Gå till innehåll

Lägga i mer levande sten, startar cyklen igen?


cowlord

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har en snabb liten fråga. Mitt akvarium har varit igång ett tag och värdena är bra. Inga fiskar ännu men har levande sten i. Fick ett erbjudande nu att ta över lite koraller och fiskar samt sten från ett annat akvarium som ska lägga ner. Men fråga är nu om stenen jag tar från det andra akvariet kommer att starta igång cyklen igen eller kommer den här stenen bara dimpa ner i akvariet utan att det gör någon skillnad för värdena?

 

Hoppad jag inte va allt för luddig.

 

MVH

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvävecykeln är ju i stort sett att dina bakterier ska etablera sig i ditt akvarium och det har de ju redan gjort. Så för att starta om cykeln så skulle du behöva göra dig av med alla bakterier vilket du inte gör. Det som däremot kan hända är att om du transporterar stenen torrt en längre tid så kan saker på stenen dö vilket gör att du kan få lite ammonium i karet. Dina befintliga bakterier bör dock snabbt ta hand om det så jag skulle inte oroa mig om jag var du så länge stenen är fräsch

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...