Gå till innehåll

Mitt första "riktiga" kar 320 liter


Ahab

Rekommenderade inlägg

Ja jag har haft samma problem varför skall alla armaturer vara 120cm långa eller 60cm korta Mitt kar é 90cm så är med samma dilema lösningen blev att bygga/köpa en snygg själv

Har ej riktigt gjort klart detta bygge men är en god bit på väg.

Hadde du 9watts Osram 67 blue lampor kvar hemma har för mig att du hadde ute det för ett tag sedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Någon som kan säga hur mycket plats en 20W Deltec Uvc tar om jag monterar den vertikalt inklusive slangar. Har beställt en från Drakfisken så den kommer inte än på ett tag, och jag är sugen på att börja dra elen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diameter 8cm. Från fäste till utblås 16cm. Total längd 53cm med böjd sladd. 48 cm mellan utblåsen.

Skruvfästen 484 mm avstånd och 75 mm mellan skruvparen.

Tackar!

Någon som kan rekommendera något bra "all in one" preparat med spårämnen och något bra preparat med korallföda, det är ju en riktig djungel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska du få ett riktigt rövartips! Billigt och funkar bra!

Spårmnen = byt vatten regelbundet hellre ofta och lite än sällan och mycket.

Korallföda = rör om i detriusen (gruset) och skrapa rutorna då och då så får korallerna alltid tag i nåt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ett vattenbyte i veckan är nog det bästa. Många små än ett stort 1ggr i månaden tar ju ej så lång tid som man tror.

Dag 1 - Fylla upp osmosvatten+salt+pump

Dag 2 - Slanga ut dessa 20 litrarna från karet och i med det nya med samma pump som redan är i spannen (ca 20minuter)

Detta gör jag iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Ni tillför alltså inga extra spårämnen förutom det som kommer med det nya vattnet och ingen separat matning av koraller?

Alla gör på sitt sätt. Fråga 100 personer och du får 100 olika svar. Har för mig att Randy Farley-Holmes skrev att om man bytte hälften av akvarievattnet i karet dagligen behövde man inte tillsätta något extra till karet (förutom matning av fisk och koraller). Alla koraller kräver inte matning men jag tror alla uppskattar det. Levande Zooplankton och Cyclop-Eeze matar jag korallerna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precist som Lejonkungen säger är det! Om du ställer en fråga som är så generell som matning så kommer du att få hur många olik svar som hellst. Tänk på att djuren vi har i våra saltvattensakvarier komme från ställen som är extremt rika på olika djurliv. Att då ge snabba enkla svar är egentligen omöjligt.

Vad jag menade med mitt "Rövartips" är att börja där du är och se hur det funkar! Om du inte blir nöjd med resultatet får du prova dig försiktigt fram med olika Korallfoder. Tänk på att prova ett åt gången så du ser vad resultatet blir och vet vad det beror på. Allt tar tid i denna hobby och det finns inga genvägar eller defenitiva svar, däremot massor av goda råd som man själv får sålla bland!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att Eric Bornemann anser att om man tillsätter något ämne så måste man testa för det också. Om man bara tillsätter mystiska All-in-one preparat eller tillsätter något utan att testa, så känns det som att chansen är lika stor att man gör skada som nytta. Mat lär dock vara bra att tillsätta om man har koraller som gillar sånt. Men som tidigare sagt så finns det nstan lika mycket åsikter som akvarister. Det här vara bara en till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var medveten om att mina frågor har många svar. Men jag ställde den för att få några bra råd i min tråd att utgå ifrån. Om man söker på orden "tillsätta+spårmämnen" får man upp fler alternativ än man orkar leta ibland. Nu har jag ett bra utgångsläge med Christians råd, som verkar funka bra hos honom (ett super snyggt kar).Skulle det inte funka hos mig kan jag pröva nästa förslag. Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt !

När planerar du att starta upp den nya burken?

Vet inte riktigt. Väntar på PVC från Tyskland, refugiet (40x35x50) från Polen(....) och UVC från Drakfisken. Har inte riktigt löst belysningen och letar efter en Tunze 6060.

Så jag tror nog inte att det kommer igång den närmaste månaden...

Köpt några fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon Göteborgare som vet vart man kan köpa svart akvariesilikon? Har ringt runt till samtliga glasmästare och färgaffärer här i Varberg utan napp, så det verkar som jag får ta bilen till Götet. Skall limma väggar i sumpen och det tar imot att använda transparent silikon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla bara att den är för akvarier.

Min glasmästare t.ex har svart silikon - för våtrum.

Våtrums silikon innehåller antimögelmedel. Risken finns att det blir utfällningar av det då det är gjort för att det inte ska mögla på många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är medveten om att jag inte kan ha silikon med antimögelmedel, därför skrev jag akvariesilikon....;)

Som jag skrev.. Hornbach.. De har.. Om du vill ha våtrum så går du till VVS sidan.. Och om du vill ha akvarie så går du till akvariesidan. Som sagt både svart och transparent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha sett bilder på Clownens kar och insett att han enbart kör med T5 rör har jag nog beslutat mig för att köra med 8*24w kanske 10*24w T5 rör till mitt kar. Nu undrar jag vad som krävs av armaturerna för att jag skall kunna använda IKS:en med en dimmbar skena för att kunna dimma lysrören. Gärna någon länk till prisvärda 4*24w armaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...