Gå till innehåll

Red Sea Reefer 170, Första saltkaret


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

6 minuter sedan, Ouscazz sa:

Ok, om karet har gått en dryg månad och nitrit är noll är det dags att prova något levande. Köp några turbosnäckor och eremitkräftor.

Vad har du tänkt ha för typ av koraller och fisk?

 

Bra fråga...jag vet inte riktigt. Färgglatt :-) . Håller på att kollar in lite olika koraller, tänker nog undvika knappar då jag är lite skraj och har opålitliga barn..haha.

 

Har blivit fascinerad av räkor och krabbor, tänkte pom pom krabba, boxarräka och en eldräka. En pistolräka med en goby som kanske kan para ihop sig hehe. Fiskar blir väl clownpar med något mönster. Tro jag skall köra vanliga först och sedan ge bort dem till någon för att byta till dyrare när jag vet att de funkar. Både jag och grabben är överens om att en Flame Angelfish är bland det finsate som finns så en eller ett par sådana samt något annat jag vet inte...Men lär väl få börja smått och inte slänga i massor med en gång. Gillar också Picasso tryckare, den är snygg men har nog lite litet kar för den samt att den verkar kunna vara elak.

 

Ojoj det finns mycket kul :-)

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog bra det här, Red Sea Reefer karen verkar riktigt schyssta! Ser kul ut att få öppna och sätta upp ett helt nytt sådant! Lite avis :-)


Jag har ju inte så mycket att jämföra med men hittils är detta otroligt roligt! Min fru tycker dock att jag är knäpp..haha

Hon undrar varför jag inte har några fiskar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, JonasK sa:

Ah, okej. Tyckte det såg ut som någon typ av underlägg (det svarta under sanden) Men det är kanske bara vinkeln på kameran eller nåt :)

 

Hmm tänkte inte på det men tror det är silloconet och glasbotten som spelar ett spratt.

 

Sitter på landstället nu och suktar efter akvariet.... Glad Påsk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jokkmokksjocke sa:

 

Hmm tänkte inte på det men tror det är silloconet och glasbotten som spelar ett spratt.

 

Sitter på landstället nu och suktar efter akvariet.... Glad Påsk!

Så kan det mycket väl vara! 

Åh, jag förstår det. Fick förresten hem mitt Reefer igår så jag suktar en hel del själv :) Inte ens packat upp det än! 

 

Tack detsamma! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, JonasK sa:

Så kan det mycket väl vara! 

Åh, jag förstår det. Fick förresten hem mitt Reefer igår så jag suktar en hel del själv :) Inte ens packat upp det än! 

 

Tack detsamma! 

 

:-)

 

Då är det dax att starta en tråd för ditt kar och lite unboxingbilder! :triumphant:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

Sarcothelia något och Rhodactis green fuzz

 

 

Jag ger dig ett värdefullt tips... Rhodactis är vackra, men blir lätt en pest i ett rev, Sarcothelia likaså.

 

Placera Rhodactis på en enskild mindre sten och lägg den fritt i sanden. Om du inte gör detta kommer ditt rev att vara täckt med Rhodactis om 6-12 månader. När de väl har satt sig är de omöjliga att avlägsna utan att hugga loss dem med mejsel. Och de bränner alla andra koraller. Jag köpte fyra små för 1,5 år sedan, nu har jag runt 40 stycken, plus att jag har sålt ett tiotal som jag har fått loss. Har dödat ett tiotal som jag inte har kommit åt att hugga loss när de har bränt närliggande stenkoraller. De är t.o.m. extremt svåra att få bort även om man försöker ha livet av dem.

 

Läs på ordentligt innan du köper koraller, det är oerhört lätt att göra misstag som blir en belastning längre fram. Samma sak med fisk.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Jag ger dig ett värdefullt tips... Rhodactis är vackra, men blir lätt en pest i ett rev, Sarcothelia likaså.

