Gå till innehåll

Träna clowner att gå i anemon


Orchide

Rekommenderade inlägg

Symbiosen mellan clown och anemon är något jag tycker är väldigt fascinerande, har haft clowner och anemoner i tidigare kar som har gått ihop.

Mitt senaste odlade par har varit totalt ointresserade av anemonen och har på sin höjd lämnat hörnet på akvariumet någon gång i månaden.

 

Beslöt mig för att försöka träna in clownerna att gå i anemonen då odlade clowner med största sannolikhet inte förstår vad den är till för och att det är något bra. :)

 

Första steget var att lägga ned anemonen och clownerna i en pastasil i plast, satte fast den uppe vid ytan i ett hörn.

IMG_0268.JPG.thumb.jpg.a63fa1c39187fef3c2b4137014d23a2f.jpg

Efter det fick de gå tillsammans ca 1 vecka i silen. I början visade de noll intresse för anemomen men efter ett par dagar började jag se framsteg, gick man fram till karet så gömde sig clownerna i anemonen.

Efter 1 vecka låg de konstant och gosade sig i anemonen.

Släppte ut de i karet innan helgen och nu är de bästa polare, de lämnar knappt anemonen. De har börjat bli väldigt revirbenägna nu också och kör bort varenda fisk som försöker närma sig. :)

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_114.thumb.jpg.4279fa8bdb142a036ce0fde8adf90b72.jpg

 

Kan varmt rekommendera den här metoden om ni vill träna clowner att lära sig gå i anemon. 

 

/ Jonas

 

0-weu-d1-662057233a7668f2b50f96c250157c46.jpg

Ändrat av Orchide
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...