Gå till innehåll

PH, Co2 och alk


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har mer eller mindre sedan uppstart av mitt akvarium haft problem med PH. Det första jag gjorde var att koppla på en slang med luft utifrån och det började lovande där det sakta men säkert stegrade till 8.15 precis innan belysningen började gå ned på kvällen. Dock verkar något hänt efter den dagen då mitt PH sjunkit dag för dag sedan dess. Jag har inte ändrat något och det är inget som blockerar i slangen. PH går så lågt som 7.6 nattetid, proben är utesluten genom flertalet tester mot kalibreringsvätska och den fungerar som den ska.

 

Efter rätt så intensiv läsning så har jag förstått att det är mängden Co2 och mängden alk som styr PH. Jag har ett relativt lågt alt på 7.7 som min kalciumreaktor styr. Jag har minimerat co2 tillförseln i reaktorn för att den ska ha så låg påverkan som möjligt men ändå hålla mitt KH stabilt. Bifogar en bild på när det va på topp sedan började sjunka nedan

 

ph.thumb.jpg.f0cc3604c6d4846322aa4d75808d1a45.jpg

 

Använder aquaforests produkter just nu, där har de bakterier som främsta näringsexport. Min fundering är vart all Co2 kommer ifrån. Jag har ju uppenbarligen för hög co2 inomhus, detta motverkas lite genom att mata skummaren med luft utomhus.

 

I dag har jag börjar droppa kalk, haft 3 fönster och en balkongdörr öppen, endast jag hemma på nästan 80 kvm. Mitt PH har trots detta endast kommit upp till 8.05.

 

Vad i ett akvarium producerar co2? Vill minnas att nedbryningsprocessen av organiskt avfall producerar co2? Vilka processer och händelser som vanligt förekommer i akvariumet bidrar till ökad co2 mer exakt?

 

@Lasse @stigigemla @jonasroman Ni är duktiga på detta!

 

 

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att CO2:n kommer från kalkreaktorn. Jag gissar att du har pH ungefär 6,7 på vattnet ur reaktorn. Man brukar ha en pHstyrning för gasen till reaktorn och styra kH med flödet ut från den. Hur gör du?

Förr i tiden hade man en kalkmixer till kalkreaktorn för att motverka detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt PH på 6.3 - 6.4 i reaktorn eftersom den inte hänger med om jag har ett högre PH. Jag styr magnetventilen med min apex. Jo jag har läst om kalkmixer bland annat, men som jag förstått är det inte nödvändigt idag, baserat helt på vad jag har hört från folk som själva använder kalciumreaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Lasse sa:

Jag har samma åsikt som Stig

 

Testa med utomhusluft plus en CO2 scrubber

 

MVH Lasse

 

Utomhusluft har jag redan, när jag väl kopplade på den fick jag upp PH till 8.15, inga större ändring sen dess ändå har det vänt för det värre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-12 at 16:06, m0jjen sa:

Hej!

 

Har mer eller mindre sedan uppstart av mitt akvarium haft problem med PH. Det första jag gjorde var att koppla på en slang med luft utifrån och det började lovande där det sakta men säkert stegrade till 8.15 precis innan belysningen började gå ned på kvällen. Dock verkar något hänt efter den dagen då mitt PH sjunkit dag för dag sedan dess. Jag har inte ändrat något och det är inget som blockerar i slangen. PH går så lågt som 7.6 nattetid, proben är utesluten genom flertalet tester mot kalibreringsvätska och den fungerar som den ska.

 

Efter rätt så intensiv läsning så har jag förstått att det är mängden Co2 och mängden alk som styr PH. Jag har ett relativt lågt alt på 7.7 som min kalciumreaktor styr. Jag har minimerat co2 tillförseln i reaktorn för att den ska ha så låg påverkan som möjligt men ändå hålla mitt KH stabilt. Bifogar en bild på när det va på topp sedan började sjunka nedan

 

ph.thumb.jpg.f0cc3604c6d4846322aa4d75808d1a45.jpg

 

Använder aquaforests produkter just nu, där har de bakterier som främsta näringsexport. Min fundering är vart all Co2 kommer ifrån. Jag har ju uppenbarligen för hög co2 inomhus, detta motverkas lite genom att mata skummaren med luft utomhus.

 

I dag har jag börjar droppa kalk, haft 3 fönster och en balkongdörr öppen, endast jag hemma på nästan 80 kvm. Mitt PH har trots detta endast kommit upp till 8.05.

