Gå till innehåll

Åsikter om Triton test och vad man ska dosera.


runstenen

Rekommenderade inlägg

Fö så pratade jag med Hannas support och han sa själv att det kunde skilja mellan olika reagenser. Jag hade en diff på 0,05 mellan den tidigare reagensbatchen fr Drakfisken och den nyare fr Meeraquaristik i Tyskland. Totalt 6 tester. Alla visade 0,03-0,06 högre m den gamla batchen. Jag kan plocka fram mailet om ni vill. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ouscazz - de blågrå RedSea hinkarna är NSW-nära och ett bra salt - coral pro har däremot kraftigt förhöjda Ca mg och kH parametrar bl.a (och är enligt min uppfattning inte heller helt fosfatfritt) - funkar nog bäst för den som använder vattenbyten som buffringsmetod.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎03‎-‎26 at 17:49, runstenen sa:

ULR Phosphorus. Visade 0,038. Triton 0,16

 

Innehöll ditt vatten partiklar? Tritons test tar all P - inte bara PO4-P. När man räknar om så förutsätter man normalfallet - all P kommer från PO4. Så behöver det inte vara - finns andra P föreningar som kan ingå i ditt vatten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte ett dugg på att Hannas fosfat och fosfortester visar olika resultat på olika batchar. Funktionen hos testen är att det har kemikalier som reagerar med fosfat och då bildar en färgad kemisk förening som man mäter mängden/färgen av. Och kemikalierna räcker till högsta värdet på skalan + säkerhetsmarginal. Det är mängden fosfat som avgör hur mycket färg det blir. Mäter man fel är det något handhavandefel. Och där är tyvärr Hanna Checker extremt känslig.

 

HI736 Phosphorus ULR är mycket känsligare än HI713 Phosphate LR. Jag uppfattar det som att minsta dammkorn på kyvetten ger en felläsning.

 

Jag vet inte hur andra gör, men jag fyller kyvetten med "exakt" 10ml akvarievatten med hjälp av en spruta. 10ml-linjen på kyvetten stämmer inte.

 

 

 

Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra trick som vi använde i labbet på Stensunds vattenbruk var att vi alltid gjorde en testmätning på varje batch. Det innebar att vi nätte på ett noll prov (destillerat vatten eller RO vatten) Fick vi då ett värde så drog vi alltid av det värdet från mätningarna vi gjorde med hjälp av den batchen. Visade nollan 0,05 ppm så drog vi alltid det värdet från analyserna. Vi läste 0,1 -> riktigt värde 0,1-0,05= 0,05.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller oxå på med 10ml från spruta. Den rengör jag med osmosvatten efter användning. 

Jag rengör kyvetten efter test med osmosvatten och sedan förvarar jag dessutom kyvetten fylld med osmosvatten.

Jag har inte gjort något triton-test än men ska bli kul att jämföra. 

 

Mvh

Kim 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabbt svar angående de tillsatser vi kört och hur det fungerar för oss. 

 

Vi kör kalkreaktor, så många ämnen fylls på från dom också. Och refererar från två akvarier med mycket stenkoraller nu. 

 

K - Kalium förbrukas långsamt hos oss(kör du zeolit kan det försvinna fortare). Så vi har toppat upp med tillsats, och det har märkts direkt på nästa triton-test. 

 

B - Bor förbrukas en del, fast ganska långsamt också. Vi har toppat upp detta med, syns också väl på nästa vatten-test att vi fyllt på. Börjat fylla på med doserpump i ett större akvarium efter 2 års tid med tester, räknat ut själva ungefär hur mycket som behövs/dag. 

 

Sr - Strontium samma som för kalium och bor. 

 

Br,S - Har vi inte testat att fylla på. Verkar inte ändra sig så mycket. 

 

Li, Ni - Har vi toppat upp lite med tillsatser. Verkar förbrukas väldigt långsamt, så det har legat kvar på bra nivå efter en tillsats. 

 

Mn, I - Mangan och jod verkar förbrukas fort. Vi doserar nu detta med doserpumpar men har fortfarande inte fått utslag på Mn trots 3ggr höjning av rek.dos. Jod har vi lyckats trimma in så det ligger ganska stabilt, fast fått höja från rek.dos en del. 

 

V - Fyller på men aldrig fått utslag på testen 

 

Så har vi gjort senaste året. I korthet :)

 

/ David 

 

 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Att mäta är att veta... revidera "sjukligt noggrann"?

Förlåt, det var öppet mål... ;) 

Har du kollat så att din spruta du använder för att mäta upp i kuvetten verkligen mäter 10 ml ? Har du kollat så att laboratorieglaset du använde för att testa sprutan du använder för att mäta upp till kuvetten verkligen mäter exakt 10 ml ? Revidera att mäta är att veta haha ;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat så att din spruta du använder för att mäta upp i kuvetten verkligen mäter 10 ml ? Har du kollat så att laboratorieglaset du använde för att testa sprutan du använder för att mäta upp till kuvetten verkligen mäter exakt 10 ml ? Revidera att mäta är att veta haha  


Haha!



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...