Gå till innehåll

Mitt första "riktiga" kar 320 liter


Ahab

Rekommenderade inlägg

Ställer en fråga istället för ett påstående då jag defenitivt inte vet svaret. Dock kan svaret vara av intresse för dig Daniel.

Kan det inte vara en nackdel att vattnet från refugiumet passerar skummaren då det innehåller lite levande som kan vara bra mat för fiskarna i akvariumet? Skulle ju vara synd om det för svann i skummningen.

Det kan vara så att jag är helt ute och cyklar men då får ni lite nybörjar funderingar att le åt.

Gillar kreativa nya tankar på lösningar!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du räknat på vilken avdunstning du kommer att ha och hur ofta du behöver fylla på din 20 L dunk med osmosvatten? Tumregeln är ju 1% avdunstning per dag om du har MH utan täckglas över karet. (Men du kanske inte ska ha MH?) Man kan aldrig ha för liten osmosvattenbehållare...

Min avdunstning borde landa omkring 3 liter om dagen vilket skulle betyda att jag får fylla på 1 gång i veckan....Kan ju alltid försöka knö in en lite större dunk.

Kan det inte vara en nackdel att vattnet från refugiumet passerar skummaren då det innehåller lite levande som kan vara bra mat för fiskarna i akvariumet? Skulle ju vara synd om det för svann i skummningen.

Har faktiskt inte tänkt på refugiet som ett skafferi, men det ligger nog något i det.

Har funderat på att ha en DSB i refugiet och efterlyser därför någon beprövad metod som funkat problemfritt under en lång tid för någon. Har sökt lite i forumet men det är ju lite delade meningar om hur bra det är och hur man skall göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga ut några bilder på senaste dagens framsteg. Nu är skåpet ljudisolerat och MDF:en på plats. Har även gjort en liten glugg i skåpet så att man kan se in i mitt 70 liters refugium. Målning nästa. Även en bild på mitt provisoriska 125 liters där jag försöker samla på mig lite koraller till uppstart.

post-1814-14468912532686_thumb.jpg

post-1814-14468912532848_thumb.jpg

post-1814-14468912533011_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte beställa lite PVC från KN-Aquaristik http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/default.php på onsdag. Om någon på västkusten är intesserad av att beställa något och dela frakten så skicka ett pm.

Om någon mer vill beställa så går det bra. Beställer i eftermiddag.

Inte för att vara taskig med frigolit har inte mycket som ljudisolering studsar mest på detta och att den håller värmen ínne i skåpet.

Bästa ljud absorben är stenull

Borde kanske slängt ut en fråga om det innan jag valde detta material...Tror du att det tom ökar ljudet? Värmen hoppas jagha löst med en badrumsfläkt på baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara taskig med frigolit har inte mycket som ljudisolering studsar mest på detta och att den håller värmen ínne i skåpet.

Bästa ljud absorben är stenull

Jag håller helt med Christian. Mitt andra stora intresse i livet är hemmabio, och jag har lagt ner ansenligt med tid på att inreda gillestugan till biosalong med noga genomtänkt ljuddynamik, både vad gäller studsning och dämpning (inklusive en absolut ljuddämpande låda, s.k. hushbox, till projektorn). Allra bästa ljuddämpande materialet är Ecophon-plattor som brukar finnas i innertaket i alla nybyggda kontor. De består av sammanpressad stenull och monteras hängande i luften med en luftspalt mellan plattorna och betongtaket. Ljudvågorna dämpas genom stenullsplattan, och studsar sedan inne i luftspalten mellan stenullsplattan och betongtaket ovanför tills de helt ebbar ut. Du kan köpa sådana plattor i vissa byggvaruhus, t.ex. Beijer. Det som är viktigt med Ecophon-plattor är att de har en mängd små hål som släpper in (men inte ut) ljudvågor.

Vanlig mineralull som är klädd med papp och som inte är perforerad med hål kommer visserligen att absorbera en del ljud, men en del ljudvågor kommer att reflekteras mot pappytan. En vanlig "hemmabyggsvariant" är att ta gul mineralull (utan papp) och klä in denna i tygpåsar. Tyget kommer att slägga igenom ljudvågorna, men inte släppa ifrån sig damm från stenullsskivan.

Näst bästa tekniken för ljuddämpning är de skumgummimattor som du kan köpa bl.a. på Biltema som används för dämpning av ljud och vibrationer från motorrummet.