 

Vad i ett akvarium producerar co2? Vill minnas att nedbryningsprocessen av organiskt avfall producerar co2? Vilka processer och händelser som vanligt förekommer i akvariumet bidrar till ökad co2 mer exakt?

 

@Lasse @stigigemla @jonasroman Ni är duktiga på detta!

 

 

Fråga 1 först: du hade väl kalkreaktorn i drift även när ditt pH toppade? Du kopplade väl inte den först runt 3 Mars när ditt pH var generellt lägre. Eller ändrade du nåt på kalkreaktorn efter 3 mars?

Fråga 2: hade du mkt alger på rutorna i början o skrapade rutorna den 3 mars?

fråga 3: hade du i princip samma kH före o efter 3 mars?

fråga 4: ingen förändring av ngt slag före o efter 3 mars? Har du refugium med alger i? (Som du isåfall skördat)

fråga 5: doserade du kolkälla runt 3 mars?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-12 at 16:06, m0jjen sa:

Hej!

 

Har mer eller mindre sedan uppstart av mitt akvarium haft problem med PH. Det första jag gjorde var att koppla på en slang med luft utifrån och det började lovande där det sakta men säkert stegrade till 8.15 precis innan belysningen började gå ned på kvällen. Dock verkar något hänt efter den dagen då mitt PH sjunkit dag för dag sedan dess. Jag har inte ändrat något och det är inget som blockerar i slangen. PH går så lågt som 7.6 nattetid, proben är utesluten genom flertalet tester mot kalibreringsvätska och den fungerar som den ska.

 

Efter rätt så intensiv läsning så har jag förstått att det är mängden Co2 och mängden alk som styr PH. Jag har ett relativt lågt alt på 7.7 som min kalciumreaktor styr. Jag har minimerat co2 tillförseln i reaktorn för att den ska ha så låg påverkan som möjligt men ändå hålla mitt KH stabilt. Bifogar en bild på när det va på topp sedan började sjunka nedan

 

ph.thumb.jpg.f0cc3604c6d4846322aa4d75808d1a45.jpg

 

Använder aquaforests produkter just nu, där har de bakterier som främsta näringsexport. Min fundering är vart all Co2 kommer ifrån. Jag har ju uppenbarligen för hög co2 inomhus, detta motverkas lite genom att mata skummaren med luft utomhus.

 

I dag har jag börjar droppa kalk, haft 3 fönster och en balkongdörr öppen, endast jag hemma på nästan 80 kvm. Mitt PH har trots detta endast kommit upp till 8.05.

 

Vad i ett akvarium producerar co2? Vill minnas att nedbryningsprocessen av organiskt avfall producerar co2? Vilka processer och händelser som vanligt förekommer i akvariumet bidrar till ökad co2 mer exakt?

 

@Lasse @stigigemla @jonasroman Ni är duktiga på detta!

 

 

En fråga till: skit i skummarimpellern from 3 mars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, jonasroman sa:

Fråga 1 först: du hade väl kalkreaktorn i drift även när ditt pH toppade? Du kopplade väl inte den först runt 3 Mars när ditt pH var generellt lägre. Eller ändrade du nåt på kalkreaktorn efter 3 mars?

Fråga 2: hade du mkt alger på rutorna i början o skrapade rutorna den 3 mars?

fråga 3: hade du i princip samma kH före o efter 3 mars?

fråga 4: ingen förändring av ngt slag före o efter 3 mars? Har du refugium med alger i? (Som du isåfall skördat)

fråga 5: doserade du kolkälla runt 3 mars?

 

 

 

 

 

1. Reaktorn har gått sedan början av februari, inte ändrat något speciellt, ändrade sluttiden på den med 1 timma innan ljuset börjar rampa ned.

2. Nej, endast dino o cyano i mitt kar haha.

3. mellan 7.3 och 8.0 dkh

4. Inget ändrat. Ökade kalcium reaktorn 30 min i totaltid den 2/3.

5. Nej

 

Ingen skit i skummaren då den är rengjord två gånger sedan februari.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-12 at 20:33, m0jjen sa:

 

Utomhusluft har jag redan, när jag väl kopplade på den fick jag upp PH till 8.15, inga större ändring sen dess ändå har det vänt för det värre

Av ngr skäl har du mer CO2 i vattnet efter den 3 mars. Det kan bara bero på endera eller båda av skälen

1) sämre utvädring av CO2 tex om skummaren tappat effekt (därför undrade jag om skummarimpellern. Alger kan fastnat i den). 

