Gå till innehåll

Red Sea Reefer 170, Första saltkaret


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Med mobilkamera? Glöm det.

Systemkamera är det som gäller. Här kan du se några gamla bilder jag tog för en del år sedan - https://www.flickr.com/photos/ouscazz/page2

Canon 5D med ett Canon 100mm f2.8 Macro.

 

Sweet får damma av Nikonen då...undra vart jag har alla batterier.. :-)

Köpa en Macro lins också....den som säger att de inte är dyrt med Saltvatten...skulle jag inte tro på haha

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, rickard81 sa:

Och när man fått allt att fungera så kommer nästa bekymmer iaf som jag har vilket är att de tappar kontakten med lampan och pumpen så man måste starta om reeflinken.

Annars så är den klockren

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Jag håller tummarna....de har nu funkat i nästan 7 timmar :-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklaste sättet att kunna ta bra bilder under mycket blåljus är att skaffa en olympus  Tough 3 eller 4 och använda den halvautomatiska vitbalansen. hitta rätt balans - välj ett av de justerbara lägena - rikta kameran mot något vitt i akvariet - tryck på menyknappen - sedan kan du ta bilder som både jag och Manks gör - i mycket blått ljus. den har makroläge också. Alla bilder jag tagit i min byggtråd, även filmerna är gjorda med minimal efterbehandling. Fyran klarar RAW formatet också.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Enklaste sättet att kunna ta bra bilder under mycket blåljus är att skaffa en olympus  Tough 3 eller 4 och använda den halvautomatiska vitbalansen. hitta rätt balans - välj ett av de justerbara lägena - rikta kameran mot något vitt i akvariet - tryck på menyknappen - sedan kan du ta bilder som både jag och Manks gör - i mycket blått ljus. den har makroläge också. Alla bilder jag tagit i min byggtråd, även filmerna är gjorda med minimal efterbehandling. Fyran klarar RAW formatet också.

 

MVH Lasse

 

Tack bra tips och jag som gillar att köpa tekniska prylar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh... Jag har sedan länge bestämt mig för att jag gillar Hanna Checker! Men det är bara den för fosfat man behöver va? Och kanske inte direkt i uppstarten..? 

 

De flesta jag pratat med och vad jag läst så är det den för fosfat som är bra.

 

Jag hade så jäkla svårt att läsa Salifert fosfat-test så jag köpte den och tycker den funkar fint. Värdena sedan jag satte in en gfo-reaktor har stadigt gått ner till 0 från 0,5

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa:


:-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Varningstecken på den du... förvisso tror jag inte på 0.00ppm PO4 eftersom mätaren har en felmarginal på 0.04, plus risk för handhavandefel vid mätning. Du har alltså någonstans mellan 0.00 och 0.04, minst. Allt under 0.04 mätt med Hanna HI713 är balans på tunn lina och riskfyllt för dina koraller så det är läge att vara försiktig nu. I dina kläder hade jag lyft ur fosfatremovern ett tag tills du är upp runt 0.04-0.05 på mätaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Varningstecken på den du... förvisso tror jag inte på 0.00ppm PO4 eftersom mätaren har en felmarginal på 0.04, plus risk för handhavandefel vid mätning. Du har alltså någonstans mellan 0.00 och 0.04, minst. Allt under 0.04 mätt med Hanna HI713 är balans på tunn lina och riskfyllt för dina koraller så det är läge att vara försiktig nu. I dina kläder hade jag lyft ur fosfatremovern ett tag tills du är upp runt 0.04-0.05 på mätaren.

 

Ja, jag gjorde tre olika mätningar varje gång. Och känner till felmarginalen på dem, BRSTV har ett bra avsnitt där de testar den mot annan mät utrustning. Just igår så visade den 0.00 på tre mätningar. Men det har hela tiden gått ner och faktiskt visat samma värden varje gång fast jag gjort tre tester varje gång. Kanske lite onödigt men då jag är nyfiken på om det skiljer med tanke på fel marginalen och är bra att öva...typ.

 

Dock får du gärna hjälpa mig här @Ouscazz, för jag förstår inte riktigt vad du menar med balansen. Ska man inte ha så lite fosfat som möjligt?

