Gå till innehåll

Förslag på förenkling av underhåll/slammsugning!! ??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

FÖRSLAG PÅ LÖSNINGAR!!
 
Har ett akvarium med måtten 300x70x70 med tillhörande övre ram på 30 vilket gör arbetshöjden 100 cm högt när man står i jämnhöjd med akvariet.
 
Har riktat alla cirkulatione bakifrån/underifrån och fram för att förhindra att det byggs upp massor av skit under stenen.
 
Så långt fungerar det bra för all smuts kommer fram mot rutan.
 
Nackdel: Ser smutsigt ut och kräver att man slammsuger med jämna mellanrum.
 
Problem: Har inte funnit på något enkelt och bra sätt att bli av med all detrius.
 
Det är ett stort projekt att få ut allting med slang och hink (är inte så lång så når inte helt utan att demontera hela övre ramen), har testat med pump men lika illa att nå och pumpen sätter ofta igjen.
 
Vilka förslag har ni på att få bort detrius och smuts som samlas i högar på botten?
 
/Andre.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor fungerar bra och de är just detriusätare, sandlevande sjöstjärnor likaså, Snäckor typ nassarius och sandlevande eremiter är bra också. Om du tar en 1,5 liters petflaska, skär av botten och sätter ett rör som når över sargen och avslutas med en 90 gradig böj och slangsockel. Sätter en slang till slangsockeln som går till avlopp eller hink. Sug hävert och stöt den öppna flaskbotten mot sanden/skiten så sugs smutsen upp men sanden stannar kvar.

 

sjögurkors giftighet är kraftig överdrivet och baseras mest på sk sjöäpplen som är filtrerare och kan vara giftiga. De detriusätande gurkorna är ätliga.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är denna arten vi har:

http://se.reeflex.net/tiere/7532_Holothuria_Mertensiothuria_leucospilota.htm#katID77

Finns historier om hur dessa hamnat i pumpar och kraschat akvarium. Vi har klarat oss och har dessa i tre av våra korallkar sedan minst 8 år tillbaka. 

 

Men det är ju ingen mirakel-metod. Sjögurkorna äter i lugn och ro. Man får försöka hitta balansen med flera olika djur på botten. Vi har många eremiter, köpta som Phimochirus sp. 

 

/ David 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-26 at 0:56 PM, Sjöfartsmuseet Akvariet said:

Jag tror att det är denna arten vi har:

http://se.reeflex.net/tiere/7532_Holothuria_Mertensiothuria_leucospilota.htm#katID77

Finns historier om hur dessa hamnat i pumpar och kraschat akvarium.

Jag hade en beige sjögurka (med svart mönster? minns inte riktigt) som kom in i en pump, vilket dödade samtliga fiskar (korallerna klarade sig utan problem). Detta var helt och hållet mitt eget fel eftersom jag hade slarvat med insugssilen på pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Kimozabe sa:

Hade man inte kunnat låta vattnet som sugs ut åka genom en strumpa i sumpen, på så vis kan man lugnt och sansat suga upp allt snafs utan att det blir på tal om något vattenbyte?

 

Mvh

Kim

 

Jag använder en sådan här. Det funkar kanon

post-3168-0-80891900-1447167032_thumb.jpg

https://saltvattensguiden.se/topic/43268-tribianis-360-liters-optiwhite/?do=findComment&comment=587564

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har frågat honom och det ska inte vara några problem. Han håller på att bygga om sin skrivare så att den blir mer ljudisolerad så han kan inte göra det nu direkt. Det tar rätt många timmar att skriva ut en hållare och det hade tydligen inkommit klagomål från högre ort. Jag återkommer när han är redo. Den hållaren som jag har är gjord av PLA då det bara är en prototyp men de nya blir i så fall av ABS. PLA är inte vattenbeständigt men min har hållit länge. Den ligger ju inte i vatten direkt och jag brukar torka av den. Han kunde inte ge mig ett exakt pris nu men han ska räkna på det.

 

Vi utgick från en sådan här...

20170301_190704.thumb.jpg.8dd3c1a07c89563b5bc32c4404a4ccd9.jpg

 

...och efter vissa justeringar så blev resultatet så här. Filterpåsen köpte jag här men den finns säkert på fler ställen.

20170301_190716.thumb.jpg.9784de280094e1e28fae6857952c89f4.jpg

20170301_190852.thumb.jpg.02e9887e2912a59e89ad5e04c6828d9e.jpg

20151023_210416.thumb.jpg.623af7f12971ec97f93968825f0e91b8.jpg

 

Jag beställde även en annan liten finurlig detalj som gjorde vattenbyten mm lite enklare.

