Gå till innehåll

Koralldöd, inga alger och dino


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Något förvånad över att jag inte fått alger ännu, näringsvärdena är tillsynes stabila o dagens är no3: strax under 10 ppm och po4: 0.086. Inte en inte en mikroalg så långt ögat kan nå ännu.

 

Tanken har slagit mig förut att min back med 3 liter siporax kan bidra till att bakterierna som är etablerade där (siporaxen har varit igång i lite över ett år i mitt förra kar och är således mogen) kan konkurrera med alger och begränsar dess möjlighet till att etablera sig? Självklart är det förmodligen väldigt långsökt som många av mina tankegångar kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de skulle ta näringen så det begränsar för algerna så skulle du mäta när noll på något av dem i alla fall

 

Återstår att det är slut på något annat ämne - järn eller jod brukar väl nämnas. Men det kan också vara så att så länge cyanon och dinon finns så bekämpar de grönalgerna kemiskt. När jag bekämpa dino i mitt nano så la jag en stor Chaetoboll mitt i karet. Dinon växte givetvis på den och då tog jag ut den varannan dag och gjorde den ren i sötvatten - i med den igen i karet - och upp med den när dinon växt på den. efter någon månad så var Dinon borta. Inget annat gjordes mer än 3 eremiter till

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Lasse sa:

Om de skulle ta näringen så det begränsar för algerna så skulle du mäta när noll på något av dem i alla fall

 

Återstår att det är slut på något annat ämne - järn eller jod brukar väl nämnas. Men det kan också vara så att så länge cyanon och dinon finns så bekämpar de grönalgerna kemiskt. När jag bekämpa dino i mitt nano så la jag en stor Chaetoboll mitt i karet. Dinon växte givetvis på den och då tog jag ut den varannan dag och gjorde den ren i sötvatten - i med den igen i karet - och upp med den när dinon växt på den. efter någon månad så var Dinon borta. Inget annat gjordes mer än 3 eremiter till

 

MVH Lasse

 

 

Eftersom att det mesta dör så tog jag den billiga vägen ut o körde chemi-clean, all cyano är helt borta och dinon är ordentligt sargad sedan innan men finns på sina håll. Har också funderat på macroalger men har tyvärr ingen i närområdet som jag kan ta av, annonserade också men fick inget svar då.

Jod och järn doserar jag i 50% rekommenderad mängd så det kommer dagligen på jod och järn 3 gånger i veckan, det skulle vara om något annat snappar upp det innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du kan vara något på spåren @Lasse hittade lite information på r2r och deras dinotråd, dels är det kemisk krigsföring som nämns men även att dino konsumerar algerceller direkt. Frågan är ju då hur man ska kunna stoppa dino om man inte kan skapa konkurrens. Borde inte bakterier vara ett alternativ? Eller blir även dessa konsumerade tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska jag försöka återkoppla lite för att bevara informationen. I nuläget är det extremt lite dino kvar i karet. Det som verkar ha fungerat är följande steg:

 

1. Dosera upp låga näringsvärden (från No3: 0 / Po4: 0.003) till 10 / 0.08. I samband med detta hålla en stadig matning på ett regelbundet schema.

2. Manuel borttagning 2 gånger dagligen (använde en slang från biltema till detta med innerdiameter 5 mm). Total bytes 10 av ~400L dagligen i samband med detta

3. När dinon väl var svag och redan hade börjat avta började jag dosera bakterier och väteperoxid (h2o2).

 

Sista punkten verkar ha satt en väldig fart på avdödningen av dinoceller. Har nu doserat väteperoxid 4 dygn (1 ml / 10 gallons) i samband med maxdos probio S från aquaforest vilket har gett ett fantastiskt resultat även om kampen inte är klar. Kan även konstatera att jag fått en del diatomer / kiselalger på glaset vilket jag ser som ett positivt tecken!

