Gå till innehåll

BTA quadricolor mår inte bra?


elvir

Rekommenderade inlägg

Efter ca 1 - 1,5 månader så verkar min bta må väldigt dåligt. Den öppnar och stänger sig flera ggr under dagen. Första 2 veckorna såg den bra ut och uppblåst som den ska. Efter 2 veckor så började den visa detta beteende som nu pågått ett tag.

Den verkar även släppa ut slem från tentaklena? Vet inte om den är påväg att dö, och jag vill inte att den förstör karet.

 

Jag har en frogspawn, en Duncan knappar och gröna stjärnpolyper. Alla växer på suveränt och trivs. Fläckar av kalk alger blir mer och mer varje dag. 

Akvariet är ca 6 mån gammalt.

Frogspawn har delat 1 huvud till 3.

Duncan har fått 3 nya huvuden och 7 nya påväg.

Grön stjärnpolyp växer som gräs.

Knappar 2-3 nya har det vuxit till sig.

 

 

Värden:

Salifert:

Ca 450

Mg 1350

Kh 9,2

No2 0

No3 1

Ph 8,1 - 8,3

Ammoniak 0 

Hanna:

Po4 0,00 

 

Salinitet 1.025

 

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Ouscazz sa:

Dina näringsvärden är extremt låga. Ger du anemonen någon mat?

Prova med en bit färsk räka och se om den hämtar sig.

Det var de jag fruktade. Tog ut fosfat media igår, ska se om det gör nån  skillnad. Jag matar 1-2 ggr per vecka med mysis räkor då den öppnat sig. Ska försöka göra det mer. Svåra är ju att pricka in när den är öppnad, den verkar inte fånga all mat man ger den. En bit räka är kanske bättre än flera små. 

Igår strax innan ljuset släktes då den var halvöppen såg jag att detta slem den släpper kommer från foten och inte "armarna" jag är väldigt orolig. Hoppas den repar sig med lite mer näring i vattnet. Ska även försöka få upp nitrat till 2,5.

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det tvärtom vara övermatning som gör att den mår dåligt?
Matar du den rakt ner i munöppningen eller lägger du räkbitarna bredvid munnen så får anemonen själv föra maten till munnen med tentaklerna?
Om den får mat fortare än den hinner smälta förra mumsbiten så ligger det massa mat och ruttnar i den, för den kan inte göra sig av med redan äten mat (har jag fått lära mig iaf).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man oftast matar anemonen för mycket om man stödmatar dom. Jag har inte matat mina anemoner på många år och mina är uppblåsta och fina och sitter oftare still än på den tiden jag stödmata.

Man läser ofta att folk stödmatar med räkbitar och att den delar sig ofta men jag ser det som en stressad anemon.

Jag hade en jättebra länk till Youtube om en kille som förklarar det där och har helt underbara anemoner stora som fotbollar i sina tankar men hittar Tyvär inte på det nu.

 

Så jag skulle slutat stödmatat den i alla fall. Du kanske matar med frysmat ibland med så den får säkert nått då med ibland?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Kan det tvärtom vara övermatning som gör att den mår dåligt?
Matar du den rakt ner i munöppningen eller lägger du räkbitarna bredvid munnen så får anemonen själv föra maten till munnen med tentaklerna?
Om den får mat fortare än den hinner smälta förra mumsbiten så ligger det massa mat och ruttnar i den, för den kan inte göra sig av med redan äten mat (har jag fått lära mig iaf).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag punkt matar på anemonens yttre tentakler aldrig direkt i munnen. jag tror inte att det är övermatning. Är ej säker dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett clownpar som var i karet innan anemonen flyttat in. Efter 2 veckor drygt trodde jag den större clownen "honan" närmade sig sakta. Den gick däremot aldrig in till anemonen utan lät bli och simmade till sitt vanliga hörn. Det är ungefär efter det bta har börjat bete sig såhär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...