Gå till innehåll

Kan ej höja calcium


Rekommenderade inlägg

Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 :roll: sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. 

 

När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och vattnet blev mjölkigt i hela akvariet och förblev så i kanske en halvtimme tills det klarnade. Jag hade inte möjlighet att göra ett test då men upplever ej att Ca höjdes särskilt mycket närmaste dagarna. Jag har endast ett par mjukisar än så länge så ingen större förbrukning kan ha skett? När jag tillsatte Ca resterande gånger så såg jag inte denna utfällning men i botten på sumpen där jag tillsätter tillsatserna så är glaset väldigt kalkigt. 

 

Hänvisar till denna tråd 

där trådskaparen använt samma preparat och haft samma svårighet att höja. Här "löste det sig" genom att man använde en annan test. Men jag använder samma test och ser att mitt Ca sjunker. Vad gör jag för fel? Löser sig inte mitt Ca utan fäller endast ut och varför gör det det i så fall? Jag vill helst inte skaffa någon kalciumreaktor eller doserpump. 

 

(Karet är startat i dec2016 RSM S500, salthalt på 35ppm, salt AquaForest, endast osmosvatten, vattenbyten på 10% en gång per månad, temp 27, fosfat ca 0)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg magnesium värdet rätt först innan du börjar med kalcium. Tänk också på att värderna du skall ha är avhängiga med salthalten. Sådant där pulver är lurigt och hålla på med rätt som det är kommer du ha skyhöga värden om du inte ser upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Ska mäta ännu mer. Det blir lite skevt  när mitt magnesiumvärde är beroende av kalciumvärdet för att kunna räknas ut. Ju lägre Ca desto högre Mg med JBLs test. 

 

Vad är alternativet till att använda pulver? Och vilket alternativ är billigast, flytande eller pulver? Kan man lösa pulvret i några dl osmosvatten och sen hälla i för att undvika ev utfällning? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är mest gångbart i saltvattenskretsar i tester är Salifert och Red Sea. JBL har inte så gott rykte. Alternativet till pulver är ju att köpa ballingpulver och göra stamlösningar för att enkelt reglera värderna.
Jo, lös du upp pulvret som inte behöver vara fel. Aquacalculator ( http://www.aquacalculator.com ) är ett bra hjälpmedel för att räkna ut mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-04-01 at 10:56, akvariefisken_89 sa:

Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 :roll: sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. 

 

När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och vattnet blev mjölkigt i hela akvariet och förblev så i kanske en halvtimme tills det klarnade. Jag hade inte möjlighet att göra ett test då men upplever ej att Ca höjdes särskilt mycket närmaste dagarna. Jag har endast ett par mjukisar än så länge så ingen större förbrukning kan ha skett? När jag tillsatte Ca resterande gånger så såg jag inte denna utfällning men i botten på sumpen där jag tillsätter tillsatserna så är glaset väldigt kalkigt. 

 

Hänvisar till denna tråd 

där trådskaparen använt samma preparat och haft samma svårighet att höja. Här "löste det sig" genom att man använde en annan test. Men jag använder samma test och ser att mitt Ca sjunker. Vad gör jag för fel? Löser sig inte mitt Ca utan fäller endast ut och varför gör det det i så fall? Jag vill helst inte skaffa någon kalciumreaktor eller doserpump. 

 

(Karet är startat i dec2016 RSM S500, salthalt på 35ppm, salt AquaForest, endast osmosvatten, vattenbyten på 10% en gång per månad, temp 27, fosfat ca 0)

Det kalcium du har tillsatt har sannolikt omedelbart förbrukats o bildat kalciumkarbonat.

du måste tillsätta en lägre halt så att det inte blir en fällning. Helst också när akvariet ph-värde är så lågt som möjligt dvs på morgonen.

 Dessutom får du vara noga med att se till att det är Kalciumklorid och inte kalciumhydroxid. Kalciumhydroxid har ett högt PH och fäller snabbt ut om du tillför för mycket på en gång. Det blir en dimma direkt när vattnet träffar akvariet vattnet.

 Så alltså: säkerställa att det är Kalciumklorid du har. Tillsätt mindre varje gång samt på morgonen. Dessutom är det alltid bättre att först göra en lösning med Kalciumklorid  med osmos vatten det vill säga som en Balling.. Då är risken för fällning oerhört liten. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-01 at 18:21, greger sa:

Köp ett Salifert Mg-test och se till att du ligger på minst 1250mg/l - sedan får du lätt ordning på ditt Ca.

Även om det är postat av Greger den 1 aprill så är det inget skämt. :)

 

 

Jag skulle följa det rådet samt skaffa dig också någon annan kalciumtest samt att använda kalciumklorid i stälket för ett blandpreparat. Du kan dock användavdet preparat du har för magnesium.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett komplext kemiskt hantverk att få ordning på alla mineraler. 

Generellt kan man säga att byter man vatten ofta med bra salt kan man tillsätta det mesta som försvinner i ett hårt belastat akvarium.

Annars är det så att man måste tillsätta calcium och magnesium för att höja bara calcium. Då höjs förstås även magnesium. Man måste då även balansera ph genom tex. bikarbonat eller trippelbuffer. Kolla värden varje dag och peta i litet av varje preparat varje dag. Det brukar balansera sig efter ett tag och då kan du kolla två ggr per vecka.... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Jag tror att jag fått lite ordning på det genom att tillsätta mitt calciumpreparat lite långsammare. Det är ingen större förbrukning, men det höjs när jag tillsatt det nu och ligger runt 420. Ska dock köpa Calcium pure och lösa i osmosvatten när jag förbrukat det här. Salifert test ska införskaffas snarast när jag har möjlighet till det.

 

Mitt Mg verkar inte ha höjts mer än förut dock och det kan givetvis bero på testet som visar fel. Rädd att höja det för mycket av misstag, har dock inte tillgång på Salifert test just nu. Det var vissa här som nämnt att det är svårt att höja det i nystartade kar och att det ofta blir en ketchupeffekt när man försöker höja Mg. Vad kan det bero på? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, akvariefisken_89 sa:

Tack för svar! Jag tror att jag fått lite ordning på det genom att tillsätta mitt calciumpreparat lite långsammare. Det är ingen större förbrukning, men det höjs när jag tillsatt det nu och ligger runt 420. Ska dock köpa Calcium pure och lösa i osmosvatten när jag förbrukat det här. Salifert test ska införskaffas snarast när jag har möjlighet till det.

 

Mitt Mg verkar inte ha höjts mer än förut dock och det kan givetvis bero på testet som visar fel. Rädd att höja det för mycket av misstag, har dock inte tillgång på Salifert test just nu. Det var vissa här som nämnt att det är svårt att höja det i nystartade kar och att det ofta blir en ketchupeffekt när man försöker höja Mg. Vad kan det bero på? 

Det beror på att i ett nystartat kar finns massor av CaCO3-ytor som ej är mättade med Mg, o så att säga suger åt sig mg för att uttrycka sig lite bildligt. När CaCO3-ytorna är mättade med Mg kommer ytterligare tillförd Mg bli kvar i vattnet, o då stiger Mg ganska proportionellt mot det du doserar. 

Det är helt olika hur lång tid detta tar, men har du tex mkt sand i som varit torrlagd o död innan är det rätt mkt yta att mätta. 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...