Gå till innehåll

uvc


Hella42

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Hej igen! Nu har jag plöjt igen sida upp och sida ner och finner ingen lämplig? har ett 350 liter, och jag har läst för och nackdelar. kikat på deltecs, men knepigt om man måste köpa både slang och pump utöver, finns det verkligen ingen uvc som är i ett helt kit?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Hella42 sa:

Hej igen! Nu har jag plöjt igen sida upp och sida ner och finner ingen lämplig? har ett 350 liter, och jag har läst för och nackdelar. kikat på deltecs, men knepigt om man måste köpa både slang och pump utöver, finns det verkligen ingen uvc som är i ett helt kit?  

Finns ngt internt Uv filter som är som ett innerfilter i modell. Tveksamt verkningsgrad dock ..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Hella42 sa:

jag har bestämt mig för att ha palett kirurg:) tänkte ha den vid sjukdom, vet hur känsliga dom är, men jag ska ändå prova. vi har en green killing machine 24vatt.  men lampan är kass så den måste bytas ut

Det var en sådan modell på Uv som jag menade. Men det måste vara rätt flöde på vattnet och rätt våglängder på uv ljuset för att komma åt parasiter. Tveksam om denna modell har det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar detta ur mitt skadade minne nu så någon med koll får komma in och rätta.

 

Som jag förstår det vill du att uvc't skall hjälpa till mot prick.

För att uvc'n ska vara effektivt så behövs en viss omsättning av akvariets vatten 3-5ggr, ju högre desto snabbare/effektivare.

 

De flesta uvc av kvalite anger rekommenderat flöde, oftast är det avsett för klarifiering av vattnet, dvs. algbekämpning. dos av 33K uW

Grovt...

30k uJ bekämpar alger, lvl1 klarifiering 

60k uJ bekämpar bakterier, lvl2 ?

90k uJ bekämpar parasiter, lvl3 sterilisering

 

Genom att reducera flödet(öka dosen) till 1/3 så kan man då bekämpa parasiter, så i ditt fall med 350L:

 

(350L*4)*3) = 4200L -> Uvc med rek flöde ~4200 L/H och då är det väl tex. 4x39W eller 2x80W deltec som gäller. green killing machine är inte att tänka på.

 

Sen så får det vara bra flås i akvariet så det inte är några "deadspots" där fiskarna har sovplatser, kommer inte bota någon prick men avlastar. 

 

@Lasse @stigigemla 

 

 

Ändrat av Erka
uJ inte uW
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Erka sa:

Tar detta ur mitt skadade minne nu så någon med koll får komma in och rätta.

 

Som jag förstår det vill du att uvc't skall hjälpa till mot prick.

För att uvc'n ska vara effektivt så behövs en viss omsättning av akvariets vatten 3-5ggr, ju högre desto snabbare/effektivare.

 

De flesta uvc av kvalite anger rekommenderat flöde, oftast är det avsett för klarifiering av vattnet, dvs. algbekämpning. dos av 33K uW

Grovt...

30k uJ bekämpar alger, lvl1 klarifiering 

60k uJ bekämpar bakterier, lvl2 ?

90k uJ bekämpar parasiter, lvl3 sterilisering

 

Genom att reducera flödet(öka dosen) till 1/3 så kan man då bekämpa parasiter, så i ditt fall med 350L:

 

(350L*4)*3) = 4200L -> Uvc med rek flöde ~4200 L/H och då är det väl tex. 4x39W eller 2x80W deltec som gäller. green killing machine är inte att tänka på.

 

Sen så får det vara bra flås i akvariet så det inte är några "deadspots" där fiskarna har sovplatser, kommer inte bota någon prick men avlastar. 

