Gå till innehåll

Bästa råd för lyckad acklimatisering??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har inhandlat en del fisk i varierande storlekar.

 

Har en del dyrare fisk i huvudakvariet så önskar att hålla dessa i karantän en period.

 

Har 3 akvarium tillgängliga (1 st 240, 2 st 150 med måtten 100x50x50).

 

Det är vatten och koraller i 150'na.

 

Ingenting i 240'n.
 

Vad bör man göra för förebyggande åtgärder innan man släpper ner dem i de olika akvarierna?

Går det att använda Prime från Seachem i korallakvarierna för att förebygga att vattnet blir för dåligt för snabbt? Borde jag blanda nytt i 240'n och ha fisken i där? Tål de helt nytt vatten om det är Prime i vattnet för att blocka ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga hur jag tänkt göra med min karantän. 

Allt skall hållas i karantän, även koraller. 

Kommer ta vatten från huvudkaret till min karantän i samband med vattenbyten. 

 

Då har jag förhoppningsvis samma värden i alla karen. Har även för mig att jag läst något om att vatten ger fisk dofter och då tänker jag att ny fisk inte kommer dofta "nykomling" men detta är ju bara en liten plusfaktor. 

 

Hade först tänkt köra TTM på all fisk men efter att läst @stigigemla kommentar gällande uvc i karantän (nåt i stil med om man inte har sand/sten i karantänen och kör med överdimensionerad uvc så bör man kunna slå ut prick, även dom som kläcks på nytt i karantänen) så kommer jag prova det.

Annars var tanken, TTM med Seachem prime och Stressguard + ammoniabadge eller vad dom kallar den. Dubbel uppsättning av allt, pumpar etc. 

 

Så kanske du hade kunnat ta vatten från huvudkaret (kanske där finns invändningar för att göra det)?

 

Mvh

Kim 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många handlare har lägre salthalt i sina fiskkar. Ofta mellan 2,7 och 3%. Det kan vara en god idè att ha samma salthalt i karantänen som handlaren när man sätter i ny fisk. De sista dagarna i karantänen höjer man sedan sakta upp salthalten till samma som i det karet fisken skall till. Jag tror tyvärr att den specifika doften från ett kar försvinner fort.

Korallerna däremot hålls ofta i 3,5% salthalt. Det kan vara smart att ha en Seachem ammonia alert i karantänen = kontinuerlig ammoniaktest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-22 at 2:32 PM, stigigemla said:

Det kan vara en god idè att ha samma salthalt i karantänen som handlaren när man sätter i ny fisk.

Instämmer, på så vis blir acklimatiseringen både enklare och skonsammare för djuren. Om man senare vill höja salthalten i karantänsakvariet är det bara att låta vatten avdunsta.

 

Förr höll jag istället på med droppacklimatisering i 2-3 timmar, vilket jag läst skulle vara bäst men i praktiken kanske bara stressade mig och fisken i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-22 at 9:23 AM, Dimorb said:

Tål de helt nytt vatten om det är Prime i vattnet för att blocka ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat?

Antar att det borde gå bra, förutsatt att saltet löst upp sig ordentligt och temperaturen är OK.

 

Eller finns det organiska ämnen/fria bakterier/plankton i "mognat" saltvatten som djuren uppskattar (ungefär som humusämnen i sötvatten), men som saknas i nygjort saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra ide när man tar emot fiskar kan vara att, istället för att droppa in dom när de är kvar i transportvattnet, flytta fisken direkt med håv till hink/karantän med förberett vatten med justerat temp, salt och PH(samma temp, salthalt och pH som det var i påsen). I denna hinken/karet sänker man pH genom att bubbla CO2.

Efter en längre transport kan pH vara nere under 7 i transportpåsarna och då är det mesta av ammoniaken(giftigt) i formen ammonium(inte lika giftigt). Skulle man höja pH i transportvattnet(som tex genom att bubbla luft eller ösa på med akvarievatten som har pH över 8) går ammonium över till ammoniak som i sin tur kan förgifta fisken. 

När man flyttat över fisken till hink/karantän med justerat pH, Temp och salt så kan man sedan i lugn och ro droppa vänja in fisken till önskade värden utan att behöva oroa sig för dåligt vatten från transporten.

 

Vi har efter tips från veterinär och andra publika akvarier testat denna metoden senaste två åren med goda resultat.

 

Inga svar på frågorna i början men ett tips om hur man man ta emot fisken när den kommer :)

 

Har jag skrivit fel någonstans kommer jag säkert bli rättad av  @Lasse :D

 

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

@Sjöfartsmuseet AkvarietSåg detta just nu: Inget fel men vem lärde det "andra" publika akvariet (och dess veterinär) metoden? Bara en ynglings lilla undran....

