Gå till innehåll

Frågor om Grotech ActivCarbon REEF!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar om någon använder det kolet?

 

Står på hemsidan att det bara skall användas i filter med stark cirkulation i 2-4 dagar och sedan tas ut för att därefter återupprepa processen var 4:de vecka.

 

Det kolet jag har nu använder jag i cirka 14 dagar innan jag byter. Skulle det innebär en risk av något slag att låta Grotech ActivCarbon ligga i flera dagar än rekommenderat eller är det bara det att effekten avtar/forsvinner?

 

Undrar så klart också om någon vet om ifall det släpper fosfat till vattnet.

 

 

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja.. de har ju andra sorter med kol också. Bland annat kol som skall användas i nödsitutioner/panik men de har samma instruktioner i förhållande till hur länge de skall vara i vattnet så svårt att veta om det kan köra någon skada.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dom flesta har sitt kol i för länge, dvs att det mättas långt före man avlägsnar det, och då finns ju alltid risk att det som bundits läcker tillbaka igen. Personligen kör jag kol intermittent, där jag brukar köra en liten "dos" 1-2 dar, tar sen bort det o upprepar det  kanske var 10-14.e dag. Ett kanske ännu bättre alternativ är väl att köra ännu mindre o byta var tredje dag, och inte ha ngr uppehåll, för att få en jämnare export, men det är jag för lat för och tror inte det är så kinkigt helt enkelt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men @jonasroman om man nu lämnar kolet kvar längre än den tiden som tillverkaren rekommenderar tror du då det kan innebära en större risk att det läcker tillbaka ämnen?

Har använt annat kol tidigare och på de sorterna står det ju 2-3 veckor innan man skall byta ut det så därför har det känts lite mer ok att ha det liggande kvar i akvariet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Dimorb sa:

Ok men @jonasroman om man nu lämnar kolet kvar längre än den tiden som tillverkaren rekommenderar tror du då det kan innebära en större risk att det läcker tillbaka ämnen?

Har använt annat kol tidigare och på de sorterna står det ju 2-3 veckor innan man skall byta ut det så därför har det känts lite mer ok att ha det liggande kvar i akvariet.

 

tillverkarna påstår att det inte kan läcka tillbaka men det tror jag inte helt på. Jag har läst nåt från Randy mm att bindningen av organiska ämnen är inte så stark så det aldrig skulle kunna släppa. Samma gäller ju GFO o fosfat. Jag tycker det är onödigt att ta risken, o kolfiltering är ju inget man direkt behöver överdriva, så det blir ju unga pengar ändå:-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag har använt det så har jag använt 1,5 liter var 14de dag men jag har låtit det ligga i akvariet eftersom tillverkaren rekommenderar det.

 

Tycker det verkar konstigt att det bara skall ligga i några dagar. Hur ser du när det är mättat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...