Gå till innehåll

Revet i Tyresö


Thomas Salt

Rekommenderade inlägg

Dax at få igang en ny tråd her på siden. 

 

Mit 720+480+480+575 liters system rev jeg for godt et år siden, jeg fik problemer med designet (jeg kunne ikke gøre rent i sumpene), og så besluttede jeg at gå all-inn. 

Jeg tror godt man kan sige at det har været en laaang proces med mange tanker og funderinger. Men nu er jeg kommet så langt at det rigtig rolige begynder... Snart altså :) 

 

Display tanken

Selve DT bliver 3000 x 1050 x 760 mm (LxBxH), glasset er 15 mm og 2 af siderne er i Optiwhite. Jeg kommer at lime det selv. 

Bølgebryderen er 150mm på bagsiden og 100mm resten af vejen rundt, der er borret 6 huller i disse for at gøre plads til PVC rør for closed loops systemet jeg satser på som primær cirkulation. Overløbet til closed loop "sumpen" er CNC skåret. 

 

Overløbet ses i bagerst i akvariet til venstre hvor det falder 500 mm ned i skummer sumpen. (mere om det senere) 

 

Jeg har haft en mildest talt suspekt oplevelse med bestilningen af glasset, først findes 15mm OptiWhite ikke, men OK, jeg fik en pris på ca. 25 000,- SEK, da jeg var klar til at bestille var prisen lidt anderledes... Så jeg fik gå på jagt efter en ny leverandør, fandt en i Danmark. Hos dem er 15mm OptiWhite lagervarer. Til interasserede kan jeg oplyse om prisen og eventuelt hjælpe med at lime. (om mit projekt går godt). 

 

Mit glas er i dag i Örebro, med lidt held kommer det til Tyresö på fredag. 

 

Da jeg skulle bestille PVC i mandags lavede jeg en lille 3D model for at sikre at der var plads til rørerne, altid klogt da der skulle tænkes til for at fåplads til dem alle. Retur rør mangler på billeder. 

 

Vandcirkulation

Closed Loop bliver min primære cirkulation i akvariet, "sumpen" alle pumperne skal stå i ses herunder. Vandet flyder frit ind i "sumpen" som er limet på akvariet, overløbet måler 400x150 mm, senere kommer jeg at lime på en holder for "egg craters" for at fisk ikke skal svømme ind til pumperne. 

 

De mest interassante pumper er den der er malet grøn og den røde, disse skal give tidevands effekt, så korallerne kommer at stå og sveje i forskellig retning. Svejet skal komme fra en Tunze Waveboks, vi får at se om jeg behøver en slave-enhed senere for at få lidt bølge i baljen. 

De andre rør kommer at gå til bunden, fordelt i 2 hver og bygget ind i stenopsætningen så jeg får 8 stk udblæsnings huller der hver måler 50mm og giver op til ca 6000 liter vand. 

 

Planen var at bruge 6 stk Vectra L1 pumper, men overveje at vente på de nye Sicce DC pumper der skulle komme til Maj. Totalt kommer jeg op på ca 70 000 liter cirkulation i timen, eller ca 30-35 gange vandvolumet, hvilket er en god start, om det behøves er tanken at supplere med Gyro pumper

 

 

58c947905884f_closedloops.thumb.png.50be32784f1af36a7d6ecded68649628.png

 

Belysning

Her har jeg et problem, da jeg har 2 stk Sicce AM650 170W og skulle gerne have 4 stk, og de produceres jo ikke længere. Dog har jeg en stående aftale på en brugt (håber den holder et par måneder endnu :)) Over sidste hul kommer jeg at bruge den PT grimmeste lampe på marknedet, CoralCare for Philips. 

Valget var ret enkelt da jeg har allergi mod flimmerlys. 

 

 

 

 

optiwhite.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, billedet kom ikke til at ligge hvor jeg ville at det skulle men OK :) Her ses det berømte 15mm OptiWhite glas der ikke eksistere, ja nu skal jeg ikke bare drille de lokale leverandører, jeg har snakket med mangt og mange, ikke bare akvariebutikker, men også min lokale glarmester samt en anden leverandør i Danmark. 

