Gå till innehåll

Salinitet som sjunker


Danijel

Rekommenderade inlägg

Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart 

osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa 

mig och få en stabil salinitet

 

/Danijel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att tillsätta lite extra nytt saltvatten då och då. Mät hur mycket du tömmer från skummarkoppen så kan du räkna ut hur fort salthalten i karet påverkas.

 

Själva förändringen går så långsamt att den inte spelar någon roll, det farliga är om salthalten hamnar under minimumvärdet (högre för koraller än för fisk). Så om karet redan från början har väldigt låg salthalt måste man förstås tillsätta nytt oftare. Själv är jag slarvig så det kan gå flera månader mellan gångerna, oftast mäter jag bara salthalten när jag skall acklimatisera nya djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nästan inte mäta fel med en refraktometer.

Det man kan göra fel är att tappa kalibreringen. Kalibrera med vattenledningsvatten eller osmosvatten och känn efter att ställskruven går lite trögt om du behöver justera. Om den går lätt sitter en låsmutter utanpå ställskruven som man kan dra åt en liten aning tills ställskruven går en liten aning trögt.

Med ställskruven lagom skall du inte behöva justera kalibreringen mer än någon gång om året. (Fast det är en god idé att kolla oftare ifall...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...