Gå till innehåll

Acro skötsel


Rekommenderade inlägg

Skaffat mig 2 acro fraggar och skulle gärna vilja ha lite tips på hur man håller dom fina  i färgerna dom har. Har koll på belysning och vatten värden, tänker på om man ska tillsätta något eller sådär? Kom gärna med egna råd ni som har acropora hur ni har i era kar med värden osv :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låga näringsvärden, mycket ljus och bra flås gillar dem flesta. sen skall det vara stabilt :)

Sen kan det ta upp till flera månader innan acros färgerna kommer fram beroende olika andledningar :D

 

Ändrat av M1ke
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultrastabilt kh och bra cirkulation är det viktigaste. Efter det kommer bra ljus men en acropora överlever länge i även dålig belysning men den dör däremot snabbt om det är instabilt kh och dålig cirkulation. Jag mäter kh med 1 till 3 dagars mellanrum.
Lägg din fokus här i början tills du märker att det växer. Om inte acroporan trivs nog för att växa så är det bara glömma att lyckas förbättra färgerna. När du lyckats med det så bör nästa fokus vara låga näringsvärden. Vid höga värden så ökar zooxanthellerna (symbiotiska algerna) i vävnaden vilket gör korallen brunare.
Vill du öka färgerna ytterligare efter det så är det olika zeo system och korallmat som behövs.
Om du inte fixat ett tidigare steg så ge dig inte på nästa då det inte kommer göra mkt skillnad så fall.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att förlita sig på bara vattenbyten räcker inte för att ha stabilt kh. Det handlar inte bara om att hamna på ett bra värde. Det måste ligga helt stilla. Jag skulle säga att kh får svaja max 0.5 på en vecka

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad mellan Acropora. För mig verkar det som att de ytligt levande tål vad som helst om de bara får mycket ljus. 

I naturen tål de regn när de är över vattenytan vid ebb. Salthalt 0 kH 0. Jag har aldrig haft vävnadssläpp på min Acropora cervicornis (muricata) men på praktiskt taget alla andra stenkoraller. (Strömavbrott flera dagar eller kH4 = Slut i Ballingdunk).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör ju vanliga vattenbyten varje vecka och testar ju då och värdena är stabila ska jag ändra något då iallafall ? 


Inte om KH är exakt samma i akvariet som i bytesvattnet. Om akvarievattnet håller lägre KH än bytesvattnet har du en förbrukning och då bör du dosera Natriumbikarbonat mellan vattenbytena.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som skulle få KH att förbrukas såpass snabbt? Kraftig växt av stenkoraller kan tydligen vara en orsak, men om fluktuerande KH får Acroporor att vantrivas så borde de väl växa långsammare, varvid KH stabiliseras igen...? :-) Kraftig bakteriell nedbrytning av fiskfoder kan vara en annan orsak, men ändrar sig verkligen KH så mycket inom en vecka av det?

 

Hursomhelst behöver Acropora kalcium, och tillsätter man t ex kalkvatten höjs KH på samma gång. Helst skall förstås kalkvattnet doseras ofta/automatiskt, inte minst pga svängningar i pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Vad är det som skulle få KH att förbrukas såpass snabbt? Kraftig växt av stenkoraller kan tydligen vara en orsak, men om fluktuerande KH får Acroporor att vantrivas så borde de väl växa långsammare, varvid KH stabiliseras igen...? :-) Kraftig bakteriell nedbrytning av fiskfoder kan vara en annan orsak, men ändrar sig verkligen KH så mycket inom en vecka av det?

 

Hursomhelst behöver Acropora kalcium, och tillsätter man t ex kalkvatten höjs KH på samma gång. Helst skall förstås kalkvattnet doseras ofta/automatiskt, inte minst pga svängningar i pH.

Var det manar till mig eller tänker du på dom som skrivit innan ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...