Gå till innehåll

Red Sea Reefer 170, Första saltkaret


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Nä, tror inte det heller då man brukar/har dessa efter membranet. 

Då kommer du ner i 0 på tds, sen om det hjälper mot koppar etc låter jag vara osagt. 

Min tds visar 90 in och 0 ut, ska prova att kalibrera den när jag kommer hem. 

Mvh

Kim

 

Efter man kört den i 20 min så pendlar den mellan 0 och 1 TDS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gambling...

Jag har lyckats bäst med Florida när de har stått lite skuggigt de första veckorna/månaderna. De är känsliga.

Ta det lugnt med inköpen nu, systemet är ungt och känsligt för förändringar.

Är det Acanthastrea också?
Tänk isf på att de mår bäst om de punktmatas = belastning på systemet.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ouscazz sa:

Gambling...

Jag har lyckats bäst med Florida när de har stått lite skuggigt de första veckorna/månaderna. De är känsliga.

Ta det lugnt med inköpen nu, systemet är ungt och känsligt för förändringar.

Är det Acanthastrea också?
Tänk isf på att de mår bäst om de punktmatas = belastning på systemet.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

 

Japp skall dra igång skummare idag. Kör bara 3timmars ljus och då knappt 65%. Tänkte sätta Ricordeorna på ena sidan där det är halvljust. Läser dock väldigt olika men de flesta tips brukar vara att vänja in dem med ljus. Ja det är en Acanthastrea och en Micromussa. Skall börja mata dem nu när jag fått igång skummare, en fisk tänka jag också skulle få komma i. Alla värdena har varit stabila ett tag så det känns som nästa steg. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Ouscazz sa:

Det är bara att hoppas på det bästa. Du börjar med krävande koraller som man helst ser i ett moget akvarium, med normal ljustid..

Vad är din plan för att hålla stabila vattenvärden?

 

Ja det blir ju lite experiment och får leva med om något skulle falla bort. Men vill inte köpa koraller jag inte vill ha...haha.

 

Planen just nu är att fortsätta mäta alla värden likt jag gjort senaste 3 veckorna. Inte för att jag måste mäta varje dag men gör det för att de intressant att se vad som händer. Har gjort diagramkruvor så man kan se sambanden mellan olika värden och se vad som händer efter man satt i levande och kan då göra åtgärder. Har också lärt mig att de brukar ta ett par dagar för värdet att gå upp eller ner beroende på vad man tillsätter. Har buffra upp Mg, Ca, Kh till något över rek. värdena. Vill ha lite mer Mg nu i början då de håller bort visa alger. (Har jag läst mig till). Jag kör nu också Kol och GFO reaktor. Fosfat värdet har gått ner fint under senaste veckorna ligger på 0.02 nu. Sen kommer man väl lära sig hur mycket man behöver dosera. Men tror inte att mitt lilla kar kommer förbruka massor och de blir väl mer ju mer koraller man har. Försöker ta det lugnt och köra sakta. Men jag kunde hålla mig när de gällde Florida....så snygga.

 

Uppskattar dock att du håller i mig lite @Ouscazz :-)

Skärmavbild 2017-04-24 kl. 12.08.04.png

Skärmavbild 2017-04-24 kl. 12.08.16.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, JonasK sa:

Sjysst, tack! Har letat efter en bra app.. hittar många men inte en enda med snygga, lättöverskådliga grafer. Kör nog på din :)

 

Samma för mig köpte och testade fler olika appar etc. Men tyckte det var smidigast med en excel.

Skriver in på en tredje flik vad jag har i karet och vad de äter m.m kan ju vara bra att ha i början iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdatering, var och hämtade min Reeflink på Triton idag. Skummaren är försenad och kommer nog nästa vecka, så det blir inget levande förrän nästa vecka tidigast.

 

Mina planer då är att köra någon form av designer clownpar , en Firmani, Goby, lite räkor av olika slag. Sedan också en Flame hawkfish och en Flame dwarfangel. Och nu behöver jag ett större kar. :hide: (Älskar för övrigt denna emoji)

 

Lite bilder på mina  inställningar via Reeflinken, kommentera gärna om det känns bra eller dåligt. Och lite bilder på karet.

 

Om något vet ett bra sätt att fota karet i blåljus så det ser bra ut hojta gärna till! Kanske @Ouscazz ?

 

 

schem1.png

schema2.png

IMG_4074.JPG

IMG_4075.JPG

IMG_4076.JPG

IMG_4077.JPG

IMG_4078.JPG

IMG_4079.JPG

IMG_4080.JPG

IMG_4081.JPG

Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, JonasK sa:

Åh! Hur gick det att få liv i Reeflinken?! @Jokkmokksjocke

 

Haha..det gick som väntat åt Hel****, men ringde Ecotech-supporten så han loggade in på mitt konto och fixade. Tog en kvart så var jag "up and running" :-)

Tänkte att jag ringer så fort jag stöter på patrull så slipper jag bli arg idag också. Har gubb-innebandy ikväll och de slutar oftast med bråk om man är på dåligt humör innan. (gamla hockey lirare så de går vilt till)...lite kuriosa.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

 

Haha..det gick som väntat åt Hel****, men ringde Ecotech-supporten så han loggade in på mitt konto och fixade. Tog en kvart så var jag "up and running" :-)

Tänkte att jag ringer så fort jag stöter på patrull så slipper jag bli arg idag också. Har gubb-innebandy ikväll och de slutar oftast med bråk om man är på dåligt humör innan. (gamla hockey lirare så de går vilt till)...lite kuriosa.

 

 

Haha, underbar kuriosa :) Men då gjorde du det enda rimliga - särskilt med tanke på att alternativet hade varit 3-4 timmars pill, blodspillan på innebandyn och en tradig anmälan om misshandel hehe 

 

Gött att du fick fart på den! Dina skärmdumpar gjorde mig helt galet sugen på en MP10. Så jag beställde en för 2 minuter sedan :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, JonasK sa:

Haha, underbar kuriosa :) Men då gjorde du det enda rimliga - särskilt med tanke på att alternativet hade varit 3-4 timmars pill, blodspillan på innebandyn och en tradig anmälan om misshandel hehe 

 

Gött att du fick fart på den! Dina skärmdumpar gjorde mig helt galet sugen på en MP10. Så jag beställde en för 2 minuter sedan :)

 

 

haha..underbart! Det är rätt smutt att få in allt via Reeflinken. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

 

 

haha..underbart! Det är rätt smutt att få in allt via Reeflinken. 

Japp! Tur lönen kom idag.... :)

Det går ju inte att ha en "manuell" och springa och reglera när man redan har en Reeflink med passande belysning hehe 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa:

Om något vet ett bra sätt att fota karet i blåljus så det ser bra ut hojta gärna till! Kanske @Ouscazz ?

 

Med mobilkamera? Glöm det.

Systemkamera är det som gäller. Här kan du se några gamla bilder jag tog för en del år sedan - https://www.flickr.com/photos/ouscazz/page2

Canon 5D med ett Canon 100mm f2.8 Macro.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Precis haha. Imte svår motiverat :-)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Och när man fått allt att fungera så kommer nästa bekymmer iaf som jag har vilket är att de tappar kontakten med lampan och pumpen så man måste starta om reeflinken.

Annars så är den klockren

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...