Gå till innehåll

Koralldöd, inga alger och dino


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Då ska vi se om jag kan få rätsida på detta.

 

Har senaste 3-4 veckorna haft både dino och lite cyano. Utöver dessa två har jag inte någon form av alg och behöver endast skrapa bort bruna fläckar, troligen då dino. All kalcifikation har avtagit och mina acros har fläckvis börjat dö. Inte i toppar eller basen utan mitt på korallen mer eller mindre. Några har bleknat vilket för mig betyder att zooxanthellae nivån sjunker i korallen.

 

Om jag inte misstar mig behöver zooxanthellerna samma saker som alger? Det vill säga no3, po4, ljus, har säkert missat något.

 

Jag har ökat på min matning då jag fick dino när mina näringsvärden var 0 no3 och 0.007 po4. I nuläget matar jag 3 gånger per dygn, 1 kub osköljd fryst mysis, formula one/two small pellets med foderautomat och sen fryst på kvällen igen.

 

Aktuella mätvärden tagna idag är:

 

Ca: 390

Mg: 1320

KH: 7.3

No3: 2.5

Po4: 0.018

 

Jag känner att mer matning vore vårdslöst även om den ökade matningen har minskat dino markant. Det som förbryllar mig är att inga alger växer samt att ingen kalcifikation äger rum. Jag har en förbrukning på 0.3 KH per dygn om jag stänger av min kalcium reaktor.

 

I övrigt används ingen filtrationsmedia, inget aktivt kol, po4 remover eller liknande.

 

Fiskbeståndet är:

 

Paracanthurus hepatus
Zebrasoma flavescens
Pseudocheilinus hexataenia
Amphiprion percula x2
Salarias fasciatus
Oxycirrhites typus
Chelmon rostratus
Synchiropus splendidus

 

Karet är ett reefer 425XL. Den exportmetod jag använder i nuläget är min skummare, en deltec sc1456.

 

Belysningen är 2 st radion xr30w pro gen3 som går på 53% av total kapacitet på ecotechs SPS AB+ programmet. 8 timmar är programmet aktivt med ca 1 timmas upp och ned ramp. Flödes styrs av 2 mp40QD som går på 35-45% beroende på när under dagen o olika program.

 

Mitt senaste tritontest som kom 23/2:

 

eJnayug.thumb.jpg.3f43ae5b626389aa3b9ee2fde6a41fd1.jpg

l0lhlmD.thumb.jpg.825e675389c3381f2909ad404741ab3c.jpg

ez4cCoS.thumb.jpg.4050302c519803d3b73fadd45f8fb843.jpg

 

Kommer skicka ett tritontest ikväll igen och hoppas få svar i början på nästa vecka.

 

Tankar och ideer kring detta? Främst då koralldöden. Dinon är som sagt sakta men säkert på väg bort.

 

@jonasroman Här är nya tråden med nya problemet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att du har brist på flera spårämnen. De spårämnen som Triton klarar av att mäta är alla låga med undantag av barium och aluminium men de har du väl fått i via fosfatreducering tidigare. Ett 10% vattenbyte varannan dag borde fixa det på någon - några veckor. Hur tillsätter du spårämnen i dag?

Vad använder du för salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst kör jag ju kalciumreaktor med ARM media. Utöver det doserar jag Aquaforest Component A, B, C som är spårämnen för kar som kör reaktorer. Saltet är aquaforest reef salt. ABC kan jag ju helt enkelt dosera mer av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi börjar med det som vi vet är dåligt för dina koraller och som vi vet att du har fel på:

1) för lågt fosfat. Kan faktiskt va hela orsaken. Tritontestet säger 0.007(svältvärde) o dina egna 0.018(nästan svältvärde). Du kan ha lägre än 0.018 då ju detta test har ett fel på 0.02. Tror faktiskt detta är mkt av dina problem. Det förklarar att du inte har alger på rutorna, o det förklarar blekheten hos korallen, o även till slut vävnadsdöden, o det förklarar varför inget växer..brist på fosfat=zooxanthellen regleras ner o då minskar även kalkbildningen

2) sen har du ju lågt ph enligt en tidigare tråd, detta försämrar ytterligare kalkbildning, vilket du ser i låg KH åtgång

3) Så det  höga Bariumet,  hade oroat mig, o barium kan man ju få via fosfatremovers(väl?)...så där kommer fosfatelimineringen tillbaka som potential bov.

