Gå till innehåll

Nu ger jag snart upp detta med saltvatten


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

I 3 veckors tid har jag kämpat med mitt nya akvarium, hoppats och trott att det ska bli stabila värden och att koraller och fiskar ska må bra, istället har jag fått jobba varenda dag med svajande värden, och nu cyano och idag dog en av mina clowner... Jag blir så ledsen och undrar om detta är hopplöst.

Vad gör jag för fel?

Idag när jag mätte värdena så såg det ut så här: MG. 1050( hällde då i 5 ml ur dunken som är blandad efter balling metoden) 

Ca -450

KH 7.7 fosfat. 0.03 och nitrat låg på 100.... som det även gjorde den 1a när jag testade,,, salt är perfekt, temperatur är perfekt, har inte gjort nitrit test ännu men ska åka och köpa det i morgon. Vad ska jag göra? Göra mig av med akvariet eftersom jag uppenbarligen inte får det att bli bra? 

Kommer jag döda alla mina fiskar som är kvar och korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var precis där du e nu för ett par månader sedan!! För mig så blev de bättre när jag inte "försökte" så mycket. 

Jag bestämde mig för en inriktning och höll i bara!! I mitt fall blev de ett litet refugie och så bestämde jag mig för red sea tillsatser.

För mig släppte lite när jag gav upp, för då pillar man inte med grejerna så mycke.

Dom brukar säga att inget bra händer fort i ett saltvattens akvarium!!

Håll i och ge inte upp!

mvh Lasse

image.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oIngen stress nu... Ibland dör fiskar, ibland dör koraller. Man kan då tappa sugen och ge upp... Men man får kämpa vidare...

Fiskdöd kan bero massor av saker. Allt från dålig hantering i transporterna till butik och därefter hem. Det kan även bero på stress, sjukdom eller dåliga vattenvärden... Generellt dör fiskar inte av dåliga värden, men de dör om nitrit omvandlas till nitrat som sedan blir ammonium. Som vid lågt Ph inte gör något, men om man höjder ph blir det ammoniak och då dör fiskarna på en dag. 

Du behöver inte oroa dig för cyano, det försvinner av sig självt när man får ordning på burken... Cyano kan uppträda om vattnet är för rent och man kör för mycket kol/vodka... Man ska även vara försiktig med triton metod och fosfat i början. Om du har ordning på dina värden, kan du försiktigt mata akvariet med smuts....  be någon som har ett akvarium igång nära dig om litet vatten... Gärna från sumpen eller att de rör om litet bottengruset och att ni suger upp litet vatten från detta som du sedan tillför litet varje dag. Det gäller att få igång bakterier och ge förutsättningar för kalkalger att börja växa och då kommer det att bildas dino(kanske) och cyano (kanske) och även gröna slemalger samt gröna trådalger.... Som du kan läsa på nätet om alger, så måste de alla få ha sin fas... Betyder ofta mycket jobb med att få bort grönalger, suga cyano dagligen från sten, glas, koraller...... Det är även så att om man successivt för in sten i små mängder så kan det blomma upp igen vid varje ny sten som läggs i.... Min erfarenhet är att ju mer av allt man har, desto stabilare blir akvariet.... Då är det lättare att föra in ny sten och koraller..... Du bör mäta alla värden ph, kh, nitrit, nitrat, ammonium först.. Calcium och magnesium dödar generellt inte fisk. (gör ett tritontest) och byt inte så mycket vatten..... Låt akvariet stabilisera sig.... Försök titta hur fiskarna ser ut. Andas det stressigt eller lugnt. Hur är det med syresättning. Har du bra cirkulation. Ibland kan en luftpump hjälpa till... Detta om skummaren är för svag.... Ja det var mycket på en gång..... 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har verkligen försökt ta till mig vad folk har rått mig till innan och även nu efter köpet av akvariet som jag köpte med allt levande i, stoppade i allt utom sanden för jag visste att jag då kunde få mer problem, jag hade bra värden till en början men sedan började dom svaja och jag blev såklart orolig, fick med dunkar och flaskor med calcium, karbonat och magnesium av förra ägaren, har inte gjort något nitrit test men ska beställa ett sånt nu direkt, , försöker följa dom råd jag får men får ju 10 olika från 15 olika personer och vet snart inte vem jag ska lyssna på och vad jag ska göra... suga ur cyanot har jag gjort två gånger nu och även skrapat med tandborste, jag gör verkligen allt jag kan i detta läge och när jag tror att allt är på väg åt rätt håll dör min lilla fisk! nitrat testet visar väl kanske inte rätt när jag inte kan kolla nitrit men det har legat på 100 dom sista två gångerna jag testat, mitt ex köpte ett jbl 6 i ett test som inte funkar på saltvatten men dom i affären sa att nitrit och nitrat skulle visa rätt, stämmer det? för på det testet ser både nitrat och nitrit jättebra ut men på nitrat testet(salifert ) ligger det på 100,,, så nu slänger jag iväg en beställning på ett nitrit test och på ett medel som heter FM Ultra life från triton, är detta något som är bra och som hjälper mig eller ej? Har även fått höra att jag har för dåligt drag i akvariet trots att förra ägaren hade den pump som man får med vid köp av akvariet(aqua medic blenny 80 liter) och så har jag en riktigt dåligt cirkulationspump(har beställt en ny) men det borde ändå vara bättre än inget men då sitter en kille på ett annat forum och tjatar om att det är det som är felet att jag har för dåligt drag i akvariet, att jag borde ha en pump i den lilla sumpen som sitter bak på akvariet och en bättre pump i akvariet också,. jag vet snart inte vad jag ska göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna inte så mycket på för mycket folk. Och det tar tid.. Prova inte allt på en gång ta det lugnt och överarbeta inte. Du ska nog lyssna på dom här som har lång erfarenhet. Brottas med cyano jag med men nu ser det ut som det börjar minska :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör jag fel som doserar magnesium, calcium vid låga värden där pumpen sitter? ska detta doseras i sumpen? gör jag fel som häller i happy life för att underlätta eller ska jag strunta i detta? herregud, jag vet inte vad jag håller på med snart, har så ont i huvudet och sover dåligt pga detta =(