 

Vill tacka samtliga som hjälpt mig i denna tråd och hoppas informationen här kan komma till nytta. Lärdomen för mig personligen är att ULNS kanske inte är så bra som man ofta läser. Lite näring skadar inte, för låg näring däremot är bara huvudvärk!

 

Hellre en brun korall än en död korall!

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skakar väl liv i denna tråd igen. Hävde i sand och det tog väl knappt 3 dygn sedan är jag tillbaks på ruta 1.

 

Mäter 10 NO3 och 0.08 PO4.  Kalkalger har kommit och grönalger fanns men inte i någon större utsträckning. Börjar fundera på om min Hanna ULR eller cuvetten till den är den felande länken då den i samband med båda tritontesterna (0.0007 och 0.0003 po4) visade ett värde på 0.02 som lägst. Kan såklart vara handhavande fel men jag har svårt att tro det då jag har puderfria handskar på mig och är extremt noggrann vid testning.

 

Tog ju bara 3 månader att bli av med det så varför inte börja om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För första gången sedan akvariet startades i februari kan jag se en etablerad grön algfilm. Jag tar algen som ett gott tecken då den aldrig tidigare lyckats etablera sig i karet. Min fråga är nu när dinon är etablerad men ändå på sin väg tillbaks, vågar man skrapa glaset? Har låtit filmen sitta i 5 dagar nu (+ nån dag då den växte fram). Tänkte inte skrapa alla sidor utan det är fronten jag syftar till.

 

Någon input @Lasse @jonasroman @stigigemla ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, Lasse sa:

Skrapa på du :) det skulle jag gjort - det tog ungefär lika lång tid för mig att få fram grönalger när jag tänker efter :) 

 

MVH Lasse

 

Då gör jag så! Om jag inte förstått allt fel så är grönalger ett gott tecken i kampen mot diverse pester som dino cyano o annat mög?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer denna tråd. 

Har själv stora problem med vävnadsläpp på acros just nu. Har haft det några månader.

Släpper på random ställen och på olika koraller. 

Senast igår tappade min hyacinthus 10x10 cm på undersidan över natten.

 

Har både dinos och cyano. 

 

Har nu slutat med alla tillsatser.  Kör bara kh och ca. 

Inget kol eller ngt. 

Skall skicka in ett nytt tritontestet imorgon hoppas jag. 

 

Har senast idag bytt 200 liter vatten oxå.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Moose sa:

Följer denna tråd. 

Har själv stora problem med vävnadsläpp på acros just nu. Har haft det några månader.

Släpper på random ställen och på olika koraller. 

Senast igår tappade min hyacinthus 10x10 cm på undersidan över natten.

 

Har både dinos och cyano. 

 

Har nu slutat med alla tillsatser.  Kör bara kh och ca. 

Inget kol eller ngt. 

Skall skicka in ett nytt tritontestet imorgon hoppas jag. 

 

Har senast idag bytt 200 liter vatten oxå.

 

 

Nej va tråkigt!

Gällande mitt vävnadssläpp så är jag säker på att det kom sig av min så gott som nollade fosfat. Har inte förlorat en acro sedan jag doserade upp den. De som tagit skada efter att jag doserade KH2PO4 är de som redan var svaga och täckta av dino.

 

Vill minnas att du bytte sand och pump nyligen. När mitt kar flyttades i februari så trivdes all bra som fan. Alla mina 30 acrofraggar / kolonier satte fötter o färgade ut helt galet fort, sen la jag i sand o då bröt hela helvetet ut med cyano, dino you name it. Tog ur sanden o manuellt tog bort all dino jag kunde dagligen o allt hämtade sig kanon bra. dinon helt borta i 2 veckors tid så jag hade i sand igen (grundligt tvättat samma sand då den bara var i 2 veckor), väteperoxid badade sanden och allt.

 

Sanden var i 3-4 dagar o kanonfin, korallerna mådde toppen. dag 5 såg jag lite dino som jag snabbt sög ur och dag 6 var det det tillbaks överallt.

