Gå till innehåll

Första akvariet!


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium.

Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel)

Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä)

Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för tester? Det kan vara bra att testa KH för att se att det ligger på en bra nivå, men korallerna har nog inte växt något sen flytten pga stress så magnesium och kalcium är onödigt än så länge, förutsatt att du har stenkoraller. Har du amonium- och nitrit-test kan du testa dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en stenkorall och resten är mjukisar, gjorde fosfat och nitrat testet igår och dom såg bra ut, nitrit testet hittade inte förra ägaren så det måste jag åka och köpa, alla dom andra testerna har jag, och ska göra KH testet idag, ammonium kan jag ju också köra då, nu undrar jag ju också hur ofta jag ska mata fiskar och koraller? korallerna gav jag jätte lite igår för första gången och fiskarna har fått väldigt lite 2 gånger om dagen. Hur länge ska man ha lyset tänt till dom? mår koraller och fiskar dåligt/bra av att ha lyset tänt för länge eller mindre antal timmar? Just nu tänder jag vid halv 9 på morgonen och släcker vid 22,30-23.00 mest för att jag själv gilalr när det är tänt så  jag kan se fiskarna men om dom mår dåligt av det släcker och tänder jag inte så tidigt och sent såklart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu gjorde jag kh testet men förstår inte alls hur man läser av och jag är ändå rätt bra på engelska men fattar absolut ingenting! Har gjort det som står, tagit 4 ml vatten i test röret eller vad det kallas, droppat i 4 droppar av lösningen och sedan tagit 1 ml av KH reagent och roppat i sakta och rört om röret lite, sen står det att man ska hålla den sprutan med toppen uppåt och läsa av positionen av ja vad? det står : and read the position of the. now the upper end. of the black part of the piston. The syringe has graduations of 0.01 ml, read the kh alkalinity value from the table. och jag förstår absolut inte ett smack av detta....någon som kan förklara på ett enklare sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde nu om det och även om den där tippen som man ska ha på sprutan inte var med så ska det gå att läsa ändå hörde jag, men fick värdet 6.4, hur höjer jag det värdet i ett 80 liters kar? fick med av förra ägaren två dunkar med ca i ena och karbonat i den andra och två pet flaskor med magnesium, vad jag förstår ska jag använda dunken med karbonat men hur mycket ska man hälla i  i mitt 80 liters kar?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den rosa tippen skall vara på, annars får du för stora droppar och testet stämmer inte.

KH 6,4 tror jag inte stämmer med 50% nyblandat saltvatten i karet, det låter som en felmätning. Annars var KH i det gamla vattnet helt åt skogen lågt.

 

Lär dig mäta rätt innan du gör åtgärder. Likaså, använd aldrig en enda mätning som referens till åtgärder, det kan vara en felmätning och om du då tillsätter/buffrar kan det bli rent tokigt.

 

För att höja KH använder man Natriumbikarbonat, det finns i alla saltbutiker. 2,9 gram Natriumbikarbonat höjer KH 1 i 100 liter vatten. Är det färdigblandade dunkar du har? Har förra ägaren blandat själv eller är det färdigblandat från tillverkare? Vi behöver veta koncentrationen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort om testet 2 gånger till nu med lite olika versioner av droppande om ni förstår vad jag menar och fick nu ett nytt värde på 7.7. Ska jag lita på det eller ej? Förra ägaren har nog en gång i tiden varit jätte noga med alla värden och så i akvariet men senaste tiden har hon inte orkar bry sig om vare sig doppvärmare, temperatur, eller städning av det så därför är jag lite orolig över testerna, nitrat, och fosfat var jättebra men är nu som sagt orolig över kh, saltnivån är också en sak som bekymrar mig lite då jag (ja jag är väl helt enkelt helt dum i huvet) har jätte svårt att läsa av refraktometern, den står på 1.020 på vänster  sidan(skalan där)och mellan 20 och 30 på höger skalan alltså typ 25 om det nu ska läsas så... så vad är värdet då? herregud, vad har jag gett mig in på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Outcazz han svara medan jag skrev men jag slänger in mitt svar ändå.

 

Jag tror nog du kan använda testet utan den rosa toppen, däremot kan du nog inte räkna med en större noggrannhet än kanske 0,5 dKH, och det borde funka så här i början men köp ett nytt test så fort du kan. Har du kollat så bästföredatumet inte gått ut på testet?

