Gå till innehåll

Asterina (Sjöstjärna som äter zoanthid) Bild!


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte bara slänga på ett vedträ på brasan angående om asterinas äter zoas eller ej.

Jag har flertalet små arter asterinas i mitt akvarium.

Det är denna, och endast denna jag sett käka på mina zoas. Har sett det ett antal gånger.

Den är lite färgladare och några milimeter större än de vanligaste asterinas (som är totalt harmlösa i mina ögon). De är även lite tjockare i kroppen, mer köttiga liksom.

Här är en bild "in action" och hur hen ser ut uppifrån.


/Torsten

 

zoaeating starfish-1-2.jpg

zoaeating starfish-1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu för tiden bara plats med ett akvarium, så ingen odling är möjlig, dessutom har jag gjort mig av med dem så fort jag sett dem, och nu ahr jag inte sett dem på ett par månader, men dyker de upp igen stoppar jag dem i en burk fylld med vatten och hör av mig till sjöfartsmuseet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft några som gjort precis så där, men det har oftast varit den mörka varianten i mitt fall, jag är inte ens säker på om de är olika arter eller om det bara är så att några utav säkert 100-300 individer i mitt kar gör så där, har dock aldrig blivit av med en hel koloni, eller ens kunnat avgöra om de äter eller ej, men det verkar som de ätit men aldrig så att de utplånat något.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt så ser mina sjöstjärnor ut som åt upp stjärnpolypen. Grå/blå med röd/bruna inslag. Jag har vita och engärgade grå också, vilka mest är i sanden och glasytorna. Olika arter? Eller färgskiftning efter ålder/tillväxt? Annat? Jag har en ofrivillig odling, de delar på sig hej vilt, ibland ser jag små exemplar. Plockar bort de jag kommer åt, de hamnar i ett odlingsakvarium för caulerpa taxifolia. Tanken är att ha stjärnorna som en städpatrull. Jag ska prova lite ämnen och andra parametrar gällande algens tillväxt. Stjärnorna kryper upp på bladen när algen förökar sig sexuellt. Vet inte om vad de äter? Om det är biofilm eller själva algen i sig. Vattnet blir härligt grönfärgat hur som :) Fin bild på stjärnan och nu vet jag att den arten har mer på menyn.

 

mvh / ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just stjärnpolyp har jag faktiskt fått utplånat i karet senaste halvåret minns jag nu när den nämndes, hade en sten där de växt ordentligt ett par år och spridit sig ner i sanden även upp på rutan, men som sen bara minskat under en tid och nu finns inget kvar. Inte ändrat något på vatten parametrarna eller något annat, mycket möjligt att det är under en asterina-explosion det gått åt, vet att många mest mörka asterina satt inne bland stjärnpolyperna på själva "mattan" men brydde mig inte så mycket om det för tyckte den börjat ta upp för mycket plats, fast nu är det inget kvar alls:-) iaf så tvivlar jag på att färgen spelar ngn roll/att det skulle vara en annan art, själv tror jag bara det slumpar sig så att vissa ger sig på det andra inte.. och ibland får jag massor i perioder och då kanske det blir ont om föda för dom så att de är lite överallt, men sen minskar de igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jo det är klart flera arter finns det ju men just de här vi talar om som äter/ev äter en del korall de vanligaste varianterna vi brukar ha, är de olika arter om de inte har samma färg, eller kan de se olika ut färg/mönster-mässigt men ändå vara samma art.

 

Tog denna nu, det är de vanligaste i mitt kar, båda har jag ibland sett vara på vissa koraller främst den nästintill svarta de plockar jag ner i sumpen om jag ser ngn.

20170219_160613.jpg

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som mina, särskilt den i mitten. De gånger de kryper upp på sps:er är när korallen är skadad. Tolkar det som att när skelettet är blottat äter sjärnan på ett liknande sätt som när den äter kalkalger eller biofilm. Är sps korallerna friska sitter inga stjärnor där. Jag funderar som du beskriver, gällande födoämnen som tar slut. De kanske byter strategi. Mina är mycket på ytor där det finns biofilm. Som du skriver ser stjärnorna väldigt lika ut till färg, mönster, form och storlek. Jag håller mina under uppsikt men ser dem som möjliga städare. När de åt upp mina stjärnpolyper omslöt de polypdelen och satt hårt fast. 

/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...