 

Tror det handlar om att sanden när den är ny är omogen och troligen absorberar näring o andra ämnen som ställer till det. Jag ser en klar förbättring av att dosera kh2po4 och samtidigt se till att NO3 inte nollas.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Testade ny sand i större storlek. 

Efter att min gamla sand fick massa dino. Men som du säger så efter 2-3 dagar var allt tillbaka. 

 

Nya pumpen satte jag i för först trodde jag att det berodde på för lågt flöde på vissa delar. Därav döendet.

 

Hoppas få hem mitt triton test snart så jag kan se vad jag har för värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Moose sa:

Jo. Testade ny sand i större storlek. 

Efter att min gamla sand fick massa dino. Men som du säger så efter 2-3 dagar var allt tillbaka. 

 

Nya pumpen satte jag i för först trodde jag att det berodde på för lågt flöde på vissa delar. Därav döendet.

 

Hoppas få hem mitt triton test snart så jag kan se vad jag har för värden

 

Okej. Tänkte att problemen uppstod efter bytena :)

 

Jag skulle gissa på att du har väldigt låga näringsvärden liktlikt mitt kar som missgynnar alger o annan fauna. 

 

Det finns även folk som påtalar att järn tillsatser och från foder kan gynna vissa typer av dino. Något spårämne gillar den iaf då många lyckats bra genom att avbryta sina vattenbyten och dosering.

 

Jag själv har helt slutat med pellets o nori och matar endast fryst. Vet dock inte om det gjort någon skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist jag mätte hade jag 0.03 i fosfat. Förvisso med Hanna icke low range.

 

Jag har grön alger på bakrutan. 

 

Men kan ju vara att dom binder upp allt oxå. 

 

Jag har dock inte problemet med att dino täcker koraller. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ett gäng olika typer av dino (drygt 2000 artar?), finns en tråd på reef2reef som innehåller extremt mycket information och bilder på många vanliga arter. Har du tillgång till mikroskåp så vore det ju värt att försöka identifiera vilken typ av har :)

 

I staterna pratas det mycket om diatomfilter exempelvis som är effektivt i att reducera antalet dinoflagellater. Jag kör den billiga varianten med filtervadd innanför överriningskammarna som jag byter varje morgon, den är då vanligtvis full med dinoceller och helt brun.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags att uppdatera lite!

 

Det ser till synes ut som att kampen börjar nå sitt slut. Sanden är kvar och den senaste veckan har det blivit mindre och mindre för var dag. Det som gjorts denna gång (sedan de att sanden åkte i) är att jag ökat på med rejäl mängd fryst mat dagligen och lite ströpellets (inte alls många) varannan dag. Utöver detta har jag doserat aquaforest coral food var tredje dag och då maxdos. Ett pulverfoder för koraller.

 

Dosering utöver vanlig mysis och formula one/two pellets har bestått av jod och inget annat, inga bakterier, inga spårämnen, ingen kolkälla eller aminosyror. nada.

 

Jag tror väldigt bestämt att dino (efter att ha närpå besegrat det 2 gånger på 3 månader) är en produkt av utebliven konkurrens från andra organismer. När jag väl började få grönalgfilm på glaset började det gå väldigt snabbt i minskningen med dino. Jag har inte heller slutat under någon omständighet att manuellt suga ut dino med en lite slang. Detta kommer jag göra till allt som jag ens misstänker är dino är borta.

 

Har hålligt mina värden enligt nedanstående:

 

No3: 10

Po4: ~0.08

Ca: 400 (har hållits där själv, tänker nog buffra till 420-430 när allt varit på banan en tid)

KH: 8.0

Mg: 1350

 

Hoppas informationen kan hjälpa någon, önskar personligen att jag doserat och matat mer för att hålla näringsämnena högre från start av detta  kar för att troligtvis helt ha sluppit detta och allt vad det inneburit!

