Gå till innehåll

Balling, förhållande mellan förbrukning KH/Ca?


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag har svårt att få stabilitet i de grundläggande vattenvärdena sedan jag började med ZEOvit. Korallerna har börjat växa bra och doseringen har ökat väldigt mycket de senaste 2,5 månaderna. De senaste tre veckorna har karet börjat förbruka stora mängder kalciumklorid och jag har fått buffra flera gånger. Jag blandar stamlösningar enligt Stigs recept. Om jag skulle följa Stigs Ballingkalkylator skulle jag behöva öka Ca-kanalen till det dubbla mot KH-kanalen. Jag doserar 170ml/dygn från KH-behållaren. Om jag skulle följa kalkylatorn skulle jag behöva öka Ca-kanalen till 280ml/dygn. Det känns konstigt eftersom grundtanken med Balling Classic är att dosera lika mycket ur alla behållare.

 

Är det någon annan som har stött på så skeva förhållanden mellan förbrukning av KH/Ca? Om jag har förstått det rätt brukar det vara vanligt med ett tvärtom förhållande.

 

Blandningsförhållanden.

Kalciumklorid - 44g/l

Natriumbikarbonat 52,4 g/l

Magnesiumklorid 13 g/l

NaCl-fritt salt 13g/l

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
Typo..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte Ca 390 för tre dygn sedan. Buffrade upp till 400. Doserar 170ml/dygn. Idag mätte jag återigen 390. Felmarginal på testet är +/- 5 ppm enligt Red Sea. Jag är oerhört noggrann när jag mäter, både med doser och renlighet. Har inte buffrat idag, ska mäta igen om tre dygn.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
7 minuter sedan, Johan Svensson sa:

Jag har samma problem. Doserar 285ml kh och 530ml ca men får ändå buffra ca för det sjunker konstant. Jag kör också efter Stigs recept. Jag kör ingen reaktor eller DSB.

Jag satt nu och funderade på om man kan ändra receptet och blanda 440g Kalciumklorid-dihydrat/dunk istället för 220g?

 

Jag är ingen expert, men jag tror inte att man skall ändra så mycket i Ballingreceptet, risk för obalans.

Jonas Roman har skrivit en bra artikel om Balling:

 

Vad jag har förstått finns det alltid en anledning till att förbrukningen avviker mycket. I mitt fall verkar det - som Lasse skrev - ha varit låg halt av Magnesium (1250-1300). Jag hittade hårda kalkavlagringar i skummarmunstycket vilket tyder på detta. Jag buffrade upp Mg en aning och nu verkar förbrukningen av Ca ha lugnat ner sig. Fortfarande något högre förbrukning än KH men den håller sig stabil där och jag har inte behövt buffra Ca. Tiden får utvisa, det har bara gått en dryg vecka sedan jag ändrade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-14 at 22:04, Ouscazz sa:

Jag har svårt att få stabilitet i de grundläggande vattenvärdena sedan jag började med ZEOvit. Korallerna har börjat växa bra och doseringen har ökat väldigt mycket de senaste 2,5 månaderna. De senaste tre veckorna har karet börjat förbruka stora mängder kalciumklorid och jag har fått buffra flera gånger. Jag blandar stamlösningar enligt Stigs recept. Om jag skulle följa Stigs Ballingkalkylator skulle jag behöva öka Ca-kanalen till det dubbla mot KH-kanalen. Jag doserar 170ml/dygn från KH-behållaren. Om jag skulle följa kalkylatorn skulle jag behöva öka Ca-kanalen till 280ml/dygn. Det känns konstigt eftersom grundtanken med Balling Classic är att dosera lika mycket ur alla behållare.

 

Är det någon annan som har stött på så skeva förhållanden mellan förbrukning av KH/Ca? Om jag har förstått det rätt brukar det vara vanligt med ett tvärtom förhållande.

 

Blandningsförhållanden.

