Gå till innehåll

Hjälp med konstiga fosfat-värden!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder behöver jag hjälp med att tolka de värden jag får på mina fosfatmätningar.

 

Mäter med en Hanna checker 736 ULR och salifert fosfat-test.

 

Normalt har jag kört med ett rör (cirka 1,5 liter) fosfatborttagningsmedia men på sista tiden så har värdena ökt. Ibland har det varit en tydlig ökning på saliferts test och ibland svårtolkat men Hanna checkern har konstant visat en svag ökning sista veckorna.

 

Tänkte det kanske berodde på den ökade mängden mat som jag stoppat i för att försöka få en del fiskar att låta bli korallerna så därför dubblade jag dosen med fosfatborttagningsmedia (2 rör).

 

Normalt har jag bytt media i röret efter 14 dagar (1 rör) men med värdena som jag har haft nu har jag varit tvungen att byta var 5-6 dag och likväl så verkar det som att fosfaten fortsätter att stiga.

 

Ingenting som har dött i akvariet och återställt matningen till det normala samt tagit ut de 3 största fiskarna och likväl fortsätter akvariet att konsumera fosfatremover något oerhört.

 

Vad kan det vara som tillför fosfat i så stora mängder? Vad bör jag försöka göra för att få ner det? Blir dyrt att fortsätta stoppa ner så mycket media som jag gör i nuläget.

 

Nyaste värdet är taget precis och det säger 56 ppb med Hanna checkern och 0,0-0,03 med salifert.

Korallerna ser ok ut. Någon enstaka som surar men de allra flesta är "normala". Har bara lps:er och en del mjukt.

 

Tacksam för tips och råd.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Som rubriken lyder behöver jag hjälp med att tolka de värden jag får på mina fosfatmätningar.

 

Mäter med en Hanna checker 736 ULR och salifert fosfat-test.

 

Normalt har jag kört med ett rör (cirka 1,5 liter) fosfatborttagningsmedia men på sista tiden så har värdena ökt. Ibland har det varit en tydlig ökning på saliferts test och ibland svårtolkat men Hanna checkern har konstant visat en svag ökning sista veckorna.

 

Tänkte det kanske berodde på den ökade mängden mat som jag stoppat i för att försöka få en del fiskar att låta bli korallerna så därför dubblade jag dosen med fosfatborttagningsmedia (2 rör).

 

Normalt har jag bytt media i röret efter 14 dagar (1 rör) men med värdena som jag har haft nu har jag varit tvungen att byta var 5-6 dag och likväl så verkar det som att fosfaten fortsätter att stiga.

 

Ingenting som har dött i akvariet och återställt matningen till det normala samt tagit ut de 3 största fiskarna och likväl fortsätter akvariet att konsumera fosfatremover något oerhört.

 

Vad kan det vara som tillför fosfat i så stora mängder? Vad bör jag försöka göra för att få ner det? Blir dyrt att fortsätta stoppa ner så mycket media som jag gör i nuläget.

 

Nyaste värdet är taget precis och det säger 56 ppb med Hanna checkern och 0,0-0,03 med salifert.

Korallerna ser ok ut. Någon enstaka som surar men de allra flesta är "normala". Har bara lps:er och en del mjukt.

 

Tacksam för tips och råd.

Du har ju en nitratreaktor, och när nitrat sjunker tillräckligt mkt i karet så kan fosfat stiga, eftersom du ändrar kvoten N/P, så att de "vanliga" bakterierna, alltså de som finns i massor överallt i karet(oftast syreälskande och äter kolkälla, dvs aeroba heterotrofa bakterier), nu blir begränsade av nitrat istället för fosfat...dvs nitrat tar slut före fosfat, varvid fosfat stiger. 

Sen skulle jag inte tro ett dugg på salifert, vilket dina värden bevisar, du har ju skyhögt på Hanna-mätaren, vilken jag skulle tro på mkt mer. 56 pb är såpass högt så jag hade inte valt GFO som medel utan Aluminiumbaserat. Tänk på att mediet kommer med så höga värden mättas mkt snabbt, säkert på ett par dar, så du behöver byta ut mediet mkt oftare än var 14:e dag som du också påpekade:-) Du kan också överväga att dosera flytande remover, det brukar va mer ekonomiskt vid så höga värden du har. 

 

Vad har du i nitrat nu i karet? Och hur ser historiken ut på nitratsänkningen  i karet över tid?

 

Mvh

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, jonasroman sa:

Du har ju en nitratreaktor, och när nitrat sjunker tillräckligt mkt i karet så kan fosfat stiga, eftersom du ändrar kvoten N/P, så att de "vanliga" bakterierna, alltså de som finns i massor överallt i karet(oftast syreälskande och äter kolkälla, dvs aeroba heterotrofa bakterier), nu blir begränsade av nitrat istället för fosfat...dvs nitrat tar slut före fosfat, varvid fosfat stiger. 