 

Beror på vilken styrka det är på karbonatlösningen du häller i, och vilken mängd vatten det är i akvariet med sten och sand borträknat. Enklast är nog att mäta kh, hälla i 10 ml av din vätska och vänta tills det blandats om ordentligt, sen mäter du igen, och då vet du hur mycket kh stiger för varje 10ml du häller i. Mät gärna två gånger innan och två gånger efter så det blir ganska exakt. Sen höjer du kh lite i taget, typ 0.5 dKH om dagen tills du ligger mellan 8 och 8,5 ungefär. Efter det kan du mäta kh varje dag tills du märker hur mycket som förbrukas varje dag, då kan du fylla på den mängden dagligen och mäta typ 2 gånger i veckan och sen kanske en gång i veckan så du ser i fall du behöver ändra dosen. Eller enklast är förstås att fråga den du köpte dunkarna av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, stigigemla sa:

Testet fungerar med stora droppar också. Men noggrannheten blir sämre dvs ungefär + - 0,3 kH.

Det borde stå någon dosering på flaskan med karbonat.

står ingen dosering på dunken som förra ägaren alltså typ blandat till själv, har skickat ett meddelande till henne och frågat vad det är för blandning och hur mycket man ska hälla i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, addo sa:

Outcazz han svara medan jag skrev men jag slänger in mitt svar ändå.

 

Jag tror nog du kan använda testet utan den rosa toppen, däremot kan du nog inte räkna med en större noggrannhet än kanske 0,5 dKH, och det borde funka så här i början men köp ett nytt test så fort du kan. Har du kollat så bästföredatumet inte gått ut på testet?

 

Beror på vilken styrka det är på karbonatlösningen du häller i, och vilken mängd vatten det är i akvariet med sten och sand borträknat. Enklast är nog att mäta kh, hälla i 10 ml av din vätska och vänta tills det blandats om ordentligt, sen mäter du igen, och då vet du hur mycket kh stiger för varje 10ml du häller i. Mät gärna två gånger innan och två gånger efter så det blir ganska exakt. Sen höjer du kh lite i taget, typ 0.5 dKH om dagen tills du ligger mellan 8 och 8,5 ungefär. Efter det kan du mäta kh varje dag tills du märker hur mycket som förbrukas varje dag, då kan du fylla på den mängden dagligen och mäta typ 2 gånger i veckan och sen kanske en gång i veckan så du ser i fall du behöver ändra dosen. Eller enklast är förstås att fråga den du köpte dunkarna av.

10 ml var exakt det jag hällde i nu och fick då upp värdet till 7.7. kan det verkligen stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Ouscazz sa:

Håller med André. Testa Ammonium och Nitrit för att hålla koll på om något i stenen har dött under transporten. Sannolikt inte, men att mäta är att att veta.

 

Vad är det för typ av koraller du har?

ammonium och nitrat testade jag samt fosfat och alla dom var perfekta resultat, nitrit test kartongen hittade aldrig den förra ägaren trots att hon sa att jag skulle få med det så det måste jag åka och köpa så fort som möjligt, alla andra tester är som sagt gjorda 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

Har gjort om testet 2 gånger till nu med lite olika versioner av droppande om ni förstår vad jag menar och fick nu ett nytt värde på 7.7. Ska jag lita på det eller ej? Förra ägaren har nog en gång i tiden varit jätte noga med alla värden och så i akvariet men senaste tiden har hon inte orkar bry sig om vare sig doppvärmare, temperatur, eller städning av det så därför är jag lite orolig över testerna, nitrat, och fosfat var jättebra men är nu som sagt orolig över kh, saltnivån är också en sak som bekymrar mig lite då jag (ja jag är väl helt enkelt helt dum i huvet) har jätte svårt att läsa av refraktometern, den står på 1.020 på vänster  sidan(skalan där)och mellan 20 och 30 på höger skalan alltså typ 25 om det nu ska läsas så... så vad är värdet då? herregud, vad har jag gett mig in på?

 

Ta det lugnt nu bara, gör inget överilat, allt är säkert ok. :)

 

Testet funkar utan den rosa pipen, men noggrannheten blir betydligt sämre.

Vad står det för bäst före datum på testet?

 

Häll inte i något förrän du med SÄKERHET vet att det behövs.

 

Refraktometern visar ppm (tusendelar) på höger sida, eller % om man sätter ett komma mellan de två siffrorna. Naturligt saltvatten håller en salthalt av ca 35ppm, eller 3,5%. Det är det man läser på den högra sidan av refraktometern. Om du skall ha mjukisar och fisk kan du hålla dig runt 33ppm, med stenkoraller blir 35ppm bra.

Samma sak med refraktometern, noggrannhet och renlighet. Torka av glaset med kranvatten och en luddfri papperstrasa. Lägg på ett par droppar vatten från akvariet, fäll ner plastlocket försiktigt så att inga luftbubblor syns mellan glas och plastlock. Håll upp och läs mot dagsljus, genom ett fönster. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är lite lågt, men kolla att den visar noll för osmosvatten innan du ändrar. Gör den inte det kan du ställa den rätt genom att skruva på den lilla skruven under plast pluppen (om refraktometern ser ut som dom brukar) Enklast är att höja genom att ha lite salt i påfyllningsvattnet. höj till 1,025 över några dagar, och håll koll på djuren under tiden så det inte går för snabbt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...