Gå till innehåll

Högt fosfat, lågt/0 nitrat, salpetersyra


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har inte mätt nitrat i mitt stenkarantänskar då det tidigare legat rätt högt, ca 30-50. Även fosfatet har legat skyhögt så jag har fokuserat på det.  

Gjorde mätning idag, fosfat 0,1778 med Hanna URL och om inte karet är nollat på nitrat så är det bra nära. 

 

Säljer livsmedelsbutiker fortfarande Salpetersyra?

Är det då enligt receptet i länken eller kaliumnitrat är något annat och salpetersyra späs annorlunda?

Kan jag förvara det i rumstemperatur?

http://glasscage.orm.nu/artiklar/femtielftemetoden-nitratdosering/

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen är Salpetersyra Natriumnitrat  

Kan jag slänga i en bit räka i karet då? Eller det kommer ge mer skjuts åt fosfatet än nitratet?

Har även slängt iväg ett mejl till butiken i länken, får se hur snabb respons jag får. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salpetersyra är frätande och säljs inte av livsmedelsaffärer. Det vi är intresserade av  är salter av salpetersyra som heter nitrat. Jag kan tänka mig att någon hälsokostbutik kan sälja natriumnitrat under namnet salpetersyrat natron, ett namn man lämnat på 1800 talet.

Kaliumnitrat och natriumnitrat är mycket svagt giftiga och kan säljas i livsmedelsbutiker med vissa inskränkningar. (Det går att använda som råvara till sprängämnen).

Det används i korv och skinka. För hög dosering kan medföra att det bildas nitrosaminer i matsmältningen vilka är giftigare och cancerframkallande.

 

Jag skulle köra lite järnbaserad fosfatreducering i karet och vara lite försiktig med ljus - speciellt för nyimporterade koraller.

Man har ofta problem med att nyimporterade koraller är / blir bruna och den risken vill man ju minska.

 

Jag skulle lägga i en lite aning mat i karet varje gång jag matar. Det brukar kunna hålla igång en del poddar och det är ju positivt för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...