Gå till innehåll

OZON


bengt

Rekommenderade inlägg

Hej Bengt , det jag har erfarenhet av med Ozon är att man förbättrar vattenkvaliten , man tillför en extra syreatom och förbättrar nerbrytningen i karet ,

och bättre vattenkvalite = friskare djur i karet , 

Och Ozon ska du helst inte köra i skummaren , Ozonet gör att skummpelaren bryts upp och skummaren slutar att fungera ,

det behövs inte mycket Ozon i skummaren för att påverka skummningen , och Ozon förstör all plast ,det finns ingen Ozon säker skummare 

men det är ett bra och billigt hjälpmedel att ha hemma ,

 jag kör utan skummare så jag har bara en vanlig syresten i trä som ligger på botten i ytavriningen , och den går 30 min per dygn 

 

Men för mycket Ozon är direkt skadligt , det är bakteriedödande och frätande på allt levande , även för akvarister ,

ett tips om du ska använda Ozon , första gången du startar den stoppa dit näsan och lukta , det är en lukt du alltid kommer att känna igen ,

det är en lukt du aldrig ska känna när du kör Ozon , då är det för mycket 

 

Men min erfarenhet är att det inte är den bakteriedödande effekten , utan den bättre vattenkvaliten som minskar tex prick på fisken ,

om den ska döda prick så skadar den fisken genom frätskada istället 

Men det finns säkert nån som har bättre koll på det kemiska än vad jag har 

Mvh Stefan

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har själv använt ozon sedan 1980 talet men tycker att dess största fördel är att vattnet blir så otroligt klart, klarare än med kol. Samtidigt misstänker jag att min ozonanvändning orsakat fiskdöd genom åren, även fast jag legat på låga nivåer. Jag tror att det är en myt att vattnet skulle bli bättre om man använder ozon. Att tillsätta ozon direkt i vattnet med syresten tror jag är livsfarligt för både fisk och människor., det var vanligt på 1980 talet och det påstods att fiskarna ställde sig själva i syrebubblorna med ozon. Och rekommendationen från Erwin Sander var 10mg/100 liter vatten med lufttorkare. Vilket är på tok för högt idag, med vår moderna utrustning.

 

Antingen köra via en reaktor eller skummaren och låta returvattnet gå via aktivt kol, är nog det säkraste.

 

Det ideala är att köra c:a 2 timmar om dagen fördelat på flera tillfällen, via en timer. Och för att hålla vattnet kristallklart räcker det med 1-2mg/tim per 100liter vatten. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett något negativt med att använda ozon. Kör givetvis genom skummaren och styr tillförseln med en redox mätare med förinställt värde av/på. Kör man utan redox mätare är det ju annars svårt och hålla reda på var redox potentialen ligger. Har aldrig märkt att det skulle förstöra skummarens plastdetaljer. Så funderar man på ozon är det väl bra att förvissa sig om att skummaren inte förstörs av ozon. Viktigt i början är att sakta vänja fiskar och koraller så man inte chockar dem att ex. gå från låg redoxpotential till jättehög alltför snabbt. Nattetid stiger ju redoxpotentialen och hjälper man till då med ozon utan styrredskap kan den stiga till alltför hastigt och snabbt. Ställa in ozon tillförseln är enkelt bara att sätta näsan över vattenytan, känner man minsta lukt så har man på för mycket. Slutsats inga nackdelar, bara fördelar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , detta blev lite som att jämföra äpplen och päron , det stämmer att Ozon gör vattnet klarare än med aktivt kol , 

men det aktiva kolet används ju främst till att ta bort  diverse lagrade gifter man vill ta bort ur vattnet , 

inte till att göra vattnet klarare 

 

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg:
Jag för min del har aldrig använt aktivt kol till att filtrera utgående vatten från skummaren, har aldrig sett vitsen med det. Däremot har jag ett kolfilter som tar utluften från skummaren innan den når rummet för att ta hand om ev. ozondoft.

För den oinvigde:
För att använda aktivt kol som medium bör man först förbereda kolet genom att först koka upp vatten och sedan hälla det nykokta vattnet i en behållare (om man inte föredrar kastrullen) för att sedan lägga i det kolet man tänkt använda och låta det svalna. På detta viset öppnar sig kolporerna och kolet kommer bli mycket effektivare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med Stefan om att skummare är olämpliga eller skulle ta skada av Ozon, funkar utmärkt som ozonreaktor och skummare samtidigt - däremot finns det en gräns för hur mycket Ozon skummare kan hantera innan det skumpelaren kollapsar.

De skummare som inte klarar Ozon, brukar jag sortera in i kategorin leksaker, de är inte tillverkade i riktig akryl, utan i nåt billigare material som smälter. (skummar för övrigt dessutom ganska dåligt också, troligen för att "fejk-akrylen" är fetare/oljigare )

 

Ändrat av greger
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ens akryl står emot ozon i det långa loppet. knäckte ett par Aqua Medic skummare under min tid med mitt Percula 120. Idag kör jag ingen Ozon - istället har jag en sk oxydator som doserar låga doser väteperoxid. Kristallklart vatten. inga fulalger. Vad gäller gifters neutralisering så kan både ozon och väteperoxid vara minst lika bra som aktivt kol. De oxiderar helt enkelt molekylerna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ens akryl står emot ozon i det långa loppet. knäckte ett par Aqua Medic skummare under min tid med mitt Percula 120. Idag kör jag ingen Ozon - istället har jag en sk oxydator som doserar låga doser väteperoxid. Kristallklart vatten. inga fulalger. Vad gäller gifters neutralisering så kan både ozon och väteperoxid vara minst lika bra som aktivt kol. De oxiderar helt enkelt molekylerna.
 
MVH Lasse

Hur mkt hade du på då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag redigerar det här inlägget alldeles själv och kör en snällare version :)

Lasse - just dessa skummare från den tiden var nog inte gjorda av akryl, utan nån wannabe-blandning som smälte/krackelerade av ozon över tid.

Jag har sett skummare som gått 10-20år med ozon och fortfarande är intakta (Sander, Royal exclusiv, Top Fathom, Deltec m.fl)

Ändrat av greger
snart jul igen ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som fortfarande kör ett av Sanders "höghus" - den har rullat i minst 20år med ozon, Tritons gamla Top fathoms gick nog 15 år innan pension och Crille på Akvarielägrets stora Deltec är väl säkert tonåring snart dessutom vet jag några BK med liknande historik.

Men nu ska jag sluta tjata om det! :)

Ändrat av greger
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...