Mindre alger=minskat upptag. Tydlig effekt om man skrapar rutorna med kanske en skillnad på 0.1 i pH i vissa fall. 

2) ökad produktion o då i form av mer bakterier om du doserat mkt kolkälla. Då förutsatt att du inte har ultralåga värden på N o P för har du det då kommer troligen inte kolkällan ha så stor effekt på bakteriemassan. 

 

Kör man med scrubber(istället för utomhusluft) får man exakt detta scenario du beskriver när CO2 absorbern börjar ta slut. Är du säker på att luftslangen är hel så den verkligen tar luft utifrån? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, m0jjen sa:

 

1. Reaktorn har gått sedan början av februari, inte ändrat något speciellt, ändrade sluttiden på den med 1 timma innan ljuset börjar rampa ned.

2. Nej, endast dino o cyano i mitt kar haha.

3. mellan 7.3 och 8.0 dkh

4. Inget ändrat. Ökade kalcium reaktorn 30 min i totaltid den 2/3.

5. Nej

 

Ingen skit i skummaren då den är rengjord två gånger sedan februari.

Sög du ut dino eller cyano den 3 mars? Dessa har stor effekt på pH då de slukar CO2. 

 

En KH sänkning med 0.7 enheter gör ungefär att pH totalt sett sjunker max 0.05. Så om du tappade KH från 8 till 7.3 så förklarar det sänkningen av pH lite grann men ej hela sänkningen. 

 

30 min i totaltid är ju inte mkt så det borde inte påverka. I alla fall inte om du under natten har CO2 avstängt till reaktorn. Då skall morgonpH vara som innan. 

 

Så, skillnad i mängd dino o cyano efter 3 mars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren har eventuellt skummat något sämre men inte märkvärt. Doserar inte kolkälla alls i nuläget o inte heller då så det är uteslutet. 

 

Alger har jag inga mer eller mindre, försöker höja både N o P i hopp om att annat ska kunna konkurrera med dino och cyano.

 

Både cyano o dino kom runt den 3e o har sedan dess mer eller mindre blivit värre. 

 

Helt säker på att luften kommer utifrån då skummaren inte får luft om jag sätter fingret över intaget utomhus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Lasse sa:

Kombinera med CO2 scrubber. Det är skillnad att lufta med luft som innehåller 400 ppm och luft som inbehåller nästan noll i CO2

 

MVH Lasse

 

Absolut. Till en början (för att minska kostnaden i längden förhoppningsvis) har jag beställt en ny skummare som tar in 1500 lph luft istället för min nuvarande på 600 lph. Detta kommer troligen ha en stor inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, m0jjen sa:

 

Absolut. Till en början (för att minska kostnaden i längden förhoppningsvis) har jag beställt en ny skummare som tar in 1500 lph luft istället för min nuvarande på 600 lph. Detta kommer troligen ha en stor inverkan.

Nu när jag ser på diagrammet igen så är du ju tillbaka till det "vanliga" pH värdet den 5 mars dvs är ju bara ett dygn du dippar. Då hade du alltså mer CO2 just bara den 3-4 mars. Hade du mkt besök då i lägenheten? Kan också va så att skummaren då var tillfälligt "tilltäppt" som du ej märkte. Eftersom du är tillbak den 5 mars på det högre morgonvärdar igen så har du ju inget problem. Eller?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, jonasroman sa:

Nu när jag ser på diagrammet igen så är du ju tillbaka till det "vanliga" pH värdet den 5 mars dvs är ju bara ett dygn du dippar. Då hade du alltså mer CO2 just bara den 3-4 mars. Hade du mkt besök då i lägenheten? Kan också va så att skummaren då var tillfälligt "tilltäppt" som du ej märkte. Eftersom du är tillbak den 5 mars på det högre morgonvärdar igen så har du ju inget problem. Eller?

 

Det pendlar lite upp och ned. Idag har jag haft 7.7 - 8.0 (8.0 nu 17.25). Till allt detta tillhör ju också att jag har INGA alger. Har inte skrapat rutorna på säkert 2 veckor nu om man bortser från små fläckar med något brunt, troligen dino. Vet inte varför jag inte har några alger. Kalcifikation har jag inte heller. Förbrukas ungefär 0.3 kh per dygn i nuläget.