Den leverandør jeg har fået glasset fra får ind mellem 50-100 tons glas om dagen!!! Glassene måler 6,4 x 3,2 meter, så min lille ordre på ca 600 kg var bare en dråbe i havet for dem :)

pakke.jpg

Ändrat av Thomas Salt
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alle 4 sumpe har jeg limet selv, ikke verdens flotteste finish, men de blev tætte i første hug. 

 

Skummer Sumpen 

Denne måler 600 x 1400 x 600 mm (BDH), når vandet kommer ned i skummer sumpen kan det bare komme ud i sumpen nederst, og skal renne 1400 mm under skummeren før det kan komme op til pumperne. 

Jeg håber at dette bliver et naturligt sted for detrius at samle sig så det bliver let at suge bort. Eventuelt senere kan jeg bruge dette til noget filtermateriale eller andet om jeg får problemer med for meget nærring. 

 

58c963d161720_skummersumpfront.thumb.jpg.1be0b1334138382dad82530e2a06fda5.jpg

Lågerne er IKEA, og ja jeg skal have 1 til på og så er der en masse detaljer der skal smukkes til, men det kommer til sidst :)

 

58c96430ab9aa_skummersumpskummer.thumb.jpg.366abbc003caa79aa97076b175af18b0.jpg

Jeg har monteret belysning i samtlige sumpe så jeg kan se lidt. 

Skummerrummet her skal lydisoleres ret kraftigt da der nok kommer en masse plaskelyde, mere om hvordan senere. 

Den forreste Akryl plade er i 4mm og det var for tyndt, den buer ned og var rigtig irriterende at save i, ny kommer i 6 mm. 

 

Til venstre i billedet ses et rør, det er til luft udefra da jeg har et hul nederst i muren så jeg kan trække ind frisk luft til skummer og over akvariet, eller den anden vej rundt så denne bliver en udsugningsventil, vi får at se hvad der kommer at virke bedst. 

 

Som det ses er der levende sten i sumpen og lidt cirkulation. 

 

 

Ändrat av Thomas Salt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minutes ago, Drullputt said:

Flimmerlys är ju hela grejen med saltvatten :)

Ja i havet er det flot, når der er op til en meter mellem hver bølge af flimmer, men i vores baljer er der 1-2mm mellem flimmer og så er det IMO støj. Med mindre man har metalhologen, så er flimmer en del større og helt OK. 

Kigger jeg på lyset fra min XR30PRO v3 får jeg migrene da flimmer kommer i alle de farver der findes LED. 

 

Jeg skulle gå T5 om det ikke var for TCO og varmen de giver. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minutes ago, Denny said:

Hej Dansken går det bra med allt :)

mvh Denny 

Ja det går ganske bra, han ikke dig til Triton :) sidst. 

 

Forsøger at få dette forum at spille for mig, jeg skriver naturligvis stadig på det danske. Men der er sq lidt langt til fragmöten, og så vil familien hellere til LEGO land än hänge med pappa til hans akvarietosser. Så nu må jeg gøre en indsats på dette forum også, og i slipper alle mine initiale udfordringer, win/win. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha det är bra så frugan blir tyst :)

köpte Jonas 1000 liters som jag hämtar på lördag och sätter upp 

så du bor i TYRESÖ då ser jag nästan till dej jag bor på Ingarö!

kollade på levande stenen det är inte så mycket att ha om du vill får du dom stenarna som är något att ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas' 1000, kan du linke hans tråd :) så jeg kan se hvad du har köbt. 

