Gå till innehåll

Sumpfläkt, inte DIY


j0nas

Rekommenderade inlägg

Tänkte installera en fläkt i akvariebänken för att få ner luftfuktigheten. Har hittat många trådar om hur man skarvar ihop en datorfläkt med t ex gammal mobilladdare. Har kollat igenom alla lådor men det verkar som att jag har varit på tippen med allt gammalt elektronikskrot, någon som har köpt någon "färdig" fläktlösning och satt i bänken?

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns en färdig lösning, tack @ballsam

 

Hade inte räknat med att utblåset skulle sitta på sidan istället för rakt över insuget. Får nog klura lite på placering i min möbel. Då det är en rumsavdelare så har jag bara gavel att spela med. Först hoppades jag kunna ställa den på tvären utanför möbel och blåsa in i befintligt hål men saknades tyvärr någon cm. I steg ett så kanske jag testar att montera hela fläkten inne i skåp i närheten av sladdhål. Har täckglas och filtermatta över i stort sett hela sumpen så det är inga stora mängder fukt som behöver tryckas ut.

 

 

rsm.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer oxå installera fläkt i skåpet. 

Blåser den ut luft från skåpet och "baksuget" gör att det kommer in frisk luft eller?

Tänkte kanske att man skulle ha en fläkt som sög in luft och en som blåste ut luft men det behövs kanske inte?

 

Kom gärna med omdöme när den är installerad. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mycket googlande så verkar best practise vara att man bara har en fläkt som blåser in i skåpet. Funkar bra så länge inte skåpet är helt tillslutet.

 

Kan man tänka sig att bygga själv så tror jag det blir bättre. Ljudnivån på rsmfläktenär marginellt bättre än en hårtork.. ☺

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jo det var en hel del fläktljud. Dock på en låg frekvens som inte hörs ut ur möbeln. Skyfflar mycket luft dock ☺

 

Har hängt upp fläkten inne i skåpet (i enlighet med red seas instruktion också) med utblåset riktat mot befintligt sladdhål. Funkar fint, svalt och torrt i skåpet.

Optimalt hade säkert varit att blåsa in men platsen fanns inte att vinkla in fläkten mellan vägg och kar. Ganska skönt att slippa sätta sågen i möbeln också.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...