Gå till innehåll

Red Sea Reefer 170, Första saltkaret


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

Letar fortfarande efter batterier och laddare till min gamla Nikon så jag kan ta lite bättre bilder. Hittade dock en annat kamera när jag letade, en Koreansk "nästan" systemkamera.

Så tog lite bilder med den och de blir ju bättre än med iTelefon. Blev ganska många men jag orkade inte sålla ut så lade upp dem alla.

 

För övrigt doserade jag fel så nu ligger mitt KH på ca 11, är väl inte hela världen men sjukt klantigt av mig. Har börjat dosera i lite Jod också.

 

Djuren ser ut att må bra så här långt, Putsarräkan försöker konstant söka umgänge med alla fiskar för att få putsa men ingen ger hen den uppvaktningen. Det närmsta han kommer är när han tvingar sig på Dvärjkejsarn som håller sig lite gömd i revet och då blir irriterad. Första dagarna simmade Clownerna runt konstant men nu är det bara Black Ice snowflaken som gör det, Frostbite modellen håller mest till i ett hörn. Ibland stannar kompisen/blivande älskaren till och så gnusslar det en stund med varandra. Herr Fridmani bor i ett håll i en av stenarna han blir ibland förbannad på Pepparminstmuppen, ja han heter så efter som han har ätit upp mina Sarcothelia och jag inte gillar han längre. I alla fall han vill nämligen också bo där herr Fridmani bor men han får ge sig då han verkar åka på stryk. Även Putsarräkan brukar visa Pepparmintsmuppen vart skåpet skall stå. Tror också att jag hittat ett namn på Fridmanin, Sylvester. Han ser nämligen ut att ha en sned mun precis som Sly Stallone. I alla fal det är en väldigt fin fisk även om man inte ser den så mycket. 

 

Mottager gärna tips på vad mer man kan ha för roliga koraller etc...

 

SAM_0019.JPG

SAM_0020.JPG

SAM_0024.JPG

SAM_0026.JPG

SAM_0027.JPG

SAM_0028.JPG

SAM_0029.JPG

SAM_0030.JPG

SAM_0031.JPG

SAM_0034.JPG

SAM_0035.JPG

SAM_0036.JPG

SAM_0042.JPG

SAM_0044.JPG

SAM_0045.JPG

SAM_0046.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, hur mätte du, med vad, och vad fick du för resultat?
Är det en enkel mätning eller en längre trend över flera veckor?
 
I mitt kar har jag aldrig behövt dosera Jod, det har räckt med vattenbyten.


MarinLab, motsv. Tritontest. Låg på 13 och rekommederat var 50-66.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ignorera det om jag var som du. Har svårt att tänka mig att ett så pass nystartat kar skulle lida brist på Jod. Men jag kan ha fel.

Red Sea's jodtest fungerar bra tycker jag.



Skickat från en iPhone med Tapatalk



Triton hade bara Salifert inne så jag knep ett sådant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

Triton hade bara Salifert inne så jag knep ett sådant.

 

 

 

Ett grundtips som kommer att ta dig en lång väg i den här hobbyn är att aldrig dosera någonting baserat på en enda mätning. Gör en serie av mätningar över ett par veckors tid för att få fram en trend, ett snittvärde. Sedan kan du ta ställning till om du behöver dosera eller inte. Så länge allt ser bra ut i karet kan du sitta lugnt i båten.. if it ain't broke, don't fix it! Om det kliar i fingrarna, gör något annat än att droppa i grejer i vattnet, t.ex. slå upp en kall öl och sätt dig ner och bara titta.. ;)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Ett grundtips som kommer att ta dig en lång väg i den här hobbyn är att aldrig dosera någonting baserat på en enda mätning. Gör en serie av mätningar över ett par veckors tid för att få fram en trend, ett snittvärde. Sedan kan du ta ställning till om du behöver dosera eller inte. Så länge allt ser bra ut i karet kan du sitta lugnt i båten.. if it ain't broke, don't fix it! Om det kliar i fingrarna, gör något annat än att droppa i grejer i vattnet, t.ex. slå upp en kall öl och sätt dig ner och bara titta..


Ja du har rätt, ibland blir man för hetsig att jaga rätt värden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nytt i karet, en Gold tip torch, Pachyclavularia, en oidientifierad liten anemon till Clownerna. En box fisk och en Bluestar leopard wrasse. De sista kan vara lite svåra men jag har läst på mycket om dem innan och tror jag skall klara av det. De är så sjukt snygga.

