Gå till innehåll

Sur Euphyllia.


Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har en euphyllia som surat nu i några dagar. Har två huvud och det är enbart det ena som inte visar sig från sin bästa sida. Har även pocillopora och lobophyllia vilka inte visar några tendenser till att må illa.

 

Senast uppmätta värden är:

PH 8.1

Nitrat 2

Fosfat 0.1

Salthalt 1.024

Alk 9.1

Ca 380

Mg 1020

 

Har min euphyillia bara en dålig dag eller är den på väg bort? Någon som varit ute för liknande skeende?

 

Hälsningar,

Mikael  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer ibland att något huvud på mina Euphyllia surnar, men oftast bara någon timme.

Du bör titta över dina vattenvärden. Antingen är det ett rejält mätfel eller så är ditt Mg på tok för lågt. Mg bör ligga runt 1300-1350. Även Ca ligger lågt, men inte så farligt. Ca bör ligga runt 410. Fosfat ligger ganska högt i förhållande till Nitrat.

 

Vad mäter du med?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

Det händer ibland att något huvud på mina Euphyllia surnar, men oftast bara någon timme.

Du bör titta över dina vattenvärden. Antingen är det ett rejält mätfel eller så är ditt Mg på tok för lågt. Mg bör ligga runt 1300-1350. Även Ca ligger lågt, men inte så farligt. Ca bör ligga runt 410. Fosfat ligger ganska högt i förhållande till Nitrat.

 

Vad mäter du med?

 

Jag mäter med dina gamla tester ;) Dock så hade jag "dåligt" salt när jag starta karet och har nu bytt till Redsea corral pro för att få upp värdena men har bara gjort två vattenbyte på ca 15% än så länge. Planerar att göra ett till kommande helg och därefter mäta om för att se om värdena stiger till önskad nivå. 

 

Studera huvudet lite noggrannare nu i kväll vid skymning för att se om man kan se några tendenser till att det skall vara skadat. Fick då se något som liknade en liten rosa snigel på en polyp som verkar irritera Euphyllian.  

Lyckades fotografera det berörda huvudet och fick med den snigelliknande tingesten.

 Inked20170313_183855_LI.thumb.jpg.5fb7a5a8b32a3f1360b3663fe3f3bf88.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju ngn euphyllia ätande plattmask vill jag minnas. Kolla upp det !

 

För säkerhets skull:
Håll NOGA uppsikt över utvecklingen. Om huvudet täcks i brunt slem, så stäng av alla
pumpar illa kvickt. Plocka ur korallen försiktigt så att inget av slemmet yr runt. Om det lossnar något försök

suga upp detta. Klipp bort huvudet och släng :( Behandla resterande huvud med jod dip. Alltså om detta sker.
Lovar, bättre att vara förberedd och veta ifall att. Brown jelly kan slå ut hela lps beståndet på några dygn.
Kommer oftast när ngn korall är svag eller efter ngn iritation och kan ligga latent.
Hoppas du slipper detta iaf och lycka till.

 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Mikael Olofsson sa:

Jag mäter med dina gamla tester ;) Dock så hade jag "dåligt" salt när jag starta karet och har nu bytt till Redsea corral pro för att få upp värdena men har bara gjort två vattenbyte på ca 15% än så länge. Planerar att göra ett till kommande helg och därefter mäta om för att se om värdena stiger till önskad nivå. 

 

Studera huvudet lite noggrannare nu i kväll vid skymning för att se om man kan se några tendenser till att det skall vara skadat. Fick då se något som liknade en liten rosa snigel på en polyp som verkar irritera Euphyllian.  

Lyckades fotografera det berörda huvudet och fick med den snigelliknande tingesten.

 

 

Hmmm.. då bör de funka, bra datum på dom ju.  :)

 

Mg är svårt att mäta rätt, väldigt lätt att få till konstiga värden. En enda vattendroppe mer eller mindre kan ställa till det. Likaså smutsiga kyvetter och sprutor. Dessutom är det en felmarginal på +/- 30ppm om jag inte minns fel. Tvätta kyvetterna med ättika, skölj ur med osmosvatten och gör om testet.

 

Hur mäter du fosfat?

 

Kan du komma åt och försiktigt pilla bort snäckan som stör Euphyllian. Kanske ta upp den och köra den i dip, eller ett snabbt sötvattendopp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Hmmm.. då bör de funka, bra datum på dom ju.  :)

 

Mg är svårt att mäta rätt, väldigt lätt att få till konstiga värden. En enda vattendroppe mer eller mindre kan ställa till det. Likaså smutsiga kyvetter och sprutor. Dessutom är det en felmarginal på +/- 30ppm om jag inte minns fel. Tvätta kyvetterna med ättika, skölj ur med osmosvatten och gör om testet.

 

Hur mäter du fosfat?

 

Kan du komma åt och försiktigt pilla bort snäckan som stör Euphyllian. Kanske ta upp den och köra den i dip, eller ett snabbt sötvattendopp?

Du har säkert rätt angående min mätning av Mg. Skall göra ett omtag med rengöring enligt anvisning och se om det blir ett annat resultat.  Fosfaten mäter jag med ett salifert test men jag skall vara ärlig och erkänna att jag har väldigt svårt för att bedöma skalorna i blått så jag funderar på att skaffa en Hanna Checker.

 

Euphyllian verkar faktiskt gladare idag och skräpet/snäckan är borta. Ger den en eller två dagar till innan dip eller annan behandling. 

 

Tackar ödmjukast för alla tips!

@Ouscazz @runstenen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...