Gå till innehåll

Montipora


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

Min Montipora tog lite stryk i flytten från förra ägaren, den var dock grön och fin första dygnet men nu har den dag för dag blivit gråare och gråare, nu är jag orolig! Kommer den repa sig eller är den körd? Har gjort alla tester och dom är OK förutom MG som var lite lågt och Nitrit testet har jag inte kunnat göra ännu då jag inte hunnit köpa det testet ännu.

Vad gör jag om den dör? Ska den tas bort då? och hur gör man det?

Jag vill ju ha kvar den, det är ju den enda sps en jag har , första bilden är hur den ser ut nu och andra bilden hur den såg ut första dygnet

17362664_10154997491797221_3418747656204645624_n.jpg

17309774_10154997493597221_5847702839108464331_n.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga om den kommer klara sig, den ser tyvärr väldigt dålig ut. Om den dör blir det bara skelettet kvar vilket i princip är en sten, det kan du låta vara kvar och plantera nya koraller på om du vill. Om du inte gillar hur det ser ut får du hacka loss det från stenen med en hammare och kil. Jag misstänker att det är salthaltssänkningen efter flytten i kombination med lågt KH som den blivit dålig av, nitrit behöver du nog inte vara så orolig över. Även om all färg försvinner kan den repa sig, om det finns vävnad/polyper kvar.

 

Som tur är, är det en ganska vanlig korall som är lätt att få tag på för överkomligt pris i fall du vill ha en ny.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man köper nya koraller, låt oss säga från någon som har lite för många, måste jag då ha såna där fragg pluttar vita som man limmar fast korallen på eller gäller det bara för fraggar? Kan man limma en korall direkt på en sten eller den döda korallen? vilket lim funkar bäst och fäster snabbast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar limma mina fraggar med snabblim på en liten bit levande sten som jag sedan fäster i revet med revcement eller korallepoxi. Avskyr fula symetriska fraggpluggar.. Snabblim (Cyanoakrylat) i geléform är jättebra och torkar på några sekunder. Går bra att limma med under vatten också, även direkt i karet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...