Gå till innehåll

Fråga om levande sten (förvaring)


cowlord

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda?

 

MVH

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
 
Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda?
 
MVH
 
 
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Är stenen helt ny dvs. direkt från källan eller har den varit uppackad hos någon butik?
1) Stenen klarar sig i lådan minst en vecka om du låter den vara stängd och inte upp packad. Så fort du gjort så förvara den i saltvatten.
2) Kommer den från någon butik så skall du nog ta upp den och lägga den i saltvatten med cirkulation på. Funkar ju bra om du har tomma salthinkar och lägga den i.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Är stenen helt ny dvs. direkt från källan eller har den varit uppackad hos någon butik?
1) Stenen klarar sig i lådan minst en vecka om du låter den vara stängd och inte upp packad. Så fort du gjort så förvara den i saltvatten.
2) Kommer den från någon butik så skall du nog ta upp den och lägga den i saltvatten med cirkulation på. Funkar ju bra om du har tomma salthinkar och lägga den i.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Den kommer direkt från en butik, där dom låg i ett saltkar. Men då kanske det är bäst att lägga ner dom i hinken. Tror du det behövs doppvärmare med eller räcker det med pumpen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Den kommer direkt från en butik, där dom låg i ett saltkar. Men då kanske det är bäst att lägga ner dom i hinken. Tror du det behövs doppvärmare med eller räcker det med pumpen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du det så kan det ju vara bra. Borde annars inte behövas tycker jag. Viktigast är nog annars att stenen ligger i saltvatten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...