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, j0nas sa:

Tack @m0jjen, vågar nog säga att du har varit en stor inspiration för alla oss algkrigare ute i stugorna ;)

 

Ja, förhoppningen är ju att folk ska kunna använda informationen som blir :)

6 timmar sedan, Lasse sa:

Skönt att du är kvar på banan Fredrik

 

MVH Lasse

 

Jag hopps på det! Man vet aldrig, dino är ju lite lurigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-10 at 14:43, m0jjen sa:

Något förvånad över att jag inte fått alger ännu, näringsvärdena är tillsynes stabila o dagens är no3: strax under 10 ppm och po4: 0.086. Inte en inte en mikroalg så långt ögat kan nå ännu.

 

Tanken har slagit mig förut att min back med 3 liter siporax kan bidra till att bakterierna som är etablerade där (siporaxen har varit igång i lite över ett år i mitt förra kar och är således mogen) kan konkurrera med alger och begränsar dess möjlighet till att etablera sig? Självklart är det förmodligen väldigt långsökt som många av mina tankegångar kan vara.

siporaxen kan inte konkurrera med algerna om du i vattnet likväl har näringsvärden- Om du har nitrat o fosfat som du säger nu men ändå inga alger måste det va brist på nåt annat. Järn, jod? Menar du nu på sten eller glas? På stenen ser man inte mikroalgerna så lätt, där finns ju så mkt annat, men rutan är en bra indikator. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, jonasroman sa:

siporaxen kan inte konkurrera med algerna om du i vattnet likväl har näringsvärden- Om du har nitrat o fosfat som du säger nu men ändå inga alger måste det va brist på nåt annat. Järn, jod? Menar du nu på sten eller glas? På stenen ser man inte mikroalgerna så lätt, där finns ju så mkt annat, men rutan är en bra indikator. 

 

Grönalgerna har ärat mig med sin tillvaro och dinon har försvunnit till 99% Finns lite att suga ut dagligen men det är inte mycket alls. Dock har jag något guldbrunt i sanden på sanden och lite varstand på stenen, vet inte om det är diatomer eller vad det kan vara. definitivt inte ett problem dock. fortfarande problem med viss mängd STN, doppat berörda och har inte hittat AEFW. Troligen har dem inte hittat tillbaks sedan alla andra problem lika bra som övriga koraller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, m0jjen sa:

 

Grönalgerna har ärat mig med sin tillvaro och dinon har försvunnit till 99% Finns lite att suga ut dagligen men det är inte mycket alls. Dock har jag något guldbrunt i sanden på sanden och lite varstand på stenen, vet inte om det är diatomer eller vad det kan vara. definitivt inte ett problem dock. fortfarande problem med viss mängd STN, doppat berörda och har inte hittat AEFW. Troligen har dem inte hittat tillbaks sedan alla andra problem lika bra som övriga koraller.

aha ok, så bra:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse@jonasroman Som jag nämnt är dino lurigt. Igår fick jag återfall, inte extremt men ändå. Det ända som ändrades är att jag matade med enbart pellets och jag buffrade upp mitt kalcium från 400 - 420.

 

Har fortfarande en stabil algfilm som kommer dagligen (inte speciellt underligt med tanke på min "höga" fosfat på 0.08). 

 

Kan det i nuläget vara värt att dosera bakterier som kan konkurrera med dinon? Främst gäller det gå följande produkter:

 

Pro Bio S - Highly concentrated probiotic bacteria.Supplement contains several specially selected bacteria strains. Key function is to transform phosphate and nitrates to a biomass which can be easily removed by the skimmer or consumed by corals, sponges, clams  and other organisms. Bacteria will significantly reduce organic sediment accumulating in the substrate & aquascaping elements.