Jeg er mest ude efter törlagte sten, da akvariet bliver så dybt 1050mm og 760 högt kommer jeg at like 3 glas og derefter lave det mesta aquascape, men har plads til en del i mine sumpe.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.58caf0d2cc829_status29-10-2016.jpg.91cf3c542ae30c21c05e53a79c195370.jpgSå tester vi en ny måde at få ind billederne, opretter et galleri og linker dem derfra, håber jeg så har mere end 4.88 MB

Nuvel, skulle man tage et skridt tilbage og forklare lidt mine tanker, dette bille er nogle måneder gamle, og viser rammen samt mine 4 selv-limede sumpe. Fra Venstre;

1) Skummer og Detrius sumpen

2) Algesumpen

3.1) Tekniksump 1

3.2) Retur og ZEOlith sump

4) Karantæne og fragtank

 

Nu har jeg gået kort igennem skummer/detrius sumpen, og planen er eventuelt at supplere med en ROLLOMATIC, pladsen findes men det er ikke optimalt. 

 

58ca9362e5fd0_skummersumpsetmedvandi.thumb.jpg.01f097c7a5e163afb5d3675fe16b50a9.jpg

Ändrat av Thomas Salt
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jeg at jeg har fatte metoden til at skrive effektivt på forummet, hvor der er vilje er der en vej :)

 

large_alge.jpg.c789a48b938d8f7b78f4238465f5b0bc.jpg Nu skal vi se, dette er et billed fra algesumpen i dag, vnadet kommer ned til venstre, her om det bliver nødvendigt kan jeg smide i bioblock(s) typ; http://www.bulkreefsupply.com/xport-bio-biological-filtration-dimpled-brick-brightwell.html 

 

Pumpen der hænger så fint driver venstre scrubber. 

 

Vandet løber til kammer 2 og kommer ud nederst, her var tanken initialt et lag med Spoirax i eggcrater beholdere, jeg overvejer nu 4-5 DSB i spande så de let kan byttes.

 

Vandet kommer siden igennem en sandwich http://www.reef2reef.com/threads/chaeto-egg-crate-sandwich-idea.144659/ 

 

large.58caf0d920392_T5belysningtrkammer.jpg.8178761d57b985e53a42fcf25b9c995d.jpg

Til Højre har jeg startet en DSB,men den skal bort, for her i dette kammer skal pumpen til Scrubber nr 2 hænge. 

 

Som det ses er der endnu ikke monteret lys mellem de 2 scrubbers 

Et billed fra før bundpladen blev monteret så man bedre kan se mine scrubbers samt lydisoleringen. 

 

Limningen er perfekt :) det er tæt

Ändrat av Thomas Salt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.tekniksump.jpg.f4d49dccec0cdf90d55d19906cc75cd4.jpgIgen et billed fra før bundpladen ;) ja og før lydisolering...

 

Dette er så tekniksumpen (lidt tom på dette billed) den måler 900 x 900 x 450 så der er relativt meget plads. 

I venstre kammer sidder; 

* Kalkreaktor

* Aktiv kull Reaktor

* PO4 reaktor (om det behøves) 

 

ja og så ellers hvad jeg finder på :) her sulle jeg også få plads til en ROLLOMAT men håber virkeligt ikke at det bliver nødvendigt. 

 

Til højre er returkammer til 2 stk Vectra L1, om det bliver for meget sparer jeg lidt penge og tager 2 stk M1

 

 

 

 

large.58caf0d61f463_strm.jpg.9c8dc0df679fcd0cfcd62ccc81692151.jpgJeg er selv helt tilfreds med strømmen i dette rum, her ses "panelet" til pumperne (de 2 nederste) og så 3 til timere, når alt er på plads bliver de "pakket ind" i akryl så der ikke kommer plask på dem, det er dog ret betrykkende at disse stikdåser med stik i er IP45 klassificeret (IP55 uden stik i) og prisen er latterlige SEK 50,- OK, pæne er de ikke... 

 

Som den opmærksomme læser (der får en god Dansklektion ;)) ser så er mit returkammer frygtelig lille, så HVAD-NU-HVIS? 

 

Jo, hver pumpe har deres egen sikringsgruppe, med hver deres HFI-anlæg (jordströmsbrytere mener jeg det er på Svensk), det eneste de deler med er 50% af belysningen hver samt 3 stk Vectra L1 pumper fra mit closed loop system. 

Der ud over kommer jeg at indskaffe 2 stk batteribackup fra ETM. 

