Gå till innehåll

Red Sea Reefer 170, Första saltkaret


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

Idag är det lite disigt i karen, antar att det sandvändaren. Han ryat runt mest hela dagen :-)

 

Försökte filma när en snäcka skickade ut något mjölkaktigt. Vet inte om den gjorde nummer 1 eller 2. Kanske försökte den göra nya snäckor? Han inte med så det blev en liten räkpromenad på slutet.

 

IMG_4103.MOV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även saltvattnet jag skickade med. Lite oroväckande att det bara är 31ppt salt när Refraktometern mäter 1,025 (editerade detta då jag skrev 35ppt vilket de inte är) . Har kalibrerat med Osmosvatten, kan det verkligen slå så fel ?

För lite Boron...va de nu är? Koppar är oroväckande högt.....vet inte varför? Men antar att det är de gamla osmosvattnet som hade mässing i sig.

För lite Jod, är de viktigt om man inte har SPS?

Massa Tenn har jag också...skumt.

 

 

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.31.00.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.31.12.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.31.25.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.31.39.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.31.50.png

Ändrat av Jokkmokksjocke
Skrev fel i Saliniteten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Jokkmokksjocke said:

Även saltvattnet jag skickade med. Lite oroväckande att det bara är 31ppt salt när Refraktometern mäter 1,025 (editerade detta då jag skrev 35ppt vilket de inte är) . Har kalibrerat med Osmosvatten, kan det verkligen slå så fel ?

Det kan vara handhavandet också, om det t ex finns osynliga saltrester kvar på refraktometern kan iaf jag få 1-2ppt högre värde, så var noga med att tvätta av med rent vatten (det räcker kanske inte att bara torka av med papper). Även temperaturen påverkar vattnets densitet, men jag vet inte hur viktigt det är på en refraktometer. Det är bäst att hålla sig till en enhet (promille) istället för att växla mellan promille och densitet.
 

Quote

För lite Jod, är de viktigt om man inte har SPS?

Bruna (och röda?) makroalger behöver jod, annars vet jag inte.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även räkor (och krabbor?) vill ha jod (för ömsningen om jag inte missminner mig). Rent generellt är jod inblandat i så många biologiska reaktioner så jag är ganska noga med att se till att ha ordentliga värden på det...

Ditt koppar är förhöjt, men inte skyhögt så gör inget drastiskt. Jag hade 5ppb koppar och samtidigt en närmast orgieliknande förökning på snäckor (som är väldigt känsliga för koppar) så se om du kan hitta källan till det, annars sitt lugnt och invänta vad nästa test säger.

Lågt bor kan jag inte säga nåt om då jag inte har en aning om det, men nån stor fara på taket tror jag knappast att det är.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-05 at 12:35, Christian J sa:

Det kan vara handhavandet också, om det t ex finns osynliga saltrester kvar på refraktometern kan iaf jag få 1-2ppt högre värde, så var noga med att tvätta av med rent vatten (det räcker kanske inte att bara torka av med papper). Även temperaturen påverkar vattnets densitet, men jag vet inte hur viktigt det är på en refraktometer. Det är bäst att hålla sig till en enhet (promille) istället för att växla mellan promille och densitet.
 

Bruna (och röda?) makroalger behöver jod, annars vet jag inte.

 

dagens refraktometrar tar väl hänsyn till temp

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Stensson said:

dagens refraktometrar tar väl hänsyn till temp

Det stämmer, fast jag vet inte riktigt hur en handhållen refraktometern visar det i praktiken --flyttar sig densitetskalan relativt promilleskalan när temperaturen ändras? Enligt manualen till min refraktometer bör man vänta 30 sekunder så att vattnets temperatur anpassar sig till rumstemperaturen. Manualen nämner även att kalibrering bör ske vid 20 grader C för högsta precision. Kanske bör även själva refraktometern anpassas till rumstemperaturen om man flyttar den från ett rum till ett annat med olika temperatur. Fast jag har ingen aning om hur stora avvikelser man får om man slarvar med ovanstående (som jag brukar göra), det kanske inte är så noga.

 

Koncentrationen av andra ämnen i havsvatten (t ex magnesium) kan tydligen också ge mindre mätfel: http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/#4

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, rickard81 sa:


Illa vad är de som har hänt

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk
 

 

Märkte att den inte snurrade när jag skrapade ruta, enheten blinkar rött och Orange. Läste på deras hemsida att de är fel på motorn och man skall kontakta dem för service.

:-( lite trist då den inte är så gammal och jag har inget annat. Hoppas allt klarar sig ett tag utan den. Dock så skulle jag sätta i fisk nu i veckan, så vi får se hur det blir.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Märkte att den inte snurrade när jag skrapade ruta, enheten blinkar rött och Orange. Läste på deras hemsida att de är fel på motorn och man skall kontakta dem för service.
:-( lite trist då den inte är så gammal och jag har inget annat. Hoppas allt klarar sig ett tag utan den. Dock så skulle jag sätta i fisk nu i veckan, så vi får se hur det blir.
 
 

Ja de är trist när saker pajar. Fick skicka in min mp40 när jag hade den men dom var snabba att byta ut den iaf tror jag var utan i en vecka

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, rickard81 sa:


Ja de är trist när saker pajar. Fick skicka in min mp40 när jag hade den men dom var snabba att byta ut den iaf tror jag var utan i en vecka

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk
 

 

jag skickade ett mail till ted som har agenturen, fick svar precis....men känns ändå trist att behöva vara utan. Vet inte riktigt hur jag gör med fisken nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Ouscazz sa:

Tips:

 

Alltid ha streamer och returpump i reserv, kan bli riktigt tråkigt annars.

Det räcker att ha något billigt liggande i en låda.

 

Ja mycket bra tips :-). Har en returpump i reserv en enkel billig sak, men blir nog att köpa en enkel streamer imorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...