Sen skulle jag inte tro ett dugg på salifert, vilket dina värden bevisar, du har ju skyhögt på Hanna-mätaren, vilken jag skulle tro på mkt mer. 56 pb är såpass högt så jag hade inte valt GFO som medel utan Aluminiumbaserat. Tänk på att mediet kommer med så höga värden mättas mkt snabbt, säkert på ett par dar, så du behöver byta ut mediet mkt oftare än var 14:e dag som du också påpekade:-) Du kan också överväga att dosera flytande remover, det brukar va mer ekonomiskt vid så höga värden du har. 

 

Vad har du i nitrat nu i karet? Och hur ser historiken ut på nitratsänkningen  i karet över tid?

 

Mvh

Jonas

 

 

 

Tack för din input @jonasroman


Så egentligen borde jag byta media oftare tills jag har fått ner fosfaten till de "normala" nivåerna?

Jag matar med samma foder och i samma utsträckning som tidigare. Kan det ändå bli så att fosfaten stiger mer än tidigare?

Jag har flytande remover men vet inte om jag vågar dosera det. Har hört att det skall vara farligt för kirurgerna och är osäker på hur doseringen skall gå till och hur man skall få ut det som man fäller ut. Det som inte forsvinner ut blir ju kvar i akvariet :(

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Dimorb sa:

 

Tack för din input @jonasroman


Så egentligen borde jag byta media oftare tills jag har fått ner fosfaten till de "normala" nivåerna?

Jag matar med samma foder och i samma utsträckning som tidigare. Kan det ändå bli så att fosfaten stiger mer än tidigare?

Jag har flytande remover men vet inte om jag vågar dosera det. Har hört att det skall vara farligt för kirurgerna och är osäker på hur doseringen skall gå till och hur man skall få ut det som man fäller ut. Det som inte forsvinner ut blir ju kvar i akvariet :(

ja, fosfaten kan stiga även om du inte ändrat belastningen, för det är exporten som minskat.

 

ang flytande resonerar jag som du, jag tvekar inför den typen av preparat för mkt av det som binds blir säkert kvar i systemet "för evigt".  Men hade jag så högt så kanske ja hade blivit tvungen. Men prova med Alu flörst o se hur dyrt det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ca 0,17 mg/l som fosfat mätt med Hannas. Skyhögt för LPS och mjukisar - knappast. Skulle tro att en snabb sänkning skulle vara värre för dina koraller än att bibehålla nivån. Triton Labs fosfatremover har jag bra erfarenhet av, men som sagt ingen snabbare sänkning.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse nej det fosfatvärdet gör ingenting på lps:erna. De ser fina ut som vanligt men det bidrar ju till att de alger som finns också sprider sig och det ser illa ut när 2000 liter står i vardagsrummet.

Sänker med @stigigemla's järnbaserade. Tidigare tog den undan mycket mer men jag räknar med att jag kanske har fått i mer fosfat eftersom jag i en period försökte få fiskarna att låta bli korallerna och därför matade mer med fryst foder. Sköljer alltid fryst foder men det kommer ju med en del fosfat oavsett. 

Vad är din erfarenhet av Alu-remover? Fungerar de mer effektivt (binder mer/tar upp snabbare?) än järn? Risker med att de släpper aluminium till vattnet?

Är nöjd med den järnbaserade jag har från Stig men vill helst slippa att byta så ofta som jag gör nu. Kanske det blir bättre om man kommer ner på lägre nivåer igjen för då blir väl mediat inte mättat lika fort??

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Du har ca 0,17 mg/l som fosfat mätt med Hannas. Skyhögt för LPS och mjukisar - knappast. Skulle tro att en snabb sänkning skulle vara värre för dina koraller än att bibehålla nivån. Triton Labs fosfatremover har jag bra erfarenhet av, men som sagt ingen snabbare sänkning.

 

MVH Lasse

10 ggr högre värde än i den miljö korallerna normalt lever i är väl skyhögt? Även LPS o mjukisar lever i samma vatten som sps i naturen. Det är enligt mig en myt att lps skulle trivas bättre i så mkt högre nitrat o fosfatvärden änvärdena som ligger på de naturliga. Dock håller jag med om att dom tål högre värden, men det är  inte samma sak som att det är det för korallen de bästa värdena. 

 

Sen tror jag det är en myt att det skulle vara farligt att sänka ett osunt värde snabbt.  Den principen att sänka långsamt gäller ju mer icke toxiska ämnen där djuret adapterat sig. När vi har tex nitratvärden över 50ppm så kan sps-koraller dö ganska akut, pgr av hämmad cellandning, dvs en rent toxisk effekt (Borneman et al). Samma gäller säkert fosfat, där fosfat redan vid värden över 0.08 kan  troligen hämmar kalcifieringen. Den hämningen går via två mekanismen enligt en del forskare/studier 1) Högt fosfat(men även nitrat) ökar zooxanthelldensiteten, vilken då i sin tur drar mer HCO3 till sin fotosyntes, och eftersom HCO3 är även byggsten för korallens kalkbidlning, minskar koralens förmåga att bygga sitt skelett. denna negativa effekt kan kompenseras till viss del med att höja KH vilket är ett indirekt bevis för teorin.  2) Fosfat kan rent kemisk binda Calcium, och därmed inhibera möjligheten att bilda CaCO3. 