Jag hade ju som sagt idéen om att sätta i skummare och någon fisk denna vecka men det blir nog nästa istället. En annan teori som jag läst mycket om, mest på Am. forum är att om man vill ha fiskar som har revir och är semi-aggresiva så kan det vara bra att sätta i alla samtidigt.  (nu blev de två frågor :-) )

 

Mina värden igår:

 

Ca 460

Mg 1470

Kh 9,9

Nitrit 0

Nitrat 3

Ph 8,5

Po4 0.00

Salinitet 1,025

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du vill inte nolla näringsvärdena. Då är kraschen snart ett faktum. Du är farligt nära nu med uppmätt 3ppm NO3 och 0ppm PO4. Som nybörjare har du inte erfarenheten att läsa dina koraller och på det viset förstå vad som händer, det tar tid att lära sig. För att vara på den säkra sidan skulle jag vilja rekommendera att du går upp något med näringsvärdena. Runt 0,04-0,06 ppm PO4 mätt med Hanna. NO3 kan du hålla någonstans runt 5-8 ppm mätt med Salifert. Då är du safe.

 

Generellt tycker jag att dina övriga värden ligger lite väl högt. Vilket salt använder du?

Jag skulle vilja råda dig att sikta på:

  • KH - 8
  • Ca - 420
  • Mg - 1350
  • K+ - 390
  • Salt 35

Ditt uppmätta pH 8,5 tror jag inte på. Mät med probe, dropptest är helt meningslöst.

 

Angående fisk och revir anser jag att ditt lilla akvarium är ett enda revir, det finns inte plats för två revirhävdande fiskar på den begränsade volymen. Anpassa fiskvalet efter volymen för att undvika problem med stressade fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

 

Ditt uppmätta pH 8,5 tror jag inte på. Mät med probe, dropptest är helt meningslöst.

 

 

Jag har två PH-testare inga dropp-testare, men jag håller med det känns väldigt högt och jag tog fram den andra som mätte 8.

Båda skall vara kalibrerade men det är skräp prylar jag köpte billigt. Så när man kan nog inte lita på dem.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

 

Generellt tycker jag att dina övriga värden ligger lite väl högt. Vilket salt använder du?

Jag skulle vilja råda dig att sikta på:

  • KH - 8
  • Ca - 420
  • Mg - 1350
  • K+ - 390
  • Salt 35

 

 

Jag har Red Sea salt, men jag har buffrat upp Mg, Ca och nu sist Kh för de har sjunkit de sista veckorna. Var nere mot 6 i Kh, nu 9,9.

Jag har valt att ligga lite högre på Mg just nu då jag läst att de kan motverka en del algblomning. Sen läste jag lite fel på doseringen av Mg och Ca så de blev lite högt men som jag förstår skall det inte vara någon fara. Mina målvärden har jag tagit från den fina texten som jag nu inte hittar här på forumet. En avhandling om saltvattenskar...typ :-), den var väldig bra iallafall tyckte jag.

 

Temp 26

Kh 9

Ca 420

Mg 1300

Nitrit 0

Nitrat under 10

Fosfat 0

 

 

Vad är K+ ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

Nej, du vill inte nolla näringsvärdena. Då är kraschen snart ett faktum. Du är farligt nära nu med uppmätt 3ppm NO3 och 0ppm PO4. Som nybörjare har du inte erfarenheten att läsa dina koraller och på det viset förstå vad som händer, det tar tid att lära sig. För att vara på den säkra sidan skulle jag vilja rekommendera att du går upp något med näringsvärdena. Runt 0,04-0,06 ppm PO4 mätt med Hanna. NO3 kan du hålla någonstans runt 5-8 ppm mätt med Salifert. Då är du safe.

 

 

Jag har skitsvårt att se Saliferts No3-test. Jag kör redsea nu som jag tycker är bättre. Låg länge stadigt på 10, men igår mätte jag som sagt bara 3.

Tycker du @Ouscazz att jag skall slå av Kol/GFO-teaktorn några dagar och se vad som händer.

 

Kan man se på något annat, typ alger etc. De senaste två veckorna har de börjar komma lite mer brunalger som jag skrapar bort samt att snäckorna och Eremiterna ser ut att göra ett bra jobb på stenarna. Min Rhodactis är 4ggr så stor nu mot när jag stoppa i den, antar att den har öppnat sig och mina Sarchotehilia har växt ut i sanden...så du hade rätt i att de är som ogräs för övrigt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

Angående fisk och revir anser jag att ditt lilla akvarium är ett enda revir, det finns inte plats för två revirhävdande fiskar på den begränsade volymen. Anpassa fiskvalet efter volymen för att undvika problem med stressade fiskar.

 

Sorry var otydlig, menade att Clownerna är det och sådana vill man ju ha :-)

Så i och med att man har det så kan det vara bra att köra i alla samtidigt.

