Gå till innehåll

Strikts godisburk


Strikt

Rekommenderade inlägg

Tänkte skriva lite om de foder jag använder.

Matar främst med ett par Ricordea/Zohantus foder och varierar ibland med lite annan överbliven korallmat. Häller det i returfacket och låta det spridas i akvariet, varje kväll. Punktmatar mina LPS:er med FMs LPS-mat marinerad i Ultramin D, ca en gång i veckan. Till det kommer lite fiskmat (oftast pellets) två gånger dagligen.

Hittills ser allt ut att må prima, dock har min Fungia dålig PE, är troligen störd av att få sand strilat över sig och ev känner den av dvärgkejsaren.    

Nån som har något tips på andra bra foder för Zoas/Ricordeor (utöver det som finns på bilden)?

 

Det var ett lyckodrag för mitt saltintresse att minska ner skalan och bara köra det här nanot, bara njutbart att pyssla om det för tillfället: Vattenbyte en gång i veckan, matning enl ovan och lite skrap på rutorna.

 

P1320967.jpg

P1320968.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Stött på de första riktiga problemen senaste veckan.
Har gjort några förändringar. Ljuset ökades i intensitet för en månad sen med ökad algpåväxt på rutorna som bieffekt. Bytte även ut min denitrifikationssvamp mot en ny med den gamla liggandes bredvid i sumpen för att få en smidig övergång. Anledning till bytet var att gamla svampen satt igen ganska fort på slutet. Har gjort så ett par ggr tidigare utan problem. Sen tillkom en blennid för ett par veckor sedan.
Har också haft en bowerbanki som börjat tyna bort, har varit svårmatad så det kanske har med andra vattenvärden att göra.
För ca en vecka sen noterade jag att min Argi var lite snabbandad (detta var innan jag bytte svamp). Den verkade dock inte stressad eller sjuk i övrigt och åt bra. Riktade upp utblåset från pumpen mot ytan så gott det gick för att syresätta bättre. Håll även koll på argin under veckan och den blev bättre efter nån dag. I fredags efter jobbet låg den dock död mot överrinningen, verkar legat några timmar. Även min amboinensis låg uppochner och sprattlade. Gjorde snabbt ett stort vattenbyte och tog ur gamla svampen samt argin. Ställde även ner belysningen lite och bytte ut månadskolet. På lördagen hade räkan hämtat sig och såg mer välmående ut men i morse var den död.
Nytt vattenbyte idag och en ny 45 graders vinkel på utblåset som ger betydligt mer liv i ytan.

Min teori är någon form av syrebrist pga döda bakterier i svampen som fick ett lägre flöde genom sig, alt den högre belastningen eller algpåväxten. Eller allihopa tillsammans.
Nån som har några andra teorier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Trevligt. Du har lyckats hålla dig ganska bra från lps er ser jag
Hur växer knapparna du köpte ?
 


Tack Emil!
Jag har haft problem med de lpser jag hade, min gissning är att det pga att sandvändare såg till att konstant fylla dem med sand. Bara en psammacora kvar , den har en icke uppsamlande form och mår prima som syns på bilderna.
Knapparna växer på ok, ingen jättefart men helt ok. Var någon djupblå som inte klarade sig mer än nån vecka av okänd anledning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...