Gå till innehåll

Krabb-iga frågor


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har cirka 250 kilo levande sten.

 

175-200 av de kilona är nyimporterat och bara varit i karantän i någon månad innan jag fick den. Varje sten är putsad och undersökt. Likväl fick jag med en de små krabbor.

 

Jag har inte brytt mig om att jaga på dem eftersom de var så små att jag räknar med att om de inte är säkra att ha i revet så kan man plocka dem från korallerna och fiskarna klarade de inte av att ta i den storleken.

 

Nu har det gått snart ett år och en del av de där krabborna har blivit stora. Såg en i går som hade gigantiska klor och liten kropp. Han har ju uppenbarligen varit i akvariet sedan starten och inga fiskar (varken stora eller små) har försvunnit. Bör man vara orolig och agera med god framförhållning och ta den ut på ett eller annat sätt eller är oddsen att den är revsäker så pass god att den kan få vara kvar?

 

Har sett att den sitter och plockar på sten under kvällarna i ungefär samma håla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kört mitt gamla akvarium i ca 4 år utan nyinsatt sten så ser jag plötsligen en kväll ett fruktansvärt luddigt monster i akvariet. det var större i själva kroppen än de gamla femkronorna. Det var en teddy bear crab. Den fick vara kvar tills akvariet lades ner.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klurigt det där med krabbor.... Hos mig följde det med en liten rackare vid korall köp för typ 5 år sen, den har vuxit ordentligt, aldrig sett skador på koraller men genom åren har en del små fisk försvunnit (oftast i armband med nyintroduktion).... Dock oklart om krabban kan ha med det att göra och det kan gå månader mellan att jag ser den... Däremot höll jag på att trilla baklänges sist jag såg den, då fanns plötsligt två! Har inte skaffat varken sten eller koraller på läääänge så jag har ju haft minst två st i karet i flera år!!!
Min plan är att försöka få ut dem när jag nu ska byta kar under våren men det känns inte helt enkelt att hitta dem, så det känns som det är bäst att mecka ihop en liten fälla....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Då har jag sett krabban igjen.

 

Han är STOR.. börjar misstänka honom för att ha tagit någon av de mindre fiskarna. Försöker fånga honom med krabbfälla men han verkar inte intresserad av det jag agnar med. Vad stoppar ni i era krabbfällor?

Jag har fullt med räkor i akvariet och så som det ser ut nu verkar de få vara i fred. Han kanske bara är en stor snäll sak och inte en terminator/mördare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina krabbor gillar skalade kokta räkor, de går bananas när de märker att de finns i karet. Men krabbor brukar vara av två olika sorter. Den ena är som en vanlig strandkrabba, extremt rovig och djärv. Snabb som sjutton och har hänsynslöst ihjäl allt den kan nypa tag i, inklusive fiskar.

 

Men de flesta krabbor i våra kar verkar vara med försiktiga och timida. Typ en som en krabbtaska, som mest gömmer sig och försiktigt tar det den kommer över. Som rör sig med lugna klumpiga rörelser. De brukar inte ta friska fiskar, de har inte reflexerna och aggressiviteten  för att göra det. Jag tycker de flesta liftar krabborna man får med verkar vara av denna sorten. Så jag tror inte den har tagit dina fiskar, då borde du se den oftare och aktivt jagande. De vanliga Sally Lightfoot krabborna har nog potential att bli sådana odjur när de fått växa till sig... Din krabba är nog sådan dock att han är mördare när han har möjlighet och är ganska harmlös för det mesta annars :-)

 

När jag hade en strandkrabba i ett kallt kar en gång förresten försökte jag hade den med spigg och tångräkor. Spiggarna mörda den ett bestånd av 20 fiskar på nästan tre dagar. Men han fick aldrig tag i en enda räka. De var på tok för snabba och smidiga för hans klor. Så jag tror inte dina räkor är i någon farozon.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prövade att använda en Aqua medic pest trap i går.

Det är en fälla med "galler" som viks inåt så att djuren som går in inte skall komma ut från fällan.

 

La i en rå scampi i går och några timmar senare var det 2 st sniglar med snabel inuti fällan. Jag tänkte att jag kunde vänta lite med att ta ut dem för att se om det kom in mer.

 

Glömde det och i dag när jag skulle tömma fällan var den helt tom på scampi och "snabel-djur".

 

Några frågor.

1. Någon som vet vad det kan vara för djur som var i fällan? Såg ut som ett eremitskal men djuret hade en lång sug-snabel.

2. Varför fungerar inte fällan? Trycker sig djuren mellan gallret eller är det så att något djur som är så stort pressar in en del och lyfter upp gallret så att de andra kommer ut?

 

Om jag reflekterar så är jag osäker på om den krabban jag såg går in i fällan. Han når troligtvis från ingång till bakkant med klorna utan att gå in i fällan. Vad gör man då för att fånga honom?

Han är aldrig framme i ljuset på dagarna så att fisk upp honom är väldigt svårt. @mikoto

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabban kanske är vegetarian? Testa med lite nori istället för räka.

 

"Snabeldjuren" är väl nån as-ätande snäcka som bara är bra att ha i akvariet. Artbestämning är dock omöjligt utan bild. Men du kan ju kolla på Reeflex och se om du hittar de små gynnarna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Skall se vad jag finner ut på reeflex.

Men vad tror ni om fällans funktion? Kan det vara så enkelt att den är för liten och vad gör man med det? Kan ju inte gärna sitta uppe och vänta på att krabban skall gå in i fiskfällan för man vet ju inte hur lång tid det kan ta.

Vad använder ni för att få upp dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...