Gå till innehåll

Tillsats för osmostanken


runstenen

Rekommenderade inlägg

Om du kör balling med 3 ingredienser eller kalkreaktor (alk,Ca och kloridfritt salt) så blir det tårta på tårta vad gäller kloridfritt salt. Kör du inte balling med kloridfritt eller kalkreaktor salt så kan det finnas en vits med detta tillsatsmedel. Det är helt enkelt kloridfritt salt. Ditt RO vatten blir kranvatten utan klor, koppar, för mycket kalcium och alkalinitet.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore intressant att veta vad det innehåller och parametrar när det blandas m karet. Kan man mäta direkt från osmosbehållaren efter att ha blandat i pulvret isf ? Eller måste man ta akcarievattnet i ett glas. Låta dunsta och sen tillsätta osmos/mineralblandningen och mäta igen ?

Alltså ca, mg, kh, sr, k, iod. Dom vore mest intressanta. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Ingen ny grej direkt... kan man mkt väl göra. Kör man balling med natriumfritt salt för jonbalansen så kanske det kvittar. Har kört så i många år fast jag vet inte om det varit bu eller bä.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tänka mig att man bör vara försiktig om man har liten åtgång av kalcium och magnesium, jag har ett nano där jag testar att sköta karet som ett normalt lowtech sötvattensväxtakvarium, i det karet har jag macroalger och mjukkoraller. Jag fyller på avdunstat vatten med kranvatten i det karet och har märkt att Mg och Ca skjuter i höjden mycket snabbare än jag hade räknat med mitt mjuka Stockolmsvatten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, addo sa:

Jag kan tänka mig att man bör vara försiktig om man har liten åtgång av kalcium och magnesium, jag har ett nano där jag testar att sköta karet som ett normalt lowtech sötvattensväxtakvarium, i det karet har jag macroalger och mjukkoraller. Jag fyller på avdunstat vatten med kranvatten i det karet och har märkt att Mg och Ca skjuter i höjden mycket snabbare än jag hade räknat med mitt mjuka Stockolmsvatten.

Jo men det är det som är grejen. Det är en tillsats för osmosvatten, inte kranvatten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker vi borde gå tillbaka till saltvatten. Där är det så att när stenkoraller växer bildar de ett skelett av kalksten förutom koralldjurets egentliga vävnad. För att ersätta de ämnen som då tas ur vattnet tillsätter vi olika kemikalier. En blandning vi ofta använder är det natriumkloridfria saltet som innehåller allt i saltvatten utom natriumklorid. Så det är bara att kolla vad saltvatten innehåller och ta bort natriumklorid så har vi innehållsförteckningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kalla det för fritt från natriumklorid är lite skevt. Det innehåller ca 30 - 40 5% natrium och klorid i alla fall. Detta beroende på att de flesta ämnen som tillsätts ettdera har natrium eller klorid som kompanjon i sin fasta form. Det enda det inte innehåller är själva ämnet natriumklorid Däremot både natrium och klorid.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, runstenen sa:

Jo men det är det som är grejen. Det är en tillsats för osmosvatten, inte kranvatten ;)

 

Den tillsatsen liksom kranvatten innehåller bland annat Kalcium och Magnesium, när du fyller på avdunstat vatten med osmosvatten där du har tillsatt mineralsaltet, så doserar du massa ämnen inklusive kalcium och magnesium, om du då har en lägre förbrukning av kalcium och magnesium än du tillsätter med det avdunstade vattnet så kommer halterna öka över tid. Precis som det blir i mitt kar där jag fyller på med kranvattnet. Makes sense?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så skiftar sammansättningen en hel del mellan olika fabrikat. Det beror bland annat på att saltet teoretiskt bör innehålla kalcium och sulfat vilket fäller ut som gips om lösningen är för stark. Jod och de metalliska spårämnena går inte heller så bra ihop. Så någonstans måste man fuska om det inte skall bli en bottensats varje gång man blandar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, stigigemla sa:

Tyvärr så skiftar sammansättningen en hel del mellan olika fabrikat. Det beror bland annat på att saltet teoretiskt bör innehålla kalcium och sulfat vilket fäller ut som gips om lösningen är för stark. Jod och de metalliska spårämnena går inte heller så bra ihop. Så någonstans måste man fuska om det inte skall bli en bottensats varje gång man blandar.

 

Var det menat som ett svar till mig eller ett allmänt konstaterande? Är poängen att man inte vet vilket ämne det riskerar bli för mycket av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl ett allmänt påpekande. Och syftar till att det kan vara skillnader mellan olika fabrikat.

Jag rekommenderar alltså att man håller sig till ett fabrikat man prövat och vet hur det fungerar. 

Jag tror risken är större att något ämne utarmas.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, stigigemla sa:

Det var väl ett allmänt påpekande. Och syftar till att det kan vara skillnader mellan olika fabrikat.

Jag rekommenderar alltså att man håller sig till ett fabrikat man prövat och vet hur det fungerar. 

Jag tror risken är större att något ämne utarmas.

 

Ok då är jag med :) Jag tror inte heller det är någon större risk att något anrikas i ett vanligt revakvarium, men det kan vara värt att ha i åtanke i specialfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, addo sa:

 

Den tillsatsen liksom kranvatten innehåller bland annat Kalcium och Magnesium, när du fyller på avdunstat vatten med osmosvatten där du har tillsatt mineralsaltet, så doserar du massa ämnen inklusive kalcium och magnesium, om du då har en lägre förbrukning av kalcium och magnesium än du tillsätter med det avdunstade vattnet så kommer halterna öka över tid. Precis som det blir i mitt kar där jag fyller på med kranvattnet. Makes sense?

Jag förstår hur du menar. Men enligt tillverkaren och en handlare jag pratade med så blir det bra balans i slutändan ändå ...
Det gäller ju att man har någotsånär förbrukning av kh,ca,mg såklart annars blir det garanterat som du skriver.

Jag har inte provat själv dock, bara hörsägen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...