 

jag hade slutat med all typ av fosfatremover, och mätt nitrat o fosfat ganska tätt. matat ordentligt, men kanske även med korallmat(zooplankton i pulverform) . När fosfat börjar stiga kanske nitrat sjunker, och om det då i sin tur(nitrat) går ner för lågt hade jag doserat lite nitrat. Hör o häpna, första gången jag skriver så....

Sen hade jag bytt vatten med ett salt med känt låg bariumhalt för att få ner detta värde.

 

Tror inte på nån brist av ngt annat ämne, även om jag håller med stig i att triton kan ej avgöra det på en hel del ämnen. Skulle du trots allt även ha en brist på nåt mer än fosfat, så kommer det med med vattenbytena.

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder ingen fosfat absorber. Använde 100 ml när karet flyttades med bakomliggande tanke att det kan spika om något dött i stenen. Detta användes i 3 dagar ungefär och då långt innan problemen kom. Jag får fortsätta mata regelbundet ordentligt. Ska testa pulver foder o se on det kan hjälpa.

 

Ska överväga annat salt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är många här på guiden nu som har haft bariumvärden runt 200 utan problem så barium tror jag inte på.

Bara fläckar här och där på koraller kan tyda på fosfatbrist eller parasitangrepp. Men parasitangrepp minskar inte tillväxten på andra koraller.

Du mäter fosfat men är det strax efter matning kanske det är fosfat brist senare på dygnet.

Jag skulle nog pröva med att höja pH i kalkreaktorn till 6,7 och se om det höjer pH i karet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, stigigemla sa:

De är många här på guiden nu som har haft bariumvärden runt 200 utan problem så barium tror jag inte på.

Bara fläckar här och där på koraller kan tyda på fosfatbrist eller parasitangrepp. Men parasitangrepp minskar inte tillväxten på andra koraller.

Du mäter fosfat men är det strax efter matning kanske det är fosfat brist senare på dygnet.

Jag skulle nog pröva med att höja pH i kalkreaktorn till 6,7 och se om det höjer pH i karet.

 

Har mätt lite olika, morgon och kväll fräst (innan första matningen och efter sista).

 

2017-03-20 16:25 - 0.028

2017-03-18 18:25 - 0.034

2017-03-17 11:00 - 0.02

2017-03-16 19:51 - 0.02

2017-03-15 17:32 - 0.04

2017-03-12 21:05 - 0.02

 

Parasiter kan det förvisso vara då jag tidigare haft plattmask, jag tror dock inte det själv då det fläckvis lossnar vävnad snabbt, det är snarare likt "rapid tissue necrosis".

 

PH har jag höjt i reaktorn då jag ändå inte har någon större förbrukning just nu, mitt ph ligger mellan 7.8 - 8.0x de senaste dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft liknande situation så kan bara redogöra för mina åtgärder.

 

Problem: bruna alger, gick att suga ur men var tillbaka inom ett par timmar, växte över hystrix och guttatus. RTN på främst millepora.

 

Åtgärd:

Bytte alla RODI filter - ingen märkbar skillnad

Aggresiva vattenbyten - blev sämre

Ökad matning - Ingen märkbar skillnad, mer gröna alger på bakrutan.

