Gå till innehåll

Varför jag inte tror på nitrat som direktmat åt zooxanthellen


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vid kvävebrist kan vi få bleka koraller då zooxanthellen tillbakabildas. Inte sällan har jag sett då hur nitratdosering ej hälper. Skälet till detta tror jag är detta:

 

Nitrat som direkt näringskälla för zooxanthellen är  mer energioekonomiskt. Dels krävs en omvandling inne i korallen till ammonium, vilket tar tid o kräver energi. Dessutom kan ju nitrat mkt enklare (om denitrifikationen är etablerad i karet det vill säga, vilket den oftast är eftersom detta scenario utspelar sig i kar med lågt nitrat) denitrifieras till kvävgas istället för att assimileras/tas upp, av en alg/zoox. Därmed kommer alltså nitrat hinna denitrifieras till kvävgas innan någon alg hunnit få chansen att assimilera nitraten. Dvs man eldar åt kråkorna, den doserade nitraten går upp som kvävgas,och ger ger energi åt denitrifikatonsbakterierna, i detta fall icke vår önskvärda effekt. Jag har sett många exempel på när man doserar nitrat i kar pgr av nitratbrist, men bara ngr timmar senare är nitraten förbrukad(enligt mätning före o efter) på ett sådant sett att det inte kan bero på assimilering av alger ,utan dissimilering av bakterier.  Därför tror jag mer på att ha i mer fisk vid kronisk N-brist, för då får man ett ammoniumtillskott, på dessutom ett  kontrollerat sätt,  och ammonium kommer zooxanthellen o microalgen till gagn direkt och möter ingen konkurrens av denitrifikationsbakterierna. 

 Detta är en teori jag sytt ihop får att få ihop ekvationen varför man ser då o då att nitrattillsättning liksom inte tas upp av algerna trots dosering. Klinisk observation alltså, korallen mörknar inte o knappt att det blir mer mikroalger heller, samt att nitraten försvinner igen så snabbt så det endast kan bero på dissimiliering(=denitrifikation, som alltså borde gå mkt snabbare än assimilering), hur mkt man än doserar (till viss gräns såklart). 

 

Hälsn

 

Jonas Roman

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att nitratvärde sjunker så snabbt har jag alltid tolkat som att korallerna kan ta upp en buffert av nitrat. Hos mig är det i alla fall så att om jag slarvat med nitrattillsatsen tar korallerna upp 2 ppm på direkten. Och i stort sett samma nästa dag. Men efter dag tre sjunker det bara några tiondels ppm per dag.

Jag kan inte heller påstå att korallerna mörknar men färgerna blir intensivare och klarare.

Men visst jag får inte samma tillväxt med nitrat och fosfattillsats som jag hade när jag hade mer fisk.

Så fisk är det bästa. Fast det kliar lite grann att försöka prova en kontinuerlig ammoniumtillsats.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjat dosera aminosyror. Jag ville inte köpa fisk bara för att ha nått som äter mat, utan jag har en specifik önskelista fisk som jag köper allt efter som jag hittar fisken. Anledningen till att jag valde aminosyror i stället för kaliumnitrat (och fosfat i fall jag hade behövt det), var inte att jag tror det är någon mirakelmat åt korallerna som vissa hävdar. Jag tror bakterier och ljus bryter ner bulken av aminosyrorna, men efter som det är komplexa molekyler hoppas jag nedbrytningen tar lite tid och närings dosen på så vis fördelas ut över längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...