 

Samt

 

MICROBE-LIFT / Special Blend -

 

Features and other benefits:

  • Dramatically reduces need for water changes
  • Reduces the frequency of cleaning
  • Good for salt and freshwater fish
  • Chemical free!
  • A new tank starter for biological cycling and boosting
  • An organic waste degrader
  • Naturally stimulates plant growth
  • Lowers ammonia levels and biologically reduces nitrates
  • Removes odors and clears cloudy water
  • Biological maintainer for established tanks
  • Enhances ability of plants to utilize light, water and nutrients
  • Breaks down residue on gravel, plants ,rocks, etc.
  • Breaks down protein foam

Tankar?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-11 at 21:22, m0jjen sa:

Tror du kan vara något på spåren @Lasse hittade lite information på r2r och deras dinotråd, dels är det kemisk krigsföring som nämns men även att dino konsumerar algerceller direkt. Frågan är ju då hur man ska kunna stoppa dino om man inte kan skapa konkurrens. Borde inte bakterier vara ett alternativ? Eller blir även dessa konsumerade tro?

Försökt bakteriespåret, blev bara värre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-23 at 19:29, m0jjen sa:

@Lasse@jonasroman Som jag nämnt är dino lurigt. Igår fick jag återfall, inte extremt men ändå. Det ända som ändrades är att jag matade med enbart pellets och jag buffrade upp mitt kalcium från 400 - 420.

 

Har fortfarande en stabil algfilm som kommer dagligen (inte speciellt underligt med tanke på min "höga" fosfat på 0.08). 

 

Kan det i nuläget vara värt att dosera bakterier som kan konkurrera med dinon? Främst gäller det gå följande produkter:

 

Pro Bio S - Highly concentrated probiotic bacteria.Supplement contains several specially selected bacteria strains. Key function is to transform phosphate and nitrates to a biomass which can be easily removed by the skimmer or consumed by corals, sponges, clams  and other organisms. Bacteria will significantly reduce organic sediment accumulating in the substrate & aquascaping elements.

 

Samt

 

MICROBE-LIFT / Special Blend -

 

Features and other benefits:

  • Dramatically reduces need for water changes
  • Reduces the frequency of cleaning
  • Good for salt and freshwater fish
  • Chemical free!
  • A new tank starter for biological cycling and boosting
  • An organic waste degrader
  • Naturally stimulates plant growth
  • Lowers ammonia levels and biologically reduces nitrates
  • Removes odors and clears cloudy water
  • Biological maintainer for established tanks
  • Enhances ability of plants to utilize light, water and nutrients
  • Breaks down residue on gravel, plants ,rocks, etc.
  • Breaks down protein foam

Tankar?

 

 

Tror tyvärr inte på det. Har själv verkligen provat allt, och när det gäller dino verkar inte bakteriekonkurens fungera. Det handlar om att någonting gör att dinon trivs mer o tar över. Jag tror fortfarande, och får då o då bevis för det, på min teori om KH och dino. HCO3 är den kolkälla som dinon föredrar enligt min tro. Det baserar jag dels på att jag sett dinon öka när KH stiger för snabbt, särskilt om man har icke ultralåga näringsvärden, samt att vi vet att dinoflagelater (tex zooxanthellen) använder HCO3 som kolkälla, till o med i vissa fall föredrar detta framför CO2!. 

Till skillnad från cyanon tror jag det är mer ovanligt med dino vid ultralåga näringsvärden, för den behöver nitrat o fosfat. Det är en alg. Jämför som sagt med zooxanthellen som är en dinoflagelat.  

Man kan få dino även vid normal KH, men jag tycker mig som sagt se det oftare när KH stiger. Om KH ligger stabilt på tex 7 ihop med lite halvhöga näringsvärden på N o P, så blir kanske HCO3 det som begränsar dinon efter ett tag. En liten ökning då av HCO3 blir som bensin på glödande kol.

Det hade varit intressant o sett en KH-kurva dagarna runt din försämring avseende dino. 

Dino kan äta andra alger, särskilt cyano, har jag läst(vet ej om detta stämmer). Det kanske är därför som man sällan ser dino o cyano samtidigt? O det andra skälet är kanske som sagt att dom uppkommer av olika skäl: Dino pgr av att det är för mkt av ngt (ett näringsämnen som tex HCO3), medans cyanon för att det är för lite av ngt näringsämnen(oftast då kväve, som gör att mirkrolagerna avstannar, och konkurrensen för cyanon försvinner).

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...