Tillsatte KNo3 för att hålla No3 ~5 - Liten förbättring

Tillsatte KH2Po4 för att hålla Po4 ~0.03 - Liten förbättring

Ersatte KNo3 och KH2Po4 lösningen med en komplett balanserad näringslösning - Stor förbättring, ingen mer vävnadsdöd, tillväxten/färgen tillbaka, lite håralger uppe i avrinningen som man får plocka varannan vecka, gröna alger på bakrutan har mer eller mindre försvunnit.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Erka sa:

Har haft liknande situation så kan bara redogöra för mina åtgärder.

 

Problem: bruna alger, gick att suga ur men var tillbaka inom ett par timmar, växte över hystrix och guttatus. RTN på främst millepora.

 

Åtgärd:

Bytte alla RODI filter - ingen märkbar skillnad

Aggresiva vattenbyten - blev sämre

Ökad matning - Ingen märkbar skillnad, mer gröna alger på bakrutan.

Tillsatte KNo3 för att hålla No3 ~5 - Liten förbättring

Tillsatte KH2Po4 för att hålla Po4 ~0.03 - Liten förbättring

Ersatte KNo3 och KH2Po4 lösningen med en komplett balanserad näringslösning - Stor förbättring, ingen mer vävnadsdöd, tillväxten/färgen tillbaka, lite håralger uppe i avrinningen som man får plocka varannan vecka, gröna alger på bakrutan har mer eller mindre försvunnit.

 

Vilken näringslösning är det du syftar till? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FInns nog ett antal producenter men det jag använt är..

 

Produkt: http://sangokai.org/?page_id=6975 används vid uppstart eller vid näringsbrist.

 

Doserplan: http://www.sangokai.org/fileupload/START_Dosierplan.xls

 

För att sammanfatta.

Nutri-NP: No3 under 5 -> Tillsätt 1ml / 100L

Nutri-P: Po4 under 0.02 -> Tillsätt 1ml / 100L

 

Inte för att höja det till något mirakelmedel men har fungerat klockrent hos mig, håller på att fasa ut FM balling light och gå över helt till sangokai basis/balance.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde i tisdags ett vattenbyte på totalt 50L vilket är lite mer än 10%. I övrigt inga ändringar alls. Idag är mitt PH 8.07 (nu, 1.5h innan det börjar sjunka, så troligen kommer det gå högre) men dino är precis överallt från att vara relativt begränsat. Precis alls är täckt..

 

Tritontestet gick iväg imorse så vi får se om det utvisar något. Förstår dock inte bakslaget med dinoflagellaterna, känns inte som om att vattenbytet i tisdags borde få ett efterspel idag?

 

Värt att nämna är också att alger har börjat växa på glaset, vilket jag tycker är bra iaf :)

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla @jonasroman

 

Kan det vara värt att ta bort all sand? Dinon är primärt på sanden och som jag förstår det bildar dom cystor i bottensubstratet nattetid? Det är på en nivå som helt klart är farlig för korallerna i nuläget och jag kommer behöva göra något om jag vill ha kvar en del av mina SPS:er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton svaret är här. Noteringsvärt är 

 

Cu 4 ug

Ba 162 ug

Po4 0.0033

 

Min gissning är att po4 nivån är orsaken till allt frågan är hur jag får upp den naturligt. Matar idag 3 gånger per dygn som nämns i första posten. Kör även zooplankton i pulverform dagligen. Kan jag verkligen mata mer? Mer fisk får det helt klart bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, m0jjen sa:
 
Ja, o inte har jag någon fosfat för det! Bör tilläggas att GFO inte kör nu heller.


