Gå till innehåll

Hjälp med konstiga fosfat-värden!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, nike83 sa:

1 jag brukar skaka reagensen och vattnet ordentligt.

2 låta stå i 3 min

3 ta papper och torka hela glasröret samtidigt som jag försöker rulla runt vattnet för att bli av med eventuella luftbubblor.

4 stoppa i referensvätskan och kalibrera.

5 kör mätvattnet.

 

kör om 4-5 kanske 5 gånger totalt så tar jag ett medelvärde av de resultat jag får. 

 

 

Jag gör detsamma förrutom att jag också doppar och torkar av referensvätskan.

Normalt har jag fått samma värde (+- 1 ppb) men nu blir det helt uppåt väggarna olika :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse och @stigigemla

Skulle högt fosfatvärde och grönt vatten kunna han någonting med nitratfiltret att göra och det faktum att det har gått väldigt lågt på redox sista tiden.

 

Har tyckt mig känna lite doft av ägg när filtret kommer under -300 och i perioder de sista dagarna har det varit ganska kraftigt under -300.

 

Har optiwhite i alla sidorna på akvariet men det är likväl grönaktigt. Tänker att det måste vara vattnet.

Bytte kol i går och det blev bättre men i dag när jag skulle göra klart hålen till insuget till nitratfiltret (tog cirka 20 minuter) så sjönk redox till -450.

 

Om det skulle vara så att jag fått ut svavel från filtret eller nära på.. kan det då påverkar fosfat, och grön/gulämnen i vattnet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-04 at 1:22 PM, stigigemla said:

Det är tydligen olika på olika ställen. Jag kan inte föreställa mig att de stora korallodlarna på Bali eller Filippinerna skulle odla olika koraller på olika platser om det inte vore någon anledning till det.

Kanske för att undvika kemisk krigföring? Eller så skiljer sig näringsnivåerna i vattnet mellan de olika platserna (pga utsläpp?). Eller så är det något annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-04 at 16:04, Lasse sa:

Att ett fosfatvärde på 0,14 och nitrat på 50 skulle vara toxiskt för LPS och mjukisar är inte sant. Det vet jag av egen erfarenhet. Många LPS och mjukisar gick bättre i mitt gamla akvarium än i mitt nya. Det nya håller lägre värden - betydligt lägre värden.. Om acropora uttalar jag mig inte - ingen stor egen erfarenhet av dessa. Däremot har jag haft ett totalt igenvuxet (med skivor, xenia och annat i mjukväg) red sea max med värden som man inte pratar högt om

 

MVH Lasse

Jag avsåg sps där Lasse. Jag tror nog jag skrev det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skall skakas i två minuter har jag för mig. Jag brukar också använda samma provrör för nollning och mätning. först nollar jag och sedan häller jag i pulvret fort. Klipp runt den streckade linjen - vik en strut och häll i. Skakar sedan i ca 1 minut och 45 sekunder - mätarna brukar ibland slå av precis vid 2 minuter tyvärr. Sätt i provröret och vänta 3 minuter. Under väntetiden kan man som Fredrik skriver rulla runt röret så luftbubblor försvinner. det är låga värden ni mäter och värdena kan variera. Får jag ett oväntat värde så gör jag om hela proceduren.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-04 at 11:52, stigigemla sa:

LPS och mjukisar lever inte i samma vatten som SPS i naturen. Balicorals har tre olika odlingar runt ön just för att möta de olika kraven på vattnet korallerna har. Baliaquarium har tydligen fler: https://reefbuilders.com/2015/11/25/bali-aquarium-serangan-coral-farm/

Jag var för 18 år sedan på resa i Filippinerna gjorde 21 dyk alla på olika platser och såg inte en mjukis eller LPS. Guiden var en Norsk - Filippinsk tjej som gillade att fotografera fisk och valde ut platser med särskilt klart vatten. Bara Acropora och Millepora (revbildande hydroid).