 

Seachem Prime skall motverka ammoniak säger de - vert inte om det är sant eftersom det inte ifinns någon innehållsförteckning på hemsidan

 

Grumligheten - vet inte 

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

@Sjöfartsmuseet AkvarietSåg detta just nu: Inget fel men vem lärde det "andra" publika akvariet (och dess veterinär) metoden? Bara en ynglings lilla undran....

 

Seachem Prime skall motverka ammoniak säger de - vert inte om det är sant eftersom det inte ifinns någon innehållsförteckning på hemsidan

 

Grumligheten - vet inte 

 

MVH Lasse

 

 

Jag räknade in dig till "ett annat publikt akvarium" .. :) 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm.. ok.

Fisken äter i alla fall i karntänen.

De är bra mycket mindre och tunnare än de andra fiskarna.

Kliar sig lite (stress prick?) men inget uv i karantänen ännu. Kan koppla in i helgen kanske.

Vet inte riktigt hur jag skall göra med att vattnet är så disigt. Ser ju nästan inte till bakrutan (50 cm djupt) @Lasse @Sjöfartsmuseet Akvariet

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alldeles omöjligt att säga vad du skall göra med disigheten när man inte vet vad den beror på, sand som virvlas upp, övermatning,  kalkutfällning, alger, bakterieblomning och så vidare. Först ta reda på vad det beror på - sedan kan du göra åtgärder.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..

Lägger till lite fakta.

 

Akvarierna är helt utan inredning, 2 bubbel magus skummare på var sida i varje akvarium (totalt 4 skummare). Varje akvarium har en tunze på 4500 liter/h och en svagare T5 belysning på 4x54 watt.

 

Vattnet var ok när jag blandade det men hade lite för lite vatten den dagen som fiskarna skulle komma så då fyllde jag på med salt och osmosvatten i akvarierna.

 

Saltet såg ut att ha löst sig gott när fisken kom så jag stoppade ner dem (efter acklimatisering osv).. några timmar senare tycker jag att det ser väldigt disigt ut och det har blivit lite värre under det sista dygnet. Ingen bättring alltså.


Det är ingen inredning, bör inte vara bakterier som blommar då det är nytt vatten, inga doseringar görs i akvarierna (vattnet är bara 2 dagar gammalt), matar sparsamt och disigheten kom innan matning.

 

Fisken pustade väldigt mycket när den kom. Låg på sidan och flämtade men efter 2 timmar var alla uppe och simmade runt som vanligt.

 

Tycker nu att fiskarna andas lugnare och de äter men likväl bli inte vattnet renare.

 

Har doserat seachem prime i 2 omgångar (en varje 24 timme) för att binda ammonium så att det inte skall bli giftigt för dem.

 

Har egentligen bara fisken i karantänen för att den skall få lugna sig innan den kommer ner i det stora men såg nu att det kanske är en fördel att ha dem gåendes här i ett tag för att förhindra eventuell smittspridning och för att få dem ännu mer motståndskraftiga men vet inte om jag vågar har dem i akvarierna när det ser ut som att vattnet är dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte jobbat med Seachem Prime så där kan jag inte säga nåt. Tänkte som Lasse att det var bubblor från skummarna(lät som du hade 2st/akvarium?). 

 

Det enda annat som jag tänker på är att fiskarna blir stressade utan inredning/gömställen. Stressade fiskar = mindre motståndskraftiga. Se om du kan lägga i PVC-rör eller liknande så dom kan gömma sig. 

 

/ David   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade nu upp 250 liter nytt vatten och det är kristallklart på 5 minuter.

 

Så det har inte med olöst salt att göra i alla fall.


Funderar på att flytta alla fiskarna till det akvariet eller i alla fall byta lite större mängd vatten i de som fiskarna går i nu.

Misstänker prime för att ställa till det lite.

Har läst både att det kan binda syre så att fiskarna får svårt att andas men i mitt fall tycker jag mest det ser ut som att det "fräter" på fisken. De ser slitna ut på kroppen och blir liksom lite som om de har legat i något som ger frätskador eller liknande.. Ser inte behagligt ut även om fiskarna själva bara simmar omkring.

 

Om man byter allt vatten eller stoppar dem i helt nyblandat vatten vad skall man då se efter för att undvika ammonium/ammoniak förgiftning? Det är enda anledningen till att jag använder Prime men nu har jag liksom tröttnat på att försöka få det att fungera.

 

Kan man bara ha vanligt nyblandat vatten och så ser man tydliga tecken på ammoniakförgiftning?

 

Skulle det vara en fördel att ta t.ex. en av filtermattorna som har legat i sumpen och krama ur den i akvariet eller skulle det göra vattnet smutsigare fortare?