 

Placera Rhodactis på en enskild mindre sten och lägg den fritt i sanden. Om du inte gör detta kommer ditt rev att vara täckt med Rhodactis om 6-12 månader. När de väl har satt sig är de omöjliga att avlägsna utan att hugga loss dem med mejsel. Och de bränner alla andra koraller. Jag köpte fyra små för 1,5 år sedan, nu har jag runt 40 stycken, plus att jag har sålt ett tiotal som jag har fått loss. Har dödat ett tiotal som jag inte har kommit åt att hugga loss när de har bränt närliggande stenkoraller. De är t.o.m. extremt svåra att få bort även om man försöker ha livet av dem.

 

Läs på ordentligt innan du köper koraller, det är oerhört lätt att göra misstag som blir en belastning längre fram. Samma sak med fisk.

 

Tack, mottages varmt. :-)

 

Min plan var med dessa att testa lite då de (vad jag läst) växer hyfsat fort och är ganska tåliga. Sarcothelia visste jag inte spred sig lika fort som Rhodactisen, trodde den var trögare. Men Sarcothelian sitter på en egen sten som står på min enda lösa sten. Har också lagt Rhodactisen löst på den lösa stenen. Men kommer troligen köpa en liten sten och limma på den på den och ställa i mitt ena bakhörn där det är lugnt men ändå ljus.

 

Har blivit fruktansvärt förtjust i Ricordia Florida och Scolymia. ( Som många andra antar jag för de är dyra :-) )

Det skall vad jag läst vara lätta och ser trevliga ut. Har du något tips om dem @Ouscazz så uppskattas det mycket :-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricordea Florida kan du vänta med tills karet är ordentligt moget. De är dyra och min erfarenhet av dem är att de kan vara ganska kinkiga.

Scolymia har jag inte provat.

 

Vänta inte med att flytta Rhodactis, när den har satt sig så SITTER den.. ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Ouscazz sa:

Ricordea Florida kan du vänta med tills karet är ordentligt moget. De är dyra och min erfarenhet av dem är att de kan vara ganska kinkiga.

Scolymia har jag inte provat.

 

Vänta inte med att flytta Rhodactis, när den har satt sig så SITTER den.. ;)

 

Tack, skippar nog Scolymia tillsvidare, känns lite överilat att lägga 1500-2000 när karet är nytt..hehe.

 

Beställde 3 små Ricordia Florida, de var billiga. Får testa dem det är så snygga. Tog även en Micromussa och en Acanthastrea, som verkar hyfsat lätta men gillar inte vatten utan fisk i. Har läst att de vill ha kväve.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt ricordeer kan vara kinkiga - gäller både R.florida och R.yuma. de kräver väl ingångna och stabila kar och är också ganska ljuskrävande faktiskt men kommer de från ljusfattiga kar så måste de sakta anpassas i ljusare miljö. Hur ljuskrävande Scolymia är vet jag inte men de kräver också ganska så stabila kar.

 

Till skillnad från Mats så låter jag de koraller som trivs med mitt sätt att sköta karet få bestämma ett tag :) Om du vill se ett Rodactisberg - se bilderna från mitt akvarium - jag strävar efter ett blandakvarie med olika typer av koraller - inte bara färgade pinnar :). Jag var idag och tittade på ett av mest välskötta och fantastiska "färgade pinnar kar" som finns - Jonas Romans akvarie. Han hade också ett litet knyte av Euphyllia som inte trivdes helt bra. Det är nog så att man får göra ett val förr eller senare - skall man anpassa sin skötsel till de mest krävande SPS:en eller till ett mer allmänt revakvarium. Vad man än beslutar så får man välja bort vissa koraller.

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Framförallt ricordeer kan vara kinkiga - gäller både R.florida och R.yuma. de kräver väl ingångna och stabila kar och är också ganska ljuskrävande faktiskt. Hur ljuskrävande Scolymia är vet jag inte men de kräver också ganska så stabila kar.

 

MVH Lasse

 

 

Tack, jag känner mig mest elak mot djuren om de inte skulle funka. Mitt kar är ju nytt men har stabila värden dock säger det ingenting då det är i princip obelastat.

Men jag är beredd på risken att de kan krokna. Jag skippar Scolymia känns dumt i detta läge.

 

Vad säger @Lasse och @Ouscazz om Micromussa och en Acanthastrea :-). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...