Allt var gruppdyk så hade jag kunnat leta själv hade jag antagligen hittat annat. 

Jag har sett vad som händer om man bankar ned fosfatvärdet till 0 snabbt. Det blir stora sår utan vävnad på korallerna.

Om Nitratvärdet nollas bleknar de flesta till helt vitt. Somliga till ljusbeige. Det överlever de flesta men det tar flera månader, upp till ett halvt år innan de repar sig.

Men att snabbt halvera ett högt värde har jag inte sett något problem med. Varken nitrat eller fosfat.

Vad jag förstått är det högst olika hur mycket fosfat som börjar motverkar skelettbildningen hos koraller. Jag har sett siffran 0,2 mg/l.

En del av har redan sett detta: 

Det roligaste akvarieföredraget jag någonsin sett.

På den tiden vi hade lysrör till akvarierna sade jag till mina kunder att fosfatvärdet bör vara under 0,1 helst 0,04.

Nu med lysdiodbelysningarna säger jag att 0,1 är idealvärdet. Det blir inte varken bättre tillväxt eller färger om man sänker från det.

Menar du att halterna av oorganiska näringsämnen skiljer sig avsevärt på olika ställen på ett rev? Det låter konstigt. Mängden organiska ämnen kan ju tillfälligt skölja in o ut men vi talar ju här om fosfat o nitrat. 

Har du nån uppgift om mätvärden som skiljer så mkt?

Att dom geografiskt växer på olika ställen tror jag inte beror på eventuell skillnader i nitrat o fosfat utan helt andra orsaker som lokal konkurrens etc. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Den skall skakas i två minuter har jag för mig. Jag brukar också använda samma provrör för nollning och mätning. först nollar jag och sedan häller jag i pulvret fort. Klipp runt den streckade linjen - vik en strut och häll i. Skakar sedan i ca 1 minut och 45 sekunder - mätarna brukar ibland slå av precis vid 2 minuter tyvärr. Sätt i provröret och vänta 3 minuter. Under väntetiden kan man som Fredrik skriver rulla runt röret så luftbubblor försvinner. det är låga värden ni mäter och värdena kan variera. Får jag ett oväntat värde så gör jag om hela proceduren.

 

MVH Lasse

Exakt så gör jag med på alla punkter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-04 at 11:52 AM, stigigemla said:

LPS och mjukisar lever inte i samma vatten som SPS i naturen.

Har för mig att Eric Borneman skrev nånstans att LPS ofta plockas från områden med ganska grumligt vatten, där SPS inte trivs, så det stämmer till viss del.

 

Quote

Balicorals har tre olika odlingar runt ön just för att möta de olika kraven på vattnet korallerna har. Baliaquarium har tydligen fler: https://reefbuilders.com/2015/11/25/bali-aquarium-serangan-coral-farm/

Där står bara "Although the corals at Serangan we adapted to the hot bright environment, there are some species of coral which will not grow in these conditions, for example deep water Acroporas which need to be kept in darker water. This is one of the reason Bali Aquairum has farms set up around the island in different environment".

 

Quote

Jag var för 18 år sedan på resa i Filippinerna gjorde 21 dyk alla på olika platser och såg inte en mjukis eller LPS. Guiden var en Norsk - Filippinsk tjej som gillade att fotografera fisk och valde ut platser med särskilt klart vatten. Bara Acropora och Millepora (revbildande hydroid).

Allt var gruppdyk så hade jag kunnat leta själv hade jag antagligen hittat annat.

Jag har sett enstaka områden i Röda Havet som nästan helt dominerats av en enda art mjukkorall (på en kanske 50 meter lång sträcka?), men att sådana dykplatser varit ovanliga (och att man sällan ser dem i dykvideos) kan ju eventuellt bero på att dykguiderna undviker de tråkigaste ställena... Vill man veta hur mer representativa områden ser ut bör man kanske fråga lokala biologer.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...