Kalciumklorid - 44g/l

Natriumbikarbonat 52,4 g/l

Magnesiumklorid 13 g/l

NaCl-fritt salt 13g/l

 

 

 

Eller så vänder du på det...du har lägre KH-förbrukning kontra Ca...vilket tex skulle kunna beror på att du doserar mkt kolkälla som då kan stimulera till ökad denitrifikation, vilket i sin tur producerar alkalinitet(genom utsläppande av hydroxidjoner)....dvs du bildar alkalinitet i karet tack vare kolkällan. Detta är ett klassiskt fenomen vid kolkällebruk o kan inträffa om du tex har förutsättningar för god denitrifiaktion som tex en hyffsat djup sandbädd i karet (i alla fall 4-5 cm). 

Tyvärr kan du inte göra så mkt åt detta...biologin bestämmer...det är bara att följa efter så som du gör...MEN, undvik att jaga rätt calciumvärde då det testet har sämre upplösning o lägre noggrannhet, dvs risk att du doserar fel. Nöj dig så länge du ligger inom 400-440...ligger du där skulle jag inte justera kalciumdosen alls. Men KH kanalen skall man däremot justera vid små förändringar, så KH ligger stabilt. Det är alltså inte ditt Kalcium som svänger o spökar utan ditt KH, kanske beroende på intern KH bildning.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I grunden är det ointressant vad du doserar.

Det intressanta är att hålla vettiga, stabila värden i vattnet.

 

Men naturligtvis bör man fundera på varför det är sådan obalans. Beror den på kolkälledosering och att nitrat och fosfat sänks bör du ha stenkoll på  de värdena så att inte en av dem plötsligt tar slut. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Eller så vänder du på det...du har lägre KH-förbrukning kontra Ca...vilket tex skulle kunna beror på att du doserar mkt kolkälla som då kan stimulera till ökad denitrifikation, vilket i sin tur producerar alkalinitet(genom utsläppande av hydroxidjoner)....dvs du bildar alkalinitet i karet tack vare kolkällan. Detta är ett klassiskt fenomen vid kolkällebruk o kan inträffa om du tex har förutsättningar för god denitrifiaktion som tex en hyffsat djup sandbädd i karet (i alla fall 4-5 cm). 

Tyvärr kan du inte göra så mkt åt detta...biologin bestämmer...det är bara att följa efter så som du gör...MEN, undvik att jaga rätt calciumvärde då det testet har sämre upplösning o lägre noggrannhet, dvs risk att du doserar fel. Nöj dig så länge du ligger inom 400-440...ligger du där skulle jag inte justera kalciumdosen alls. Men KH kanalen skall man däremot justera vid små förändringar, så KH ligger stabilt. Det är alltså inte ditt Kalcium som svänger o spökar utan ditt KH, kanske beroende på intern KH bildning.

 

Tack Jonas, det klarnar en aning. Jag började dosera kolkälla för snart tre månader sedan, så det är troligt att det är orsaken. Ungefär hälften av sanden ligger still, den är 1-4 cm djup. Resten av sanden flyttas runt mer eller mindre dagligen med hjälp av två V. Sexguttata. Värdena ligger så stabilt jag någonsin kan hålla dem, mäter varannan dag nu när det händer så mycket i karet. KH är faktiskt det som är mest stabilt. Ca och Mg svajar en aning, mest troligt p.g.a. sämre upplösning i testerna, värre än så är det inte. Karet fungerar bra så det är ingen oro, jag vill bara veta vad som händer, och varför.

 

1 timme sedan, stigigemla sa:

I grunden är det ointressant vad du doserar.

Det intressanta är att hålla vettiga, stabila värden i vattnet.

 

Men naturligtvis bör man fundera på varför det är sådan obalans. Beror den på kolkälledosering och att nitrat och fosfat sänks bör du ha stenkoll på  de värdena så att inte en av dem plötsligt tar slut. 

 

Tack Stig, jag håller koll på näringsvärdena. Sedan jag konverterade till full ZEOvit har Fosfat sjunkit, Nitrat har stigit. Jag mäter med Hanna low range Fosfat, men den har en felvisning på +/- 0,04ppm vilket är helt åt skogen när värdet börjar bli lågt. Mina mätningar pendlar mellan 0,02 och 0,07 ppm. Nitrat är också svårt att mäta, men det pendlar mellan 15-20 ppm.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...