Gå till innehåll

Finns prick kvar i karet?


Rekommenderade inlägg

Hej. Köpte en eldkejsare begagnat (ej från butik). Ägaren försäkrade mig att den var fri från prick. Men det var den inte. Den smittade mitt kar (Palettkirurgen drabbades värst) men alla har överlevt! Det har nu gått två månader kanske mer. Alla mår bra och det syns inga typiska symtom på vita prick sedan länge. Min fråga är, finns parasiten kvar i karet? Jag vill tillägga att jag endast tog ur palettkirurgen till karantän. Den mår fint och är tjock. Jag har inte medicinerat visningskaret. 

Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt teorin kan den finnas kvar iaf ett antal månader. Samtidigt kan fiskar utveckla åtminstone delvis immunitet, så att fiskarna blivit symptomfria utan medicinering tyder på att de är motståndskraftiga mot iaf just den prickvarianten. Det måste inte heller ha varit den nya fisken som förde in parasiten i akvariet, den kanske fanns där från början och så gjorde stressen från den nya fisken att de övrigas immunitet försvagades. Sen kan man fråga sig hur prick kan överleva utan att man någonsin ser några prickar, men det räcker kanske att den gömmer sig inuti gälarna eller under huden på bara en av fiskarna.

 

I den här tråden finns lite vetenskapliga källor om immunitet (från sidan 2):

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Enligt teorin kan den finnas kvar iaf ett antal månader. Samtidigt kan fiskar utveckla åtminstone delvis immunitet, så att fiskarna blivit symptomfria utan medicinering tyder på att de är motståndskraftiga mot iaf just den prickvarianten. Det måste inte heller ha varit den nya fisken som förde in parasiten i akvariet, den kanske fanns där från början och så gjorde stressen från den nya fisken att de övrigas immunitet försvagades. Sen kan man fråga sig hur prick kan överleva utan att man någonsin ser några prickar, men det räcker kanske att den gömmer sig inuti gälarna eller under huden på bara en av fiskarna.

 

I den här tråden finns lite vetenskapliga källor om immunitet (från sidan 2):

 

tack, ska läsa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...