Gå till innehåll

Smart placering av uv-filter


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har problem med att få plats med mina uv-filter och lyckas inte finna någon smart lösning.

 

Hur har ni placerat era?

 

Hur skulle ni valt att placera mina om ni hade detta systemet.

 

Har 3 st uv-filter, 1 st heliomax 36 watt och 2 st Deltec 39 watt, som i nuläget ligger i sumpen. Önskar få mer utrymme i sumpen så vill göra en annan lösning. Hittills har jag bara kommit på följande:

- Lägga dem i påfyllnadsfacket, då blir det samma typ av system som nu. Alltså lite bökigt att byta rör/rengöra samtidigt som de också tar upp vattenvolym från påfyllnadsfacket.

- Lägga dem uppe på någonting över sumpen. Negativt blir då extra belastning på sumpens kanter och jag vet inte riktigt hur sumpen reagerar på extra tynd då bottenplattan är 250 cm.

 

- Fästa dem på insidan av ramen på huvudakvariet och ta vatten från ytavrinningen. Hur effektivt blir det egentligen? Positivt att de inte syns och enkelt att byta rör men begränsningar i hur man kan ta "in" vatten på ett bra och estetiskt sätt.

 

Har ni andra förslag eller tycker att andra märken på uv är bättre så man bör byta till en enklare lösning?

Kan/vill inte botta i botten på akvariet eller i baksidan av sumpkabinettet eftersom det blir ett helvete att få ut dem när man skall byta rör osv.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du än gör så får du inte ta av vatten igenom som är blandat med luft, dvs ytavrinning. Har du ett hävertrör så kan man eventuellt använd det vattnet men rekommendationerna är alltid att UV-C skall sitta på trycksidan.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Har 3 st uv-filter, 1 st heliomax 36 watt och 2 st Deltec 39 watt, som i nuläget ligger i sumpen.


Litar du inte på ett uv filter utan måste ha tre (3) förstår inte vitsen med det. Du skall ta vattnet till det eller dem där vattnet är renast. Lämpligast efter skummaren och från botten. Viktigt är också att vattnet genom uv filtret inte har för kort kontakttid då blir det verkningslöst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kjelle jag vet hur jag skall göra för att koppla in dem effektivt men inte VAR jag skall placera dem eftersom jag har så lite plats. Så behöver smarta lösningar på placering och inte hjälp med hur de fungerar. :)
Flödet är anpassat och vattnet tas från den "rena" delen av sumpen.

 
Jag har 3 st i mindre storlek istället för ett stort för jag har fått rådet att UV på 80 watt kan medföra en risk om vattenpumpen stannar av någon anledning. Behöver minst de watten för att jag skall ha tillräckligt med behandling av vattnet.

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått rådet att UV på 80 watt kan medföra en risk om vattenpumpen stannar av någon anledning.

Om vattenpumpen stannar finns ju risken att manteln spricker av värmen från ljusröret. Det vattnet som finns kvar i uvc mellan manteln och uvc:ets skyddande hölje skulle då kunna slå ut det helt och hållet om det vattnet når kontakterna (12v). Jag har varit ute för att manteln spruckit utan att pumpen stannat det enda som hänt är att trafon rasat. Så tekniskt sett så kan du ju råka ut för haveri oavsett styrka på uvc.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är sant..

Men vad finns det för andra smarta lösningar/märken på uvc om man då vill komprimera det så man får lika bra effekt men på mindre plats och smartare placering?

Har ett kabinett som är 70 djupt och 90 cm högt men saknar likväl plats tycker jag :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

UPP.

Skall byta rör då jag ser lite "stress prick" på en del fiskar. 

Hur många tror det är en bättre ide att temporärt koppla in dem i visningskaret så att de suger in vatten från visningsakvariet och sänder ut vattnet där istället för att ha intag och utblås i sumpen? Kan det ha stor effekt? Eller det behöver/bör inte ha något att säga eftersom vattnet likväl går runt i systemet? 

Tänker på hur jag skall få dem så effektiva som möjligt i att hjälpa fiskarna som nu är stressade. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-29 at 11:59, Dimorb sa:

Ja det är sant..

Men vad finns det för andra smarta lösningar/märken på uvc om man då vill komprimera det så man får lika bra effekt men på mindre plats och smartare placering?

Har ett kabinett som är 70 djupt och 90 cm högt men saknar likväl plats tycker jag :(

Debary 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...