Gå till innehåll

tritontest vs salifert


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Egentligen borde det väl vara rätt så självklart att lita på ett tritontest mer än salifert men just nu känner jag mig osäker.

Detta gäller kalium. Läser man runt så ses saliferts kaliumtest som ett relativt säkert test (även om det är känsligt).

Två saliferttest (ett gammalt ett nytt) visar samma värde på kalium men tritontest visar 50 enheter lägre. 

 

Nu har jag doserat upp kalium enligt tritons rekommendation (har 200ml kvar att dosera) och salifert visar idag 440. Jag vågar inte dosera mer i nuläget. Trition visade 340 i senaste testet. 360 i november. Finns det något som kan "störa" tritons test eller saliferts test?

 

Vad har ni för erfarenheter av triton vs salifert när det gäller kalium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har undrat nästan samma sak, men jag har inte gjort något Tritontest.

Salifert visar 40-50 ppm högre värde än Red Sea Kalium testkit. Jag har båda och testade båda igår. Fick först ett värde på 340ppm med Red Sea, direkt efter fick jag 390 ppm med Salifert. Riktigt svårt att veta vilket man skall lita på. 

 

Men, det känns som om ett Tritontest borde vara mer trovärdigt än Salifert, det borde iaf vara så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, stigigemla sa:

Har du en flaska kaliumklorid från mig tar du 4 ml av lösningen har du 400mg/l om du blandar ut den i en 996 milliliter osmosvatten.

 

Hur mäter man upp 996 ml osmosvatten?

Mäter du vikten i gram?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort en jämförelse mellan Salifert, Fauna Marin och referensvätska. Salifert testet visar för högt var slutsatsen. FM var mycket bättre. men alla dessa är ju svåra att läsa av.

jag tog beslutet att aldrig mer köpa Saliferts kalium-test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 sa:

jag har gjort en jämförelse mellan Salifert, Fauna Marin och referensvätska. Salifert testet visar för högt var slutsatsen. FM var mycket bättre. men alla dessa är ju svåra att läsa av.

jag tog beslutet att aldrig mer köpa Saliferts kalium-test.

Salifert är ju rätt enkelt att läsa av, men det betyder ju inte att det är bra. Jag köpte KZ kaliumtest för dyra pengar och det var riktigt dåligt, i klass med saliferts fosfattest.

Men om ditt test stämmer på salifert så förkalrar ju det mitt problem. Men då har jag alltid legat för lågt i kalium =) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker lära mig att läsa korallerna. Röd flakväxande Montipora är en bra indikator på för lågt Kalium. Så fort den blir lite gråaktigt urvattnad i färgen vet jag att K+ börjar bli för lågt. Det räcker att dosera ett par-tre dagar så återfår den sin färg.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger sa:

Kollade Salifert kaliumtest märkt 08 /2018 mot en referensvätska på 409mg/l - och den slår om på 11 droppar......dvs 410!

 

i sådant fall så har de kanske ändrat på nyare batcher, som de gjorde med KH (justerade 0.3). 

 

när man mäter CA med salifert så ska man sluta droppa när vätskan börjar slå om, och inte när den har slagit om fick jag lära mig mot Triton-lab test. kanske är lika med Kalium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
när man mäter CA med salifert så ska man sluta droppa när vätskan börjar slå om, och inte när den har slagit om fick jag lära mig mot Triton-lab test. kanske är lika med Kalium?


Saliferts kaliumtest slår om väldigt tydligt från en droppe till en annan, det går inte att missa. Red Sea Kaliumtest är svårare att avläsa, speciellt om värdet är lågt. Irriterande.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, greger sa:

Kollade Salifert kaliumtest märkt 08 /2018 mot en referensvätska på 409mg/l - och den slår om på 11 droppar......dvs 410!

INtressant. Mitt nya kaliumtest måste vara i närheten av detta. Ska testa mitt mot referens (följa stigs ovan). Visar det rätt måste det ju innebär att triton har gjort ett stort misstag, inte bara på ett test utan på båda de jag skickat in. Gillar jag inte, vill se tritons test som fakta och inget man kanske kan gå på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, irwin_fletch sa:

INtressant. Mitt nya kaliumtest måste vara i närheten av detta. Ska testa mitt mot referens (följa stigs ovan). Visar det rätt måste det ju innebär att triton har gjort ett stort misstag, inte bara på ett test utan på båda de jag skickat in. Gillar jag inte, vill se tritons test som fakta och inget man kanske kan gå på.

Mitt test är också märkt 08/2018. Kunde tyvärr inte dra några slutsatser från @stigigemla recept på referensvätska. Vätskan blev inte så tjock och vit som det blir när man testar akvarievatten. Det gjorde att det var omöjligt att se tydligt färgomslag till det blå/turkosa. Efter 20 droppar kunde jag bara säga att det någon gång mellan 8-20 kunde skett ett färgomslag. Men efter det du skriver så tror jag faktiskt att triton har problem med sitt kaliumtest.

 

Hade varit roligt att se vad @jonasroman tänker om detta. Kungen av tritontest ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är tritontestet ett väldigt dåligt test. Det som gör det bra är att man vet om detta så man kör en testvätska med kända värden och korrigerar de resultaten man får då  till de man vet att testvätskan har. Noggrannheten i kalibreringen är allt för ICP- tester. Så det kan ju vara att man en gång missat i kalibreringen. Enligt Eshan - Triton kör de kalibrering ett par gånger om dagen.

När jag fått dåligt omslag med Saliferts kaliumtest har jag tagit en annan kyvett. Sköljt ur den noga och gjort ett nytt test och då skrapat ren toppen på flaska 3 extra noga.

Sedan har jag fått ett skarpt omslag. Kyvetten blir ren med 12% ättika över natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte dåligt omslag på testen när jag testar saltvatten, detta är ju en helt ny förpackning där en kyvett aldrig är använd innan. När jag blandade referensvätskan blev det en helt annan konsistens på vätskan när jag hade haft i de 0,5 ml av k-1 som är första doseringen i saliferts kaliumtest. Vanligtvis blev vätskan vit och lite tjock, då syns färgomslaget tydligt. Nu blev vätskan genomskinlig och tunn, färgomslaget syntes inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Denmänskligafaktorn" är ju en bidragande orsak till att man får lite onödigt stor spridning på sådana här tester, dvs hur man håller droppflaskor, hur hårt man klämmer, hur gammalt testet är, kyvettens renhet eller ljuset man avläser i - Finns naturligtvis ett stänk av den faktorn i Tritonlabs stab också......

Har noterat att påfallande många (alla?) får låga värden på Jod - kan ju vara en svaghet i testmetoden!? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Retligt då behöver tydligen kaliumtestet något mer ämne i saltvattnet för att fungera.

De av mina kunder som regelbundet testar jod har höjt dosen något. 

Jag ligger lite lågt i min spårämnesblandning då jag vill undvika att jod kan anrikas och bli för höga värden.

Speciellt om man har refugium med algodling blir jodförbtukningen hög. Men hur mycket som förbrukas beror på vilka alger man odlar och hur stor tillväxt det är av dem.

Testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...