Clownpar, Fridmani, Flame Hawkfish, Goby tänkte jag ha ev Dwarf angel istället för nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K+ är Kalium (Potassium), lika viktigt som de andra hörnpelarna i ett stenkorallakvarium.

 

Red Sea NO3 test är mycket bättre än Salifert, tycker jag.

 

Eftersom du inte har någon fisk i karet och därmed inte tillför en massa näringsämnen så tycker jag att GFO känns onödigt. Och speciellt eftersom ditt PO4 ligger extremt lågt.

Jag hade stängt av reaktorn, men behållit aktivt kol i en nätpåse. När du sätter fisk i karet kommer PO4 att stiga, då kan du koppla in reaktorn igen och börja med lite media och sedan öka tills du känner att du får balans på PO4 kontra matningen.

 

Att högt Mg skulle motverka algblomning har jag inte hört talas om, men det är kanske så. Däremot är det välkänt att Mg på 1350 - och högre - motverkar fällning av kalk i pumpar, ventiler och slangar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

 

Sorry var otydlig, menade att Clownerna är det och sådana vill man ju ha :-)

 

Så länge clowner har en anemon så håller de sig där och stör ingen. Mitt clownpar rör sig sällan mer än 10-15 cm från sin anemon.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Ouscazz sa:

K+ är Kalium (Potassium), lika viktigt som de andra hörnpelarna i ett stenkorallakvarium.

 

Red Sea NO3 test är mycket bättre än Salifert, tycker jag.

 

Eftersom du inte har någon fisk i karet och därmed inte tillför en massa näringsämnen så tycker jag att GFO känns onödigt. Och speciellt eftersom ditt PO4 ligger extremt lågt.

Jag hade stängt av reaktorn, men behållit aktivt kol i en nätpåse. När du sätter fisk i karet kommer PO4 att stiga, då kan du koppla in reaktorn igen och börja med lite media och sedan öka tills du känner att du får balans på PO4 kontra matningen.

 

Att högt Mg skulle motverka algblomning har jag inte hört talas om, men det är kanske så. Däremot är det välkänt att Mg på 1350 - och högre - motverkar fällning av kalk i pumpar, ventiler och slangar.

 

Jag ska pilla lite med tester idag igen. ( jag börjar få in en bra rutin) 

Mg, kommer inte exakt ihåg om de va just algblomning men de var visa typer av alger stod det och hänvisade till någon studie som jag skummade av. (den va lång). Skall se om jag hittar den. Anledning till att jag blev nyfiken var att en kille i en butik nämnde att de kunde vara så. Så jag blev nyfiken.

Men som sagt mest är de högt för jag fel doserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Så länge clowner har en anemon så håller de sig där och stör ingen. Mitt clownpar rör sig sällan mer än 10-15 cm från sin anemon.

 

Jag hade tänkt å skippa Anemon då jag är rädd att den skall vandra in i pumpar etc. Tänkte försöka ha någon Euphyllia eller liknande.

Mottager gärna tips på fina rörliga koraler som kan tänkas vara substitut för anemon åt clowner :-)

 

P.s @Ouscazz tack för att du orkar svara på alla mina idéer och utsvävningar :-) Uppskattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

 

Jag hade tänkt å skippa Anemon då jag är rädd att den skall vandra in i pumpar etc. Tänkte försöka ha någon Euphyllia eller liknande.

Mottager gärna tips på fina rörliga koraler som kan tänkas vara substitut för anemon åt clowner :-)

 

P.s @Ouscazz tack för att du orkar svara på alla mina idéer och utsvävningar :-) Uppskattas.

 

Om du frågar mig så är min åsikt att clowner skall erbjudas en anemon, det är så naturen fungerar. Clown/anemon lever i symbios. Clowner kan bo i Eupyhillia och andra LPS, men min erfarenhet säger att korallen inte trivs med det. Andra kan tycka olika och vad som är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra.

 

Ingen orsak, jag svarar enligt mina erfarenheter. De är kanske inte alltid optimala för dig.. ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Sexguttata har idag flyttat in :-)
Min Acanthastrea har tre nya huvuden och jag har börjar belasta karet med lite mat för att få upp näringsvärdena en smula.
IMG_4094.thumb.JPG.0f012432008feae6ac7da48c30882afb.JPG
IMG_4095.thumb.JPG.9f18a84bbac15620323dbd0a840530cf.JPG
IMG_4096.thumb.JPG.90aa89a75049d6715ee3fbf5f7f639c6.JPG

Ser bra ut! Kanonbra sandvändare men dom är bra på att hoppa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...