 

Värden tagna 17.00

 

Temp 25c / 77F styrd via apex, 25 - 25.2 c pendlar den på.
Salinity: 1.025
No3: 2.5 ppm
Po4: 0.028
Ca: 390
Mg: 1320
Kh: 7.3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Tycker det är en kurva som är typisk för ett kar med kalkreaktor. Tror du har något ämne som är nollat eftersom du inte verkar ha någon algtillväxt.

 

MVH Lasse

 

Har du några konkreta förslag på vad? Ska göra ett tritontest snarast är tanken, har senaste veckan fått RTN på 3 acros. Samtliga har tappat färgen och blivit vita i vävnaden innan de dött.

 

Vet att alger behöver ljus, no3, po4 och nån form av kol. Är det något mer? Lite järn hjälper väl också.

 

Näring bokstavligt talat måste finnas eftersom att jag matar 3 gånger per dygn i nuläget. Har inte sett någon chockhöjning i något värde trots högre matning, snarare har värdena legat stabilt på 2.5 ppm no3 och 0.02 - 0.03 po4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, m0jjen sa:

 

Det pendlar lite upp och ned. Idag har jag haft 7.7 - 8.0 (8.0 nu 17.25). Till allt detta tillhör ju också att jag har INGA alger. Har inte skrapat rutorna på säkert 2 veckor nu om man bortser från små fläckar med något brunt, troligen dino. Vet inte varför jag inte har några alger. Kalcifikation har jag inte heller. Förbrukas ungefär 0.3 kh per dygn i nuläget.

 

Värden tagna 17.00

 

Temp 25c / 77F styrd via apex, 25 - 25.2 c pendlar den på.
Salinity: 1.025
No3: 2.5 ppm
Po4: 0.028
Ca: 390
Mg: 1320
Kh: 7.3

Att du dippade lite den 3 mars är nog inget du behöver grubbla så mkt över. Du hade av ngt skäl då mer CO2 i ditt vatten. Rent generellt tycker jag ditt ph ligger förväntat med tanke på att du har så lite alger som ej kan konsumera CO2 samt kör med kalkreaktor. Det finns inget mystiskt i detta, ett lågt ph nberor alltid på att man inte kan göra sig av med CO2(förutsatt att KH i alla fall är över 7), så det är bara att inse att din skummare trots utomhusluft inte klarar detta jobb tillräckligt. Har man mkt alger på rutor osv gör det stor skillnad, men då du har så låga näringsvärden så har du ju inga alger. Jag tror ditt nitrat ligger lite lägre än 2.5 ppm, algerna brukar växa rätt bra vid 2.5. Eventuellt har du lägre fosfat, där ligger du redan på gränsen. Mätaren har ett fel på 0.02 så du kan lika gärna ha nästan noll, o då växer inte mkt alger.

KH värdet skadar förvisso inte att höja en smula, till 8.3. Det kommer höja ditt pH generellt kanske 0.05 enheter. Just i ditt fall med sådant överskott på CO2 så är det extra viktigt o smart att ligga lite högre i KH. Man vet från studier att ett högre KH kan HELT kompensera de negativa effekterna av ett lågt pH beträffande korallskelettbildning. Och där kom vi in på orsaken till din låga KH förbrukning: Med så lågt ph får du långsammare skelettbildning o koralltillväxt. Det märks direkt på KH förbrukning om du höjer pH bara med 0.1 enheter.

Att skaffa ett algrefugium tror jag inte kommer hjälpa tillräckligt då du har så låga näringsvärden=långsam algväxt. och utomhusluft har du redan. Skaffa helt enkelt Divesorb (fast ngt billigare synonymprep, finns på nätet, Sodalime) så kommer du höja ditt ph med 0.15 enheter så länge skummaren fungerar 100%. Kombinerar du detta med en större skummare så höjer du säkert ph en tiondel till. Jag tror din skummare är i underkant för att få ett bra gasutbyte(uppenbarligen är den det). Men vill du avvakta med den investeringen så börja i alla fall med sodalime, det kostar inte mkt och betalar sig snabbt i bättre hälsa o tillväxt hos korallerna.