Men åter då till att sänka ngt som är toxiskt: OM det inte finns en kompensationsmekanism hos djuret så tror jag man bör sänka en så skadlig nivå ganska snabbt. Ingen skulle ju överväga att sänka ett värde långsamt om man fick ett gift ner i vattnet. Då talar man om panikkol o stora vattenbyten. Är ngt i vattnet skadligt för korallen skall det bort så fort som möjligt. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LPS och mjukisar lever inte i samma vatten som SPS i naturen. Balicorals har tre olika odlingar runt ön just för att möta de olika kraven på vattnet korallerna har. Baliaquarium har tydligen fler: https://reefbuilders.com/2015/11/25/bali-aquarium-serangan-coral-farm/

Jag var för 18 år sedan på resa i Filippinerna gjorde 21 dyk alla på olika platser och såg inte en mjukis eller LPS. Guiden var en Norsk - Filippinsk tjej som gillade att fotografera fisk och valde ut platser med särskilt klart vatten. Bara Acropora och Millepora (revbildande hydroid).

Allt var gruppdyk så hade jag kunnat leta själv hade jag antagligen hittat annat. 

Jag har sett vad som händer om man bankar ned fosfatvärdet till 0 snabbt. Det blir stora sår utan vävnad på korallerna.

Om Nitratvärdet nollas bleknar de flesta till helt vitt. Somliga till ljusbeige. Det överlever de flesta men det tar flera månader, upp till ett halvt år innan de repar sig.

Men att snabbt halvera ett högt värde har jag inte sett något problem med. Varken nitrat eller fosfat.

Vad jag förstått är det högst olika hur mycket fosfat som börjar motverkar skelettbildningen hos koraller. Jag har sett siffran 0,2 mg/l.

En del av har redan sett detta: 

Det roligaste akvarieföredraget jag någonsin sett.

På den tiden vi hade lysrör till akvarierna sade jag till mina kunder att fosfatvärdet bör vara under 0,1 helst 0,04.

Nu med lysdiodbelysningarna säger jag att 0,1 är idealvärdet. Det blir inte varken bättre tillväxt eller färger om man sänker från det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen olika på olika ställen. Jag kan inte föreställa mig att de stora korallodlarna på Bali eller Filippinerna skulle odla olika koraller på olika platser om det inte vore någon anledning till det.

Efter en stor korallblekning - krash etablerar sig ofta koraller i en bestämd ordning. Xenia brukar vara först och Acropora bland de sista.

Jag vågar påstå att Xenian drar nytta av hög organisk näring efter att andra koraller dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ett fosfatvärde på 0,14 och nitrat på 50 skulle vara toxiskt för LPS och mjukisar är inte sant. Det vet jag av egen erfarenhet. Många LPS och mjukisar gick bättre i mitt gamla akvarium än i mitt nya. Det nya håller lägre värden - betydligt lägre värden.. Om acropora uttalar jag mig inte - ingen stor egen erfarenhet av dessa. Däremot har jag haft ett totalt igenvuxet (med skivor, xenia och annat i mjukväg) red sea max med värden som man inte pratar högt om

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte fosfatmedia i går. Stoppade i 2 rör (cirka 3 liter skulle jag tro) och uppmärksammade då att vattnet var väldigt grönt.

 

Vet inte vad det kan vara men har i vilket fall som helst stoppat ner ny kol nu. Konstigt för jag byter alltid kol när jag byter fosfatmedia.

 

Kan ökt fosfat medföra grönfärg på vattnet eller så enkelt att det kommer mer friflytande alger/sporer? Kör ju med uv-c så det känns lite tveksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätt igjen med samma vatten och fick då 49 ppb.

 

Är det en tidsbegränsning på testet efter att man har blandat i reagensen?

Gjorde som jag normalt alltid gör.

Fyller upp mätbehållarna med akvariumvatten.

Klipper upp reagens och häller i.

Virvlar runt tills allt är löst.

Låt stå tills bubblor och eventuell skit har lagt sig på botten.

Starta checkern och följ instruktionerna.

 

Första mätningen 38 ppb, nollställde checkern och körde samma vatten utan att göra några förändringar 47 ppb, en gång till 49 ppb och nu sista gången 44 ppb..

What gives?

 

Varför så olika resultater helt plötsligt. Tidigare fick jag alltid samma resultat när jag gjorde dubbelkoll.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 jag brukar skaka reagensen och vattnet ordentligt.

2 låta stå i 3 min

3 ta papper och torka hela glasröret samtidigt som jag försöker rulla runt vattnet för att bli av med eventuella luftbubblor.

4 stoppa i referensvätskan och kalibrera.

5 kör mätvattnet.

 

kör om 4-5 kanske 5 gånger totalt så tar jag ett medelvärde av de resultat jag får. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testar med salifert också men det visar ju 0 så klart.

Har alltid kunnat lita på checkern tidigare och alltid fått samma värde på i Princip varje mätning. Bör man rengöra inuti checkern på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...