 60 l, men funderar även på något större. Det jag undrar just nu, och hoppas att någon kan hjälpa mig med är pumpen. Vad krävs för ett kar på ca 500 l? Behövs två pumpar? Tänker att det är mycket vatten som ska cirkulera..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

500 är stort. Du behöver antingen 2 väldigt starka pumpar eller 4 mer lagom. Det beror iofs mycket på vad du har i akvariet. Men för ett typiskt korallrevsakvarium med koraller och mycket sten så blockas flödet snabbt och man får kompensera med mer fart. Tunze 6085 och 6065 till exempel är bra mångsidiga pumpar för en sådan volym. Men det är svårt att göra några rekommendationer ur tomma luften. Det bästa är att först välja mått på akvariet, invånare och planering av inredningen. Sedan kan man kolla på hur man behöver få fart på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden!

Pump är bara en av alla delar man måste ha koll på innan man börjar sitt saltvattensäventyr.

Mitt första råd till dig är att försöka besöka någon med ett lite större saltkar i din närhet. Det är bra att se ett akvarium med sump i verkligheten innan man börjar planera. Annars har man ingen koll alls och då är det svårt att ta in alla goda råd du kommer att få här.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar. Jag inser att det nog är att ta mig vatten över huvudet med ett så stort kar. Jag tror att jag skaffar ett på 200 l istället, och möjligtvis lägger till ytterligare ett i samma storlek vid ett senare tillfälle.

Herregud, jag läser och läser men lär mig nya saker i ämnet hela tiden. Har i alla fall bestämt att jag ska börja med skummare. Även om de flesta erfarna verkar rörande överens om att sump är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller djuren kan man säga att det är tre gånger så mycket att fundera på som i sötvatten.

Det är fiskar, ryggradslösa djur och koraller.

 

Eller när det gäller miljön. Vill man ha det som på korallrevens topp där vågorna slår eller branten på utsidan av revet med olika djup, lagunsidan nästan utan vågor eller som på sjögräsängar. Det finns en del djur som finns i flera miljöerna men de flesta finns nog bara i en.

 

Allt blir enklare när man sett några kar. Jag tittade genom ett antal forum efter "månadens tank" . Men att se kar i levande livet är bättre för då kan man få svar på frågor. Och man ser en hel del som inte kommer med på stillbilder eller filmer.

 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större kar är lättare att få stabila, men driftkostnaderna ökar med storleken. Du bör börja med att lägga upp en budget vad du kan lägga på inköp av all utrustning. Sedan bör du lägga upp en enkel budget vad driften får lov att kosta dig varje månad. Det är mycket teknik och belysning som förbrukar el. Och vattenbyten börjar helt plötsligt kosta pengar eftersom du vid varje vattenbyte kastar ut salt som måste ersättas med nytt. Räkna med att en liter saltvatten kostar runt en krona.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luktar det om man har sump? Har sett bilder på olika installationer och det ser inte ut att lukta mumma.

Jag tänkte börja med något "enklare" som en liten sort clownfisk, eller Gul goby (om de heter så?).

Så en skummare har man oavsett sump eller inte? Den är bara en behållare för att få karet lite mer luftigt? När det gäller budget så räknar jag väl med en tusenlapp i månaden, vet inte om det är rimligt?

Tänkte åka till Lerum nästa vecka och kolla Ciklidhuset, är de bra?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, sumpen luktar inte mer än akvariet. På sin höjd luktar det lite hav, annars är något fel.

Skummaren transporterar ut lösta proteiner ur vattnet, på ren svenska fiskskit. De allra flesta kör sina saltkar med skummare.

Åk hem till någon med ett saltvattenkar och titta, då får du helt plötsligt ett annat grepp om hur allt hänger ihop. Det är inte så himla avancerat som det kan låta i början.

Driftkostnad på 1000:-/månad kommer du väldigt långt med.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ändrat mig igen....

 

Sump verkar vara smidigt så slipper det bli jobbigare än det är. 

 

MEN! Nu får jag krypa till korset och erkänna att det inte var ett smart drag att köpa en biorb och göra till saltvatten, men jag får testa och se om jag kan göra det bästa av det. Jag håller samtidigt på att köpa alla delar till ett 200 liters kar, och det kommer antagligen bli betydligt bättre.

 

Frågan är nu om det går att fixa sump till en biorb?? Eller kanske räcker det med en skummare? Är det ens möjligt att "uppgradera" en biorb? Ersätta pumpen osv? Helt enkelt att jag bara använder själva globen, och inget mer.

 

Och, behöver jag komplettera belysningen? Nu är det endast ett vitt led-ljus.

Ändrat av Joaina82
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...