 

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, jonasroman sa:

Att du dippade lite den 3 mars är nog inget du behöver grubbla så mkt över. Du hade av ngt skäl då mer CO2 i ditt vatten. Rent generellt tycker jag ditt ph ligger förväntat med tanke på att du har så lite alger som ej kan konsumera CO2 samt kör med kalkreaktor. Det finns inget mystiskt i detta, ett lågt ph nberor alltid på att man inte kan göra sig av med CO2(förutsatt att KH i alla fall är över 7), så det är bara att inse att din skummare trots utomhusluft inte klarar detta jobb tillräckligt. Har man mkt alger på rutor osv gör det stor skillnad, men då du har så låga näringsvärden så har du ju inga alger. Jag tror ditt nitrat ligger lite lägre än 2.5 ppm, algerna brukar växa rätt bra vid 2.5. Eventuellt har du lägre fosfat, där ligger du redan på gränsen. Mätaren har ett fel på 0.02 så du kan lika gärna ha nästan noll, o då växer inte mkt alger.

KH värdet skadar förvisso inte att höja en smula, till 8.3. Det kommer höja ditt pH generellt kanske 0.05 enheter. Just i ditt fall med sådant överskott på CO2 så är det extra viktigt o smart att ligga lite högre i KH. Man vet från studier att ett högre KH kan HELT kompensera de negativa effekterna av ett lågt pH beträffande korallskelettbildning. Och där kom vi in på orsaken till din låga KH förbrukning: Med så lågt ph får du långsammare skelettbildning o koralltillväxt. Det märks direkt på KH förbrukning om du höjer pH bara med 0.1 enheter.

Att skaffa ett algrefugium tror jag inte kommer hjälpa tillräckligt då du har så låga näringsvärden=långsam algväxt. och utomhusluft har du redan. Skaffa helt enkelt Divesorb (fast ngt billigare synonymprep, finns på nätet, Sodalime) så kommer du höja ditt ph med 0.15 enheter så länge skummaren fungerar 100%. Kombinerar du detta med en större skummare så höjer du säkert ph en tiondel till. Jag tror din skummare är i underkant för att få ett bra gasutbyte(uppenbarligen är den det). Men vill du avvakta med den investeringen så börja i alla fall med sodalime, det kostar inte mkt och betalar sig snabbt i bättre hälsa o tillväxt hos korallerna.

 

Mvh

Jonas

 

Ny skummare är redan beställd. Vet inte hur jag ska höja värdena. Matar nu 3 gånger per dygn med 2 osköljda kuber 1 marin mix o 1 mysis samt formula one/two pellets via automat. Har även i ett blad nori utöver detta var 3e dag ca. Ska jag verkligen mata mer?

 

Ph förstår jag att det är lågt utan något som konsumerar co2 (läs alger) jag vill få igång algväxten då jag tror den kommer bli ett lättare problem än cyano och dino. Både cyano o dino har börjat sakta men säkert att minska. Långt ifrån borta dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, m0jjen sa:

 

Ny skummare är redan beställd. Vet inte hur jag ska höja värdena. Matar nu 3 gånger per dygn med 2 osköljda kuber 1 marin mix o 1 mysis samt formula one/two pellets via automat. Har även i ett blad nori utöver detta var 3e dag ca. Ska jag verkligen mata mer?

 

Ph förstår jag att det är lågt utan något som konsumerar co2 (läs alger) jag vill få igång algväxten då jag tror den kommer bli ett lättare problem än cyano och dino. Både cyano o dino har börjat sakta men säkert att minska. Långt ifrån borta dock!

Du ligger väl helt okej med 2.5 ppm nitrat o 0.02ppm fosfat. (om det nu stämmer men lägg inte för stor vikt vid det det ser ju bra ut).

Ny skummare o sodalime så kommer din kurva studsa upp minst 0.2 enheter:-) problem solved;-)

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, jonasroman sa:

Ny skummare o sodalime så kommer din kurva studsa upp minst 0.2 enheter:-) problem solved;-)

 

STOR skummare och uteluft ger mitt kar ett eftermiddags-pH på 8,16-8,21 beroende på hur mycket vi och hundarna vistas i vardagsrummet. Morgon-pH 8,01-8,03.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, m0jjen sa:

PH problemet förhoppningsvis ja. Döende koraller, cyano o dino vet jag inte om de försvinner av samma åtgärder :/

Det är nåt helt annat, ny tråd för det specifika problemet. Dock kända "problem" där jag alltid brukar inleda med att fråga "Vad visade ICP-OES-testet"?, eftersom för höga (oftare än för låga) halter av ngt inte sällan är orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

STOR skummare och uteluft ger mitt kar ett eftermiddags-pH på 8,16-8,21 beroende på hur mycket vi och hundarna vistas i vardagsrummet. Morgon-pH 8,01-8,03.

 

Vad är definationen av en stor skummare? Har för mig att du har en BK?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...