 

Tacksam för råd för jag känner jag må göra något och det är antingen byta ut vattnet i karantänen eller stoppa fiskarna i displaytanken.

De har bara gått i karantän i 3 dagar så de är nog fortsatt lite slitna och har inte sett om det är sjukdomar eller liknande på dem. Är inte direkt rädd för vanlig prick för det är det redan i akvariet men vill inte få in något värre t.ex. oodinium eller liknande. Förslag? @Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Inte jobbat med Seachem Prime så där kan jag inte säga nåt. Tänkte som Lasse att det var bubblor från skummarna(lät som du hade 2st/akvarium?). 

 

Det enda annat som jag tänker på är att fiskarna blir stressade utan inredning/gömställen. Stressade fiskar = mindre motståndskraftiga. Se om du kan lägga i PVC-rör eller liknande så dom kan gömma sig. 

 

/ David   

Fick inte taggat in dig så citerar istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seachem Stressguard skall enligt tillverkaren både skydda fiskens slemhinnor och binda ammonium.

 

En annan idé skulle kunna vara att tillsätta en nitrifikationsbakteriekultur avsedd för nya akvarier till ett skumfilter, för att snabbt få igång processen.

 

Om fisken går i ett akvarium utan nitrifikationsbakterier, alger eller andra ammoniumbindare så kommer halten gradvis att stiga, enda man kan göra då är väl att mäta och byta vatten när värdena blir för höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dessvärre inget test för å mäta halten :(

Bytte vatten nu och det är mycket klarare i det nya saltvattnet men vet ju inte hur mycket smuts akvariet tål. Låter fisken gå några dagar till innan jag bestämmer mig för om jag skall flytta den till det stora eller låta den vara kvar en stund till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den ordentliga genomluftningen du får med två skummare så ser jag inte att risken är speciellt stor för farliga ammoniakhalter. Men det är ett bra tips att sätta in några  små innerfilter för att ta hand om nitrifikationen. Gör du det nu så låter du dem gå sedan när du flyttat fisken. Ha gärna några små guppier eller ngt i karen när du inte har dem som karantän så kommer du nästa gång du får fisk ha två ingångna karantänsakvarium.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack för svar.

 

Då gör jag som så att jag kopplar in ett filter som får gå tillsammans med skummarna.

 

Vad tror du om att flytta på skummare och fisk till ett akvarium? Så att man har all fisk i samma men med 4 skummare? Skulle det vara ännu säkrare tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Håller på :)

Hur länge anser du att de bör gå i karantänen?

De har nu gått i 5 dygn.

De äter pellets och frysfoder,

De simmar aktivt och reagerar på ljus och rörelse direkt när man kommer in i rummet,
De slåss lite,

De har inte visat några tecken på prick (kliar sig inte, har inga synliga prickar osv)

Känner att jag är lite nervös av att ha dem där. Har tappat en del fisk så har flyttat över all utrustning och fisk till ett och samma akvarium. Är därför orolig att de skall stressa varandra mer än att bli lugna och harmoniska. Är också rädd för att de skall dö av förgiftning.

 

Har nu 4 skummare i samma akvarium. Overkill.. ?

 

Som jag observerar det nu är det 5 kirurger från ctenochaetus släktet som äter och som inte uppvisar tecken på prick (på 5 dagar) men de irriterar sig lite på varandra p.g.a. platsen. Det är också 4 olika wrassrar varav 2 är av samma släkte och tydligen av samma kön då den ena börjar bli lite nedtryckt.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du skall göra måste vara upp till dig. Det är svårt att råda när man inte ser fiskarna. Övervägandet du måste göra är - vad är minst risk för fisken. Skall du hålla en strikt karantän så skall de gå i minst 3 - 4 veckor men ibland kan det skada vissa fiskar att gå i en stressig miljö. Det här måste du bedöma själv - det är på så sätt man skaffar sig kunskap och erfarenhet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant.

 

Jag har tidigare inte kört med någon karantän så jag vet att det finns en del parasiter i huvudkaret. Men fiskarna i huvudkaret är immun och visar inga tecken alls på parasitangrepp. Nya fiskar får dock alltid lite prick och det brukar normalt lägga sig igjen inom några dagar. Det är därför jag har kört igång karantänsakvarierna. För att få matat upp dem lite innan de stoppas ner i det stora akvariet.

 

Syftet med att ha dem i karantän är egentligen bara för att observera dem och se så de inte tar med sig något ovälkommet över till de fiskarna som är i det stora akvariet. Får fundera lite till på det hela.

Ser att fiskarna som går i karantän säkert hade mått mycket bättre i det stora men det är en hel del fisk i det stora och jag vill helst inte riskera för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...