Frigoliten kan du som sagt hoppa över, den hjälper inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för denna kurs i akustik och skall vid nästa projekt använda den typen av plattor som du nämner då jag har en hel hög kasserade sådana på jobbet. Har ändå svårt att tänka mig att frigoliten inte fyller någon funktion då det måste vara bättre än att ha ett tomrum mellan MDF:en och plywodden? Orkar inte riktigt skruva loss MDF:en, ta ut frigoliten, skruva tillbaks MDF:en, spackla, måla.....igen.

En ny bild

post-1814-14468912533138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för denna kurs i akustik och skall vid nästa projekt använda den typen av plattor som du nämner då jag har en hel hög kasserade sådana på jobbet. Har ändå svårt att tänka mig att frigoliten inte fyller någon funktion då det måste vara bättre än att ha ett tomrum mellan MDF:en och plywodden? Orkar inte riktigt skruva loss MDF:en, ta ut frigoliten, skruva tillbaks MDF:en, spackla, måla.....igen.

En ny bild

Tja, det är inget problem med det som du byggt, det är bara det att den ljuddämpande effekten jämfört med att inte ha frigoliten där blir marginell.

Vad gäller frigolitens funktion så som du har byggt nu kommer frigoliten att fungera på samma sätt som en termos, dvs. en fördröjd utjämning av temperaturen mellan utrymmet innanför och ute i rummet. Eftersom lufttemperaturen normalt är högre kring sumpen än i ett vanligt rum (ca 20 grader) kommer frigoliten att islolera något mot svalkan i rummet utanför. Om du har en fläkt så reducerar du givetvis detta problem.

Eftersom dina innerväggar i sumputrymmet har en "hård" (till skillnad mot porös) yta kommer ljudet till stor del att reflekteras fram och tillbaka tills det hittar en öppning att komma ut genom. Om du har problem med ljudet kan du klä innersidorna med Biltemas filtmatta/skumgummimatta (de har två varianter, filtmattan görs av sammanpressade tygtrasor och är bättre än skumgummimattan). Då kommer ljudet att absorberas mot väggarna istället för att studsa.

Men som sagt, du kan ju först testa att sätta ihop allt och se om du är nöjd med ljudnivån utan detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket snyggt!

Vad ska det sitta i dom två stora cirkelhålen? Stora fläktar? För du har väl en lucka på en annan sida?

Precis som Wrang säger är det titthål för mitt mitt 70 liters refugium ,där jag gärna skulle ha några sjöhästar eller pipefishes. En annan bild där man ser "ingången" till sumputrymmet.

post-1814-14468912535212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Wrang säger är det titthål för mitt mitt 70 liters refugium ,där jag gärna skulle ha några sjöhästar eller pipefishes. En annan bild där man ser "ingången" till sumputrymmet.

Gillar idén. Hoppas vi får se bilder när du kommit så långt att det är djur i sumpen!:cool:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det nyborrade akvariet på plats. Jag fortsätter att lägga ut bilder. Tyvärr visade det sig att mitt vattenpass var dåligt.Så med hjälp av en lånad laser ska bänken rätas upp innan projektet går vidare.

post-1814-14468912536045_thumb.jpg

post-1814-1446891253615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ändå är igång att bygga det snyggt så dra elen snyggt i skåpet oxså så det ej blir nått

skatebo/råttebo

Var det tänkt att karet skulle stå så högt upp eller blev det fel!?

Hängande armatur eller en låda på karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ändå är igång att bygga det snyggt så dra elen snyggt i skåpet oxså så det ej blir nått

skatebo/råttebo

Det kan du lita på Christian. Har faktiskt tänkat att kopiera Alex "tyska ordning" vad gäller el, inklusive hans grendosor :) .

Var det tänkt att karet skulle stå så högt upp eller blev det fel!?

På skissen som är med så är möbeln lägre men under byggets gång kom jag fram till att jag ville ha möbeln högre än bokhyllorna i bakgrunden (Billy 106 hög) för att kunna ställa sådana runt möbeln om jag vill. Så fel vet jag inte.

Hängande armatur eller en låda på karet

Mina (i nuläget min https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=658&cat=5&page=1) MH skall hänga och lysrören skall sitta i en "låda" eller sarg runt karet.

Kommenter och kom gärna med kritik och tips.

post-1814-14468912536538_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...