Gå till innehåll

Tunze compact 16 sump


leifsson

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har precis skaffat ett juwel rio 400 som jag har tänkt göra om till saltvattenskar. Jag har nu insett att det är svårt att klämma in en sump i dessa juwel skåp som har väldigt begränsat med plats och har läst om flera andra med samma problem. 

På triton säljer de en liten kompakt sump vid namn Tunze compact 16 som trots sin storlek ska passa till akvarium upp till 500l.

undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna produkt? Eller ni har åsikter om varför den skulle vara bra/dålig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skåpen är väldigt små, men det går nog få in en sump i de. Men du har bara två saker du kommer på plats med, egentligen en sak. Det är skummaren.

 

Så kolla upp vilken skummare du vill ha och som får plats, så får du planera sumpen helt utifrån det. Vad du får göra är att bygga en sump som utnyttjar allt utrymme som går få i skåpet, det blir inte dyrt att be få en tillverkad eller köpa glas och limma själv. Sedan får du försöka göra ett returfack i sumpen för nästan inga skummare fungerar bra utan konstant vattennivå. Men returfacket kommer antagligen bli väldigt litet, kanske för litet för att returpumpen ens ska få plats.

 

Jag personligen tycker att returfacket måste rymma minst 3 liter för säkerhets skull med tanke på akvariet storlek. Men det borde gå lösa.

 

Returpumpen kan du behöva ha utanför sumpen torrt. Borra helst ett hål i väggen på returfacket och koppla in returpumpen genom den. Eftersom returfacket är så litet behöver du ha en automatisk vattenpåfyllare om du inte vill sitta och hålla koll på returfackets nivå en till två gånger varje dag. Men en osmos balja kan du ha i det andra skåpet på bänken så det är nog inget bekymmer.

 

Trångt och eländigt, du får inte in någon kalkreaktor. Men en skummare och ATO får du nog i utan allt för stora bekymmer. Blir väl lite äventyr att dra returledningarna också är klart :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, leifsson said:

På triton säljer de en liten kompakt sump vid namn Tunze compact 16 som trots sin storlek ska passa till akvarium upp till 500l.

undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna produkt? Eller ni har åsikter om varför den skulle vara bra/dålig. 

Har också funderat på dessa. Compact 16 verkar innehålla skummare 9012, filter, osmolator och returpump. Det finns även en Compact 15 till betydligt lägre pris som innehåller skummare 9014 (med filtersocka), osmolator och returpump.

 

Kolla så att den 46cm höga sumpen är lätt att komma åt i Juwelskåpet, man måste kunna lyfta ur skummarkoppen ovanifrån. Osmolatorns förrådsbehållare måste också placeras någonstans.

 

Kalktillförsel kan eventuellt ordnas med en Tunze Calcium Dispenser i osmolatorbehållaren, jag har en sådan själv men vet inte hur effektiv den är om man håller mycket snabbväxande stenkoraller. Annars antyder Tunzes hemsida att det finns ett fack för kalkreaktor i Compact 16, men det blir kanske trångt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas, och välkommen till Saltvattensguiden!

 

Jag tittade på vad en Tunze Compact 16 kostar.. 8500:- Med det priset i åtanke hade jag inte ens funderat på att köpa en sådan till ett Juwel 400.

Du kan nämligen hitta ett komplett, begagnat 400L färdigt saltvattensakvarium med rejäl sump för de pengarna som Tunze-sumpen kostar, inklusive diverse teknik.

Jag tror att man får spader på en så liten sump till ett 400L akvarium... jag har en 90L sump till mitt 350L, och den känns aningen trång ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snabba svar! Era svar återspeglar alla mina tankar jag har haft de senaste dagarna. Här är förresten lite mer detaljerad info om både compact 15 och 16

https://www.tunze.com/en/catalogue/katalog-ii.html?type=816802&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter059

Jag räknade och fick ihop att det bara kostar några hundralappar mer att köpa allt separat.

9 timmar sedan, Christian J sa:

Har också funderat på dessa. Compact 16 verkar innehålla skummare 9012, filter, osmolator och returpump. Det finns även en Compact 15 till betydligt lägre pris som innehåller skummare 9014 (med filtersocka), osmolator och returpump.

 

Vad har du hittat för pris på compact 15 och varför är den så mycket billigare? verkar vara två olika skummare.

 

7 timmar sedan, Kimozabe sa:

Kollade på måtten för ett juwel rio 400. Det är ju inget minikar, om du skulle ha pengarna till att få byggt en bänk så behöver du inte kompromissa vad gäller skummare, men visst.....det kostar väl nån krona. 

Mvh

Kim 

Detta är också något jag har funderat mycket på. Eventuellt ta bort skåpen och stöda upp med reglar isället och då få mer plats, sedan sätta dit 2 stora skåpsluckor.

 

5 timmar sedan, Ouscazz sa:

Hej Andreas, och välkommen till Saltvattensguiden!

 

Jag tittade på vad en Tunze Compact 16 kostar.. 8500:- Med det priset i åtanke hade jag inte ens funderat på att köpa en sådan till ett Juwel 400.

Du kan nämligen hitta ett komplett, begagnat 400L färdigt saltvattensakvarium med rejäl sump för de pengarna som Tunze-sumpen kostar, inklusive diverse teknik.

Jag tror att man får spader på en så liten sump till ett 400L akvarium... jag har en 90L sump till mitt 350L, och den känns aningen trång ibland.

Helt rätt. Men det är också skillnad på nytt och begagnat ;)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, leifsson said:

Vad har du hittat för pris på compact 15 och varför är den så mycket billigare? verkar vara två olika skummare.

Här t ex: https://www.aquaristic.net/Meerwasser-Unterschrankfilter/ (581 respektive 848 Euro idag).

 

Compact 16 är kanske dyrare för att det medföljer ett Comline filter, vilket jag tycker verkar lite onödigt i en sump. Dessutom verkar sumpbehållaren ha en mellanvägg, vet inte om det gör den bättre (det kanske behövs för 9012 men inte för 9014?). Fast jag tycker ändå inte det motiverar ett såpass mycket högre pris.

 

Skummare 9014 är gjord för att stå i en sump medan 9012 även kan sitta i akvariet (båda har f.ö. vanliga pumpar, skall du köpa delar separat finns det även med reglerbara DC-pumpar som är lite dyrare). Vad jag läst skall de vara ungefär lika bra i övrigt.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...