Og om alt fejler, ja så løber der måske 100 liter vand ud på gulvet og ned i afløbet da akvariet jo står i den gamle garage

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.58cba501b0cf7_glasptrailer.jpg.1d707cefa6bf2f8f5f73218e819a064a.jpgSå kom den store dag, med en lille overraskelse... 

 

Der kom en STOR lastbil, bare med min pakke, ingen truck, kran, eller lyfter af nogen art, helt absurd. 

 

Nuvel, grannen var hjemme och sammen fik vi lyftet glasset ned på hans trailer, i helgen kommer det så over på stälningen igen og så bliver det vel lidt limning i næste uge. 

 

Skal lige have monteret PCV, siste strøm, luft och holdere til lamper innan der skal limes glas, så der fins at gøre! 

 

Skaker fortfarende i hele kroppen efter adrenalinen när vi lyftede det hele ned på traileren, bra planeret at jag och grannen skal på Olarey's i kväll och mumse Buffalov HotWings och Stor Stärk, kommer at blive dyrt :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.58cbd078380c6_frstehul.jpg.c0d9181c70d0d38fd4fa964237f752a7.jpgJep, dette er så closed loop og returkammeret, et helt almindeligt akvarium.

 

En sjov detalje er at den er fra dengang jeg lyttede til en forhandler her i Stockholm, og uha Micro Nano Bobler (MNB) var jo livsfarlige for fisk. Derfor bobbel fælden. 

 

I dette byg kommer jeg helt sikker at have MNB jeg har dig ikke helt bestemt hvor jeg skal lave boblerne, muligvis i algesumpen, der hvor jeg har startet en DSB, eller lige efter i Tekniksumpen. 

 

Der blev tapet op og borret et 14mm hul med et Bor fra Biltema ;) 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58cbd0789e9e6_hbehbehbe.jpg.e5c40372517d4be8b9f594f56317efa9.jpgJeg startede med at bruge en diamantklinge mer "riller" i, det var ingen god ide, sp jeg monterede den nye (også Biltema) som var "glat". 

 

Det tog ikke lang tid, men det kommer det at gøre at fjerne alt støvet efter projektet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58cbd07a1de19_klartskretglas.jpg.d015d471549208c636d6b2ddbcbbae0b.jpgEn lille skade kom der, men ikke noget lidt silikone ikke kan fikse. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58cbd07b9365a_Skadenpglasset.jpg.232db29e67a111d009465fdccaef51c5.jpgDette hul er 1-3 cm større end det der er CNC fræst i sideglasset så der er masser af plads til silikone. 

 

Nu venter jeg mest af alt på at mit PVC kommer hjem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg har lagt en ordre på små SEK 3000,- hos koiimport, det er stadig det billigste jeg kan finde, men advarsel til alle, service og hurtig levering kan i godt glemme alt om, det kommer når det kommer, sidst jeg bestilte derfra tog det 2½ uge inden det kom frem, (alt var ellers på lager) jeg ville retunere lidt men opgav da det ikke gik at få fat i dem hverken på mail eller telefon... Så om nogen står og mangler lidt 50mm rørgennemføringer har jeg billigt. 

Denne gang virker det dog som om varene kommer mandag eller tirsdag, så bare 8 dage, hvilket er OK når man tager med prisen. 

 

Så har lagt en ordre hos Triton på de ting jeg virkeligt behøvede inden jeg kan lime, har lige snakket med Tommy og det er kommet hjem :) Henter det i morgen. Det er bare 3 meter 40mm og holdere da de skal monteres bag glasset, og det er lidt besværigt når det er limet. 

 

Ja så om alt går godt bliver der limet 3 glas på søndag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.58d2796c04756_serviigang.jpg.16bc963bffc8450fdfe81e27db60423e.jpgSå blev de første 3 glas limet i dag :) Det tog ikke lang tid da vi var 3 der kunne bruge en silikonepistol, eneste var at jeg fik påminde om ikke at spare på silikonen ;)

 

Den bagerste bølgebryder er gjort klar til limning da PVC skal gå genem denne vil jeg gerne at den sidder rimligt fast til i weekenden hvor der er planeret barnkalas, tennistunering, simskola och om der er tid lidt limning af noget PVC... 