 

Min Flame Angelsfish är riktigt inbod i karet nu och kommer alltid fram och hälsa och vill gärna vara med clownerna. Jag misstänker att min Frostbite vänstrar lite med den...de två hänger ibland utan den andra clownen. Även en boxarräka är nu i.

 

 

IMG_4240.JPG

IMG_4244.JPG

IMG_4245.JPG

IMG_4248.JPG

IMG_4251.JPG

IMG_4254.JPG

IMG_4255.JPG

IMG_4256.JPG

IMG_4257.JPG

IMG_4262.JPG

IMG_4263.JPG

IMG_4264.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya bilder...

 

Ni kanske ser den röda tråden, finns en nyfiken kille som alltid skall fram där man är....några sekunder efter han kommer den andra nyfikenstruten.

Min ena Clown har ett litet märke på sig och äter dåligt så han har fått gå i sumpen för att få lugn och ro så får vi hoppas han repar sig. I övrigt mår alla bra värdena bra, fått upp Nitrat till 0,75 från 0 genom mycket matning. Min Anemon såg ut att må bra och satt på en sten i några dagar sen släppte han och satte sig i ena hörnet. Åkte bort i två dagar efter det var det bara en geleklump kvar....så nu har jag ingen.

 

 

 

IMG_4291.JPG

IMG_4292.JPG

IMG_4293.JPG

IMG_4294.JPG

IMG_4295.JPG

IMG_4301.JPG

IMG_4302.JPG

IMG_4303.JPG

IMG_4308.JPG

IMG_4312.JPG

IMG_4313.JPG

IMG_4314.JPG

IMG_4317.JPG

IMG_4318.JPG

IMG_4320.JPG

IMG_4321.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

Elddvärgkejsare är riktigt fina! Blått värre på bilderna :-) Det är sjukt svårt att få fram verklighetstrogna bilder av våra kar!

 

Ja de är superfina :-)

 

Ja jag kör fortfarande på iTelfeonen, men har beställt batteri till den dammiga systemkameran. Då blir de experimentering...hehe :-)

Har sett på Youtube att en del kör gulfilter på olika sätt för linsen......måste läsa på lite om det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att min ena Clown nu gått vidare (fick någon svampinfektion) så skall jag nu testa en Marron clown och försöka få ihop den med min Frostbite.

Ska inte gå men efter lite efterforskningar har jag sett de som lyckats.

 

Första dagen har gått bra, de gullade lite i början. Efter några timmar inte så mycket. Dock inget bråk. Fortsättning följer. (Om de inte funkar får den ena gå i mitt Nano)

 

 

IMG_4342.JPG

IMG_4343.JPG

IMG_4344.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdatering.

Clownen ser ok ut, frostbite clownen och den nya håller sig på var sin sida av karet. Ibland så simmar de lite ihop, men de är övervakade av Dvärjängeln så klart. Inget händer utan att han/hon/hbtq är med.

 

Köpte en test SPS då näringsvärdena är låga, bra och stabila....så får vi se vad som händer med den.

 

 

IMG_4345.JPG

IMG_4347.JPG

IMG_4350.JPG

IMG_4356.JPG

IMG_4358.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min boxfisk fastnade i streampumpen och blev av med några fenor. Vart tvungen att avliva den :-(

Var å hämtade min efterlängtade Armatus :-)

 

Tänkte jag skulle ha en liten Tang ett tag, tills den växer ut karet. Sprang på en söt sailfin som inte hade en stjärtfena. Den såg ut att må bra och simmade fint. Så nu har även de flyttat in. Men nu efter några dagar ser jag att den har lite vita prickar även min samhets clown har några.....suck bara ondska i min kar senaste tiden.

 

Har också lite bubbelalger, så en Mithrax skal få komma i nu i veckan.

 

Matar mycket för att hålla nitrat uppe. ligger på 0,25-0,75 i mätningarna.

 

Måste också säga att programmet Aquacalculator är riktigt bra! Den sköter doseringsuträkningarna med bra precision.

 

 

IMG_4376.JPG

IMG_4377.JPG

IMG_4379.JPG

IMG_4381.JPG

IMG_4382.JPG

IMG_4383.JPG

IMG_4385.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering.

 

Har fått batteri till riktiga kameran så mer bilder kommer senare. Var och hämtade min Australien beställning hos Triton idag :-). Blev lite mer än de jag först skulle ha.

Kom hem med ett helt batteri av koraller. 

 

Bilder kommer, i övrigt mår allt bra. Kommer strax starta en ny tråd med mitt nya Skrivbords-Nano :-)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...