Gå till innehåll

Förvirrad nybörjare


Mollypierce

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Jag har under senaste tiden börjat intressera mig för saltvattensakvarium. Däremot ser det ut som att det är väldigt avancerat och nästan omöjlig om man inte har koll på exakt allt. 

Är intresserad av att köpa en mindre nano-kar, kanske 30L. Behöver ha ett sammansatt då jag inte förstår vad en proteinskummare och liknande är. Har försökt läsa men det är ren grekiska. 

Har därför några frågor.

 

1. Rekommenderas en 30L nano till en nybörjare? varför/varför inte? 

2. Hur stort skulle ni rekommendera? (Inget jättestort då ekonomin inte håller och platsen finns ej) 

3. Vad är en proteinskummare och är den nödvändig? 

4. Är det mycket svårare med saltvatten än sötvatten? 

5. Vad kan man ha för något i ett 30 L?

6. Städar man saltvattenakvarium på samma sätt som söt? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatten behöver inte vara så krångligt, det beror lite på vilka djur man vill hålla.

1. Nackdelen med små akvarier är att det blir svårare att hålla jämna vattenvärden. Vet inte om 30l är för litet.

3. Skummare tar bort olika organiska ämnen (inte bara proteiner) och hjälper till med gasutbytet mellan vatten och luft. Ej nödvändig men praktisk.

4. Beror på vad jämför med, men det måste inte vara svårare än sötvatten. 

5. Kanske ett fåtal små fiskar, några kräftdjur, några små koraller? Om djuren kan överleva på mat de hittar i karet (t ex detritus- och algätande eremitkräftor) eller genom fotosyntes (koraller och makroalger) är det egentligen bara utrymmet som sätter gränsen.

6. Ja man kan suga upp detritus från botten med en hävert, samt skrapa rutorna och rengöra eventuellt skumfilter och skummare.

Kranvatten fungerar på vissa platser, inte alla (framförallt kan det frigöras koppar från rören i nya hus, då kan man behöva använda osmosvatten istället). Finns det kloraminer i det kommunala vattnet kan man neutralisera dem med en smula askorbinsyra från mataffären om man vill vara på den säkra sidan, annars behövs nog inga tillsatser.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar inte rekommendera några fiskar till 30l tyvärr (har aldrig haft nanokar själv), en del riktigt små arter t ex Gobiodon passar storleksmässigt men kan vara känsliga i början. http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124 listar även en del större gobies, t ex Amblyeleotris, vet ej om en sådan skulle få plats i 30l. Detsamma gäller Nemateleotris, som dessutom behöver täckglas eftersom de hoppar.

 

Begagnade akvarier är mycket billigare. I ett 100l-kar skulle du kunna t ex ha ett par clownfiskar, eller en Pictichromis och några frökenfiskar.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, Mollypierce said:

Hej! 

Jag har under senaste tiden börjat intressera mig för saltvattensakvarium. Däremot ser det ut som att det är väldigt avancerat och nästan omöjlig om man inte har koll på exakt allt.

 

Jag var i ditt läge för några år sedan. Har av olika skäl ännu inte startat mitt kar men har lärt mig mycket under tiden av att läsa, planera, tänka om och läsa mer så jag börjar få lite grepp tror jag.

Vad är det som intresserar dig / vad är det du vill ha?
1.Saltvattensfiskar

2. Räkor, snäckor och eremitkräftor

3. Koraller

eller

4. Ett komplett korallrev med extra allt?

Edit: Har du erfarenhet av sötvattensakvarie?

Ändrat av Catchio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Catchio sa:

 

Jag var i ditt läge för några år sedan. Har av olika skäl ännu inte startat mitt kar men har lärt mig mycket under tiden av att läsa, planera, tänka om och läsa mer så jag börjar få lite grepp tror jag.

Vad är det som intresserar dig / vad är det du vill ha?
1.Saltvattensfiskar

2. Räkor, snäckor och eremitkräftor

3. Koraller

eller

4. Ett komplett korallrev med extra allt?

Edit: Har du erfarenhet av sötvattensakvarie?

Jag är intresserad av fisk och koraller. Har alltid älskat havet, dyker, fridyker och snorklar. Ja, jag har haft sötvatten tidigare i några år. Dock endast ett 60L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du haft sötvatten så är du införstådd i grunderna med kvävecykeln och att avlägsna nitrat genom regelbundna vattenbyten. Saltvatten behöver inte vara svårare än så.

Här är en bild från en facebookgrupp. Det är möjligt att ägaren finns här på forumet.

Nano1.jpg.5f97dd895571cfc9e6c636985f472cdc.jpg

 

Han skriver:

Quote

45L nano. enklare än en sötvattensburk. en cirkulationspump och en kinaled. thats it. Invånare, 2st pepparmintsräkor och en snäcka.

 

Han hade tidigare även några fiskar i detta kar. Du skulle kunna börja med ditt gamla 60-liters!

Här är en filmsnutt om den enklaste och tåligaste koralltypen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har plats, och ekonomi, skulle jag vilja rekommendera ett något större akvarium, säg runt 100 liter. Man kan t.ex. ofta hitta annonser på ett begagnat Red Sea Max 130 (RSM 130) för runt 1500-2000:- komplett med allt, även levande. Då har du ett akvarium som du utan svårigheter kan ha både fisk och koraller i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...