Gå till innehåll

Vad är detta och hur blir jag av med det?


Mikael Stolt

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag är ny här på forumet, har läst en hel del matnyttigt i en mängd olika trådar och för nästan 7 veckor sen drog jag igång mitt egna saltvattensakvarium :) 

 

Har ett Juwel Rio 125, kör med filter-boxen kvar som jag har lite krossad levande sten i botten sen har jag två filter strumpor en med aktivt kol och en med något biologiskt filtermaterial, sen har jag en Tunze skummare 9004, två stycken Tunze cirkulationspumpar 6015. Doppvärmare är Juwels standard som följde med akvariet. Jag har köpt till Juwels Led belysning med kontrollenhet för att kunna reglera ljuset och även kunna ha månsken om nätterna. Belsyning går idag på cirka 60% på både det vita och det blåa i cirka 6-7 timmar per dag.

 

Idag fick jag hem min Tunze osmolator, blev en 3155 efter att ha läst på detta forum och även en mängd andra utländska forum. 

 

Har cirka 10kg levande sand och cirka 16kg levande sten i akvariet. Och idag går det runt 10 turbo sniglar, en sjöborre och en sandvändande sjöstjärna. (är dålig på dessa namn/arter)

 

Har någon mjukkorall och en knappkorall.

 

Som jag skrev tidigare så har akvariet var igång, tycker att mina värden jag har i akvariet idag är helt ok, det ända jag inte kan mäta idag är KH då det slår över och är troligtvis högt.

 

Värden:

pH - 8,4

KH - slår bara över

Nitrit - 0

Nitrat - 5

Ammoniak - 0 

Fosfat 0.2

Salt - 1.025

Temp - Stadiga 25,5 grader

 

Kör bara med Red Seas tester. och Tropical Marines refraktometer för att mäta salt.

 

Ska jag mäta något mer?? Är total nybörjare och tar emot alla råd jag kan få :P 

 

Senaste veckan har det börjat se ut såhär i större delar av sanden och det växer även något liknande i små mängder på stenen. Vad är det och vad bör man göra?

 

Glömde skriva att vattenbyte med cirka 10-15% har jag gjort var 5 dag ungefär.

 

 

IMG_3882.JPG

IMG_3883.JPG

Ändrat av Mikael Stolt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Mikael Stolt said:

det ända jag inte kan mäta idag är KH då det slår över och är troligtvis högt.

Hur menar du med "slår över"?

 

Quote

Ska jag mäta något mer?? Är total nybörjare och tar emot alla råd jag kan få :P 

Om ammoniak och nitrit är omätbart behöver du egentligen inte mäta några andra vattenvärden alls i brådrasket. När du börjar mata djur stiger kanske nitrat med tiden (om inte den levande stenen, korallerna och vattenbytena räcker för att hålla nere den), medan KH tvärtom sjunker (om inte vattenbyten räcker för att återställa). Även fosfat kanske stiger. Testa att mäta säg en gång i månaden, eller ännu mer sällan.

 

Quote

Senaste veckan har det börjat se ut såhär i större delar av sanden och det växer även något liknande i små mängder på stenen. Vad är det och vad bör man göra?

Ser ut som kiselalger, fast de brukar dyka upp fortare än efter 7 veckor. Har oftast gyllenbrun färg. Helt normalt i början, och brukar försvinna av sig själva. Efter dem dyker det kanske upp lite cyano, följt av gröna trådalger, då är det hög tid att skaffa fler algätande djur t ex eremitkräftor.

 

Uppstår det däremot trådar som stiger från botten upp mot ytan och som försvinner nattetid kan det vara dinoflagellater, vilket är besvärligare. Har ofta smutsgul färg.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Christian J sa:

Hur menar du med "slår över"?

 

Om ammoniak och nitrit är omätbart behöver du egentligen inte mäta några andra vattenvärden alls i brådrasket. När du börjar mata djur stiger kanske nitrat med tiden (om inte den levande stenen, korallerna och vattenbytena räcker för att hålla nere den), medan KH tvärtom sjunker (om inte vattenbyten räcker för att återställa). Även fosfat kanske stiger. Testa att mäta säg en gång i månaden, eller ännu mer sällan.

 

Ser ut som kiselalger, fast de brukar dyka upp fortare än efter 7 veckor. Har oftast gyllenbrun färg. Helt normalt i början, och brukar försvinna av sig själva. Efter dem dyker det kanske upp lite cyano, följt av gröna trådalger, då är det hög tid att skaffa fler algätande djur t ex eremitkräftor.

 

Uppstår det däremot trådar som stiger från botten upp mot ytan och som försvinner nattetid kan det vara dinoflagellater, vilket är besvärligare. Har ofta smutsgul färg.

 

 

Tack för dina svar.

 

det jag menar med slå över är att den är ju blå när du droppar i vätskan o sen ska den ju bli grön, men vid x-antal droppar så slår den över till gult? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis!
Såfort den ändrar färg från blått till grönt eller gult så har du ett resultat!

Det står i manualen att om den inte blir grön utan slår över till gult direkt ska resultatet vara 0.5 alltså om den slår över från blått till gult mellan droppe 7 och 8a så är resultatet 7.5 dKh :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 droppe ingenting, två droppar o det blir blått och vid totalt 10 droppar blir det en mellan färg som är typ grön/gult o sen på 11 droppen slår det över till gult

IMG_3891.thumb.JPG.0bb69d205a63c8dd615aa7bf8fa11314.JPG

IMG_3892.thumb.JPG.dd1a4d098126883906815e481cc1858c.JPG

 

Med ett dropptest som detta är det MYCKET viktigt att hålla pipetten, eller droppflaska, absolut lodrätt när man tillsätter reagensvätskan. Annars finns en risk att dropparna blir olika stora med felvisning som följd. Likaså är det viktigt att alltid trycka lika hårt för att få ut dropparna. Klurigt innan man lär sig.

 

 

 

Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva att vattenbyte med cirka 10-15% har jag gjort var 5 dag ungefär.

Ditt akvarium är ju inne i en mkt viktig startup fas och har börjat sykla. Genom att göra dessa vattenbyten förlänger du bara din startup fas. Efter ca 8-9 veckor brukar kalkalgerna att komma och då kan det vara idé och ställa in magnesium värdet så det konektar din salthalt och när du fått ordning på det tar du dig an kalciumvärdet. Nitrat värdet kan du börja mäta då också. Som din bild visar är det inne i kiselalgfasen som brukar komma efter 2 veckor i ett nyuppstartat saltvattensakvarium. Det är helt naturligt och är en del i processen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Kjelle sa:


Ditt akvarium är ju inne i en mkt viktig startup fas och har börjat sykla. Genom att göra dessa vattenbyten förlänger du bara din startup fas. Efter ca 8-9 veckor brukar kalkalgerna att komma och då kan det vara idé och ställa in magnesium värdet så det konektar din salthalt och när du fått ordning på det tar du dig an kalciumvärdet. Nitrat värdet kan du börja mäta då också. Som din bild visar är det inne i kiselalgfasen som brukar komma efter 2 veckor i ett nyuppstartat saltvattensakvarium. Det är helt naturligt och är en del i processen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

Borde jag avvakta nästa vattenbyte någon/några veckor då? Åker till Thailand på tisdag och är borta i 16 dagar och hade väl tänkt att göra ett vattenbyte imorgon kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...