Håller ändå fast vid min åsikt. Du har inte funderat på längre ljustid som ett annat alternativ. Eller att det kan vara så enkelt att du har stillstående vatten i vissa delar i akvariet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Kjelle sa:


Håller ändå fast vid min åsikt. Du har inte funderat på längre ljustid som ett annat alternativ. Eller att det kan vara så enkelt att du har stillstående vatten i vissa delar i akvariet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

Vet inte vad din åsikt är riktigt? Har en turnover på 50 gånger i karet ungefär och ljustiden är 12 timmar med 1.5 timma upp och ned. Dino tjänar snarare på ljustiden än hämmas av den, så förstår inte riktigt vad du menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Vet inte vad din åsikt är riktigt? Har en turnover på 50 gånger i karet ungefär och ljustiden är 12 timmar med 1.5 timma upp och ned. Dino tjänar snarare på ljustiden än hämmas av den, så förstår inte riktigt vad du menar

Åsikten gällde matningen. Eftersom du har problem är det inte bra att bolla olika vinklar då vad som orsakar det hela eftersom din Triton test inte visar något tecken på svaghet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Kjelle sa:


Åsikten gällde matningen. Eftersom du har problem är det inte bra att bolla olika vinklar då vad som orsakar det hela eftersom din Triton test inte visar något tecken på svaghet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

Om man bortser från den när på nollade fosfaten som med största sannolikhet gör det svårt för andra organismer att konkurrera med dino så är det ju inget nej. Dock känns det ju som att ett värde på 0.003 är kritiskt om man tänker på @jonasroman inlägg som poängterar att 0.007 är ett svältvärde och 0.018 närpå. Vad är då 0.003 som är under halva 0.007? Jag tror på matning för att uppmuntra och ge förutsättningar för andra organismer som alger, pods o microfauna i helhet i detta fall. Speciellt om vi ser till koralldöden som troligen är en produkt av att andra organismer, främst dino som mest troligen är mycket effektivare på att absorbera den väldigt limiterade fosfaten som finns tillgänglig.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå tillbaka till Erkas första inlägg. Tror du har något du bör prova där.

 

Ta bort sanden - ja kanske. Dinos cystar inte i sanden under natten men kan troligtvis vandra ner där för att ta upp fosfor som de sedan kan använda under den ljusa tiden. Du bör ta bort alla näringsreservoarer du kan. Detta är orsaken till att jag inte riktigt tror på att mata upp näringsnivåerna i det här läget - samtidigt som du gör det så skapar du områden med organiskt material som kan fungera som näringsreservoar för organismer som både cyano och dinos (som är rörliga) kan dra nytta av. Att göra som Erka föreslog med att tillsätta färdiga näringsämnen i jonform är mer frestande för mig när man slåss mot cyano och dinos.

 

Vilket salt kör du med Pro-Bio?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erkas länk var intressant. det är Jörg Kokott som står bakom varumärket SANGOKAI.

 

Hans synpunkter på starten är väldigt intressant och går lite på tvärs med den gängse uppfattningen. Dock går den ganska bra ihop med mina erfarenheter när jag startat akvarium från scratch. Speciellt vikten att tillsätta lite nitrat i början

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, Lasse sa:

Gå tillbaka till Erkas första inlägg. Tror du har något du bör prova där.

 

Ta bort sanden - ja kanske. Dinos cystar inte i sanden under natten men kan troligtvis vandra ner där för att ta upp fosfor som de sedan kan använda under den ljusa tiden. Du bör ta bort alla näringsreservoarer du kan. Detta är orsaken till att jag inte riktigt tror på att mata upp näringsnivåerna i det här läget - samtidigt som du gör det så skapar du områden med organiskt material som kan fungera som näringsreservoar för organismer som både cyano och dinos (som är rörliga) kan dra nytta av. Att göra som Erka föreslog med att tillsätta färdiga näringsämnen i jonform är mer frestande för mig när man slåss mot cyano och dinos.

 

Vilket salt kör du med Pro-Bio?

 

MVH Lasse

 

Sanden är redan borta o den har minimal inverkan om man bortser från att det inte är någon dino på botten. 

 

Har du förslag på andra näringsämnen? Skulle exempelvis neophos fungera feån brightwell i samband med kno3?

 

Sedan start av just detta kar har endast aquaforest reef salt använts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...