20170301_191222.thumb.jpg.3dab32144a854146a02fd742b29f346b.jpg

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-26 at 11:38, Dimorb sa:
FÖRSLAG PÅ LÖSNINGAR!!
 
Har ett akvarium med måtten 300x70x70 med tillhörande övre ram på 30 vilket gör arbetshöjden 100 cm högt när man står i jämnhöjd med akvariet.
 
Har riktat alla cirkulatione bakifrån/underifrån och fram för att förhindra att det byggs upp massor av skit under stenen.
 
Så långt fungerar det bra för all smuts kommer fram mot rutan.
 
Nackdel: Ser smutsigt ut och kräver att man slammsuger med jämna mellanrum.
 
Problem: Har inte funnit på något enkelt och bra sätt att bli av med all detrius.
 
Det är ett stort projekt att få ut allting med slang och hink (är inte så lång så når inte helt utan att demontera hela övre ramen), har testat med pump men lika illa att nå och pumpen sätter ofta igjen.
 
Vilka förslag har ni på att få bort detrius och smuts som samlas i högar på botten?
 
/Andre.

Min uppfattning är att det är inte meningen att man skall manuellt ta bort all dedritus (det är dessutom helt omöjligt) utan det skall ekosystemet göra. Har man en frisk sandbädd samt lite djur som äter på botten, i sanden, så har man i bästa fall en lagom mängd dedritus i bädden som vare sig ökar eller minskar, dvs ett steady state. Det är för övrigt dessa sandbäddar, som är i steady state,  som enligt min tro är så kallat "kritvita" dvs det råder balans i dom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-26 at 12:30, Lasse sa:

Sjögurkor fungerar bra och de är just detriusätare, sandlevande sjöstjärnor likaså, Snäckor typ nassarius och sandlevande eremiter är bra också. Om du tar en 1,5 liters petflaska, skär av botten och sätter ett rör som når över sargen och avslutas med en 90 gradig böj och slangsockel. Sätter en slang till slangsockeln som går till avlopp eller hink. Sug hävert och stöt den öppna flaskbotten mot sanden/skiten så sugs smutsen upp men sanden stannar kvar.

 

sjögurkors giftighet är kraftig överdrivet och baseras mest på sk sjöäpplen som är filtrerare och kan vara giftiga. De detriusätande gurkorna är ätliga.

 

MVH Lasse

Vill dock varna lite för nassarius. Jag tror dom äter upp för mkt av det vi vill ha kvar i bädden enligt min erfarenhet. Dedritusen vill vi ha bort till viss del men kräftdjuren vill vi inte att dom skall ätas upp för kräftdjuren i sig är dom bästa dedritusätarna/städarna. Jag hade min mest omogna bädd när jag hade massor med just nassarius. Däremot tycker jag stjöstjärnor fungera bättre. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, jonasroman sa:

Vill dock varna lite för nassarius. Jag tror dom äter upp för mkt av det vi vill ha kvar i bädden enligt min erfarenhet. Dedritusen vill vi ha bort till viss del men kräftdjuren vill vi inte att dom skall ätas upp för kräftdjuren i sig är dom bästa dedritusätarna/städarna. Jag hade min mest omogna bädd när jag hade massor med just nassarius. Däremot tycker jag stjöstjärnor fungera bättre. 

Inte min erfarenhet - har gott om nasarius och andra sandsnäckor i mitt refugium/DSB - också en stor produktion av olika kräftdjur i samma bädd

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sand så har inga sandlevande djur.

 

Det är bare bottom och allt flöde är bakifrån och fram så att all skit lägger sig mot fronten. Så vet jag att det inte bygger på sig något under stenen och de koraller som står lågt.

 

Har aldrig någonsin köpt varken snäckor, eremiter eller liknande. Det jag har kommer ut från stenen. Just nu är det 2 typer som det är gott om. Några små små snäckor som kommer fram i tusental på kvällarna och så någon snäcka som är svart/gul randig med lite spetsigt skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Lasse sa:

Inte min erfarenhet - har gott om nasarius och andra sandsnäckor i mitt refugium/DSB - också en stor produktion av olika kräftdjur i samma bädd

 

MVH Lasse

Jag kan absolut tänka mig att det i mitt fall kan ha berott på andra saker med då detta är komplext.

Men läser man lite generellt om tex DSB varnar man för för mkt sandätande djur allt annat än små kräftdjur som finns där naturligt. Det gav mig en tankeställare. Sanden skall som du själv säger, inte vara för ren. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...