Gå till innehåll

STRÖMAVBROTT - VILKA UPS'ER ANVÄNDER NI OCH VAD DRIVER NI?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vilka UPS'er använder ni som har UPS till era akvariesystem och vilken utrustning väljer ni att driva med er UPS?

Letar efter ett ok alternativ som kan driva en del, säg 600 watt, i 10 timmar men finner få lösningar som är överkomliga.

Har tankar på en mindre ups och ett aggregat som kan starta upp men vet inte vart jag skall finna det. Alla aggregat som jag finner på nätet är de billiga varianterna på jula, clas ohlson osv..

 

Tacksam för erfarenheter.

 

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On ‎03‎.‎04‎.‎2017 at 14:41, Ouscazz sa:

Nej, jag har inte kollat så noga. Titta igenom listan så hittar du säkert ett. Vi har ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som klarar hela huset med elvärme och allt.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

 

Men kör du även "känsligare" elektrisk utrustning på det? T.ex. datorer osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag driver endast DC-pumpar direkt från ett fritidsbatteri. (Val av spänningskälla gör jag med en hemmabyggd backupkontroller motsvarande tunze's safety connector fast kraftfullare). Om man skall köra pumpar på en UPS så krävs nog en kvalitets-UPS med riktig sinusvåg om de skall gå rent utan extra slitage...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Automatstartade elverk är inte enkelt. Inte att ansluta ett som man startar själv heller. Drar man ur alla kablar och stoppar dem direkt i elverket i stället så är det inte så komplicerat, man ska rätteligen ha ett särskilt jordtag då men annars är det bara att åka. Men kopplar man in elverk på sitt nät har man en hel del att förhålla sig till, elleverantörerna har rätt mycket synpunkter och det med all rätt eftersom det blir direkt farligt om det matas ut ström bakvägen. Det ska vara särskilt jordtag och speciella avskiljare som måste fylla vissa krav osv osv. Det där joxet kan bli dyrare än elverket, tänk på det.

 

Själv köpte jag ett lite dieselelverk på auktion på Klaravik. Blev prisvärt och är nog betalt efter ett elavbrott med ett gäng färska gässlingar som behövde värme. Inkoppling på mitt nät är däremot nåt som är dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna göra så här:

Koppla ett bilbatteri till en laddare.

Från batteriet kopplar du en eller flera spänningsomvandlare 12V till 230V. Tex en sån här.

Sen kopplar du pumpar osv från spänningsomvandlaren.

 

När strömmen går fortsätter batteriet mata effekt till spänningsomvandlaren.

Eventuella nackdelar på ovanstående hoppas jag att mer elektriskt kunniga personer hjälper till med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Bygert

Det var inkoppling av fackman som var alternativet men då bara elverket med autostart gick på 50K+ så var det oaktuellt. Hade dock varit fint med ett som autostartar för hela poängen är ju att ha skydd när man inte är hemma. Om man är hemma så kan man ju bara sticka till en butik och inhandla ett aggregat som klarar känsligare utrustning. 

Går det bra med ditt disel? Vad har du för utrustning? Har blivit varnad för att köra disel på känslig elektronik som styrdator osv.. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Slanten sa:

Du skulle kunna göra så här:

Koppla ett bilbatteri till en laddare.

Från batteriet kopplar du en eller flera spänningsomvandlare 12V till 230V. Tex en sån här.

Sen kopplar du pumpar osv från spänningsomvandlaren.

 

När strömmen går fortsätter batteriet mata effekt till spänningsomvandlaren.

Eventuella nackdelar på ovanstående hoppas jag att mer elektriskt kunniga personer hjälper till med.

Jag vill inte koppla något själv. Är allt för osäker på det. Måste ha ordentligt folk till att göra ordentliga saker :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas tanke med laddare, batteri och spänningsomvandlare är ju enkel och lättkopplad. Fast med en del risker. Många laddare och spänningsomvandlare är gjorda för mer tillfällig användning. Ska det gå kontinuerligt så ska det vara kvalitet som kostar. En risk är också att vanliga bilbatterier kan producera vätgas under laddning. Stänger man in batteriet i ett skåp och där dessutom har elektrisk utrustning som inte är absolut gnistsäker har man gjort sig en bomb. Bra ventilation eller batteri av annan typ som inte kan ge vätgas är att rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elverket, jo det fungerade utmärkt till att hålla igång kycklinglampor. Det är ju lägsta krav på hur elen ser ut och pluggat direkt i elverket. När det sen gäller mer känslig utrustning så finns det ju elverk som har olika nivå på hur fin styrning det är på elen. Det finns elverk som gör el som fungerar även till känslig utrustning men som med allt annat, kvalitet kostar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...