Ändrat av Jeanette Johansson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häll inte i en massa grejer utan att veta exakt varför du häller i, du kommer bara att göra det mycket värre!

 

Du kan inte ha 100 ppm Nitrat i ett så pass nystartat kar. Nitrit stör ett nitrattest och det kan förklara det höga värdet som testet visar. Du har eventuellt nitrit i vattnet eftersom uppstarten av karet var kaotisk och en del levande dog ganska omgående. Nitrit är giftigt för fisk och koraller, det kan vara förklaringen till att din clown har dött. Köp ett Salifert testkit för Nitrit imorgon, det är bråttom. Nitrit och salthalt är det enda du behöver mäta just nu.

 

Mg är svårt att mäta rätt även för en erfaren saltvattensakvarist. Be någon kunnig att verifiera ditt mätresultat innan du gör åtgärder och häller grejer i vattnet.

 

Jag skriver det en gång till, häll INTE i tillsatser utan att du veta exakt vad du gör, och varför du gör det.. du kommer att starta en lavin av händelser med stor risk för krasch som resultat.

 

Om det andra forumet du får tips på är en saltvattensgrupp på Facebook så gå ur den omedelbart!! 

Läs enbart här på SG, det är här den allra bästa och seriösa kunskapen finns!!

 

Återkom när du har mätt nitrit med ett Salifert testkit.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad fasen ska jag göra då? jag orkar inte mer!!! Alla skriver och säger vad jag ska göra, sen kommer 2 andra och säger tvärtom och sen 2 till som säger tvärt emot det med,,,

hur skall jag få bra värden om jag struntar i att värdena är dåliga?

och vad gör jag om det visar sig att jag nu har nitrit vilket jag såklart misstänker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska försöka vända dig till en person som hjälper så du inte får 100 olika metoder att göra på-

 

Vet inte vad du har i för saker i akvariet men jag hade rensat ur allt dött. särskilt koraller. Sen sugit ur cyano och bytt mycket vatten. Kanske till och med allt vatten på en gång med ett bra salt och osmos vatten. Har du inga stenkoraller så borde du inte få så dåliga värden och borde inte va i behov av Mg, Ca och KH test.

Har du en riktig streampump i? Annars är det bra med en sådan så du inte får stillastående vatten.
Sen tycker jag inte du ska ha i massa. Vattenbyten borde stabilisera upp akvariet. Ha mest mjukkoraller i början och några fiskar. Sen kan du öka sakta medans kunskaperna växer och akvariet är i bättre skick. Enkelt ska det vara i början :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt och sansat nu. Ta tre steg tillbaka och titta på ditt akvarium och vad du gör. Jag antar att du haft sötvattensakvarium innan - gick de bra? Om de gjorde det så är ett basic saltvatten inte svårare - tvärtom. Jag skulle vilja be dig läsa den här artikeln där jag beskriver hur jag startat akvarier i din storlek. Inte för det är "den enda rätta metoden" - Det finns många sätt att flå en katt på men här finns en tanke på hur starten kan gå till.

 

Jag hade personligen dock