 

@Lasse @stigigemla 

 

 

jahapp, det där var nått att bita i :)   japp tänkte mest på vita prick.. tack för utförligt svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer nog @Erka - men saker är j-re än så. det finns många olika system av UV-C rör med olika tryck (lågtrycks, mellantrycks och högtryks) högtrycks går bort direkt eftersom det kan vid förekomsten av nitrat generera nitrit. Mellantrycks bruka av reklamen framstå som lösningen eftersom det sägs ha bredspektra. Det kan ha hur mycket bredspektra som helst - det är bara en våglängd som är intressant 253,7 nm. det effektivaste rören vad gäller detta är lågtrycks kvicksilverrör - ofta T8. Det finns mellantrycks rör baserade på amalgam också som fungerar - oftast T5. Men jag föredrar de gamla beprövade lågtrycks T8 rören. tyvärr är det få fabrikat som talar om vad de använder för teknik.

 

Det är en djungel.  jag vet ett system som består av ca 4000 liter uppdelat på 20 kar och med ett totalt flöde på ca 12 000 l/h. Ett UV-C system bestående av 6 st 56 Watts lågtrycksrör. Det fungerar bra som en barriär för spridning mellan karen men om vita prick uppstår i något av karen så tar inte UV-cn det i de individuella karen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse intressannt med olika lamptyper och omvandlingen nitrat nitrit, inte läst om det förut, måste kollas upp. Ja 253.7 är det som gäller, strålningsdosen(intensitet * tid) angivet till uvc't skall vara baserad på den våglängden vid ett visst flöde.

Watt borde slutas vara något mått för uvc kanske, då olika lampor har olika output av 253.7. Anger man bara dos av 253.7 vid ett visst flöde så spelar lamptekniken ingen roll, förutom på elräkningen då :) 

 

Det systemet skulle vara intressant att göra försök på, uppenbarligen sprids inte mellan karen med uvc'n men testa med om det sprids till kar där returen inte går genom uvc't... öka cirkulationen till 5? 10? ggr volymen med bibehållen dos av 90-100k... mindska fiskbestånden i infekterade kar för att försvåra livscykeln, förmodligen redan gjort dock men vore kul att höra om sådana resultat.

 

Nä nu ska ja sluta babbla OT, men ska försöka komma ihåg att notera vilken sorts lampa jag har i debary't nästa gång det är dags för byte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TMC`s vectron 300&600 t.ex. har T8 och är en av de jag tycker fungerar allra bäst.

Det finns ju fler "parametrar" som avgör hur effektivt ett UV-c blir gällande parasiter, genomflöde/exponeringstid samt vattenmanteln tjocklek - d v s avståndet mellan strålkälla och ytterväggen i vattenpassagen.

Där finns det många tillverkare som missar......

Little green machine är avsett för algbekämpning (vilket den klarar utmärkt) och är troligen ganska värdelös i det här sammanhanget!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-12 at 00:46, stigigemla sa:

Palett kirurgen växer kanske inte väldigt sakta men i vilket fall inte väldigt fort. Med mycket och bra mat blir den ungefär 15 cm på ett år.

Då det verkar svårt att få tag i en palett så avstår jag det och tar några blå gula frökenfiskar istället:) lika vackra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Hella42 sa:

Då det verkar svårt att få tag i en palett så avstår jag det och tar några blå gula frökenfiskar istället:) lika vackra

Förjävliga fiskar enl mig. Anfaller händerna, andra fiskar. Slår loss koraller och fraggar. Ångrade mig grovt att jag skaffade mina för länge sen. Efter mycket om och men är dom nu uppfångade. Välj något annat !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, runstenen sa:

Förjävliga fiskar enl mig. Anfaller händerna, andra fiskar. Slår loss koraller och fraggar. Ångrade mig grovt att jag skaffade mina för länge sen. Efter mycket om och men är dom nu uppfångade. Välj något annat !

har åxå hört detta, men även  åt motsatt håll. vi har 2 akvarum och har alltid velat haft frökenfiskar, får prata med triton och höra vad dom tycker, men tack för varningen, har ju bara 2 clowner så jag kan absolut inte utala mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej måste uppdatera :)  köpte en gul kirurg istället för palett och frökenfiskar 4 st , alla mycket trevliga, frökenfiskarna har attityd men ger sig inte på fiskar eller koraller.. i det stora  hela mycket nöjd med fiskvalet, därimot mindre nöjd med min puffer som gärna äter upp mina snäckor, men  sjöborren låter den bli tack och lov

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...