 

Så håber jeg på lidt törlagte och rengjorta Sten fredag, så jag kan begynde at lime disse nästa helg. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.58d6d22c73ef0_fravenstre1medstrm.jpg.df3af7b5c10841d49c78d19071689dc8.jpgFik købt lidt sten fredags, bukker og takker for go pris selv om det initialt blev lidt for billigt, om der er andre der har lignede liggende i nærkeden af Stockholm, PM mig da jeg behøver en del mere ;) Dette er ca 20-25 KG Pukani sten og ca 10-15 KG base rock.

 

PVC rørerne er for at illustrere hvor der kommer flow fra mine closed loops. 

 

Dette billed er fra venstre, så denne vinkel er ikke normalt synlig, men da jeg har en IKEA taberet i vejern fra den anden side er dette billed fint illustrativt. 

 

 

 

 

large.58d6d233799df_oppefra.jpg.251203070b31251859404e74eb2550bc.jpgOppe fra... Svært at fornemme opbygningen, rørerne skal naturligvis skjules bedre. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58d6d22989b96_Forfraver1.jpg.dfafc4975b8200fd37babb917a1ea45d.jpgForfra.... Det ses ikke men der er hele 45 cm til den nærmeste sten.

 

Ändrat av Thomas Salt
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

large.58d6d2371ba44_venstremedenkoldl.jpg.2b7cda930e9d0b215f16ad304498f86c.jpgUden flow-pinde :) 

 

Monterede en kold Danks Slots for at få lidt ide om størrelsen. 

 

Fra venstre igen, her skal sten helt op til overfladen for at gemme PVC. 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58d6d2261a8fb_forframedenkoldl.jpg.f6ea65de454e705161d87a0e59e1a3e6.jpg

Forfra version 1. Har allerede fjernet et par sten da de er for fine til at bare ligge og tage plads :) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58d6d2301a7e3_meddennyeforlnger.jpg.6a0f7546489aa2708e2d5c8e3ea537f9.jpg

"Monterede" også en extra sten for at få et rigtigt langt udhæng. Resultatet er 22 cm fra glasset og denne "svæver" ca 25 cm over bundlaget, som her bliver sand. 

Ändrat av Thomas Salt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

large.forfra.jpg.abd4a97694a856f982cdd48081bbcb8f.jpg

Det var med spænding jeg kom ned i dag, hvor god var det nu cementen var? Da man limer tørt er det vvært at få det til at klistre som silionen, men opsætningen er allerede som et bjerg :)

Det er svært at se, men der er masser af plads til koraller.

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58d7dbc9108aa_frahjre.jpg.15f406d829c3ca8cb5879d25be4340d1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58d7dbc77e151_frahjrnet.jpg.8861240ed09b5be3d1fe5f202b41bce9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

large.58d7dbc63f910_frahjrnetpainted.jpg.b9252d97d7503048d890233373c1fa1c.jpg

Har forsøgt at male lidt med gul spray for at vise hvordan jeg tænker, ja så alle steder jeg har malet gult skal der sten op.
Dem i midten herunder kommer at sidde meget tæt rundt rørerne så de ikke fylder meget ud i akvariet. 
Overvejer et par øer i sandet til nogle Ephyllia 
Ligeledes overvejer jeg en bro (rød farve) fra den forreste opbygning til den der kommer at stå til venstre, denne kommer gå en del mere ud i akvariet og kommer på de øverste 20 cm slet ikke at røre bagglasset da der skal en være plads til flow for min ønskede tidevandseffekt. 

 

 

 

large.58d7dbc020527_forfrapainted.jpg.5734938caece3fdb975eed04213c19fe.jpgSå ikke meget sand i akvariet, der kommer nok endnu et større område med sand længere til venstre. 

Forslag og/eller kommentarer er altid velkommen :)

 

 

 

 

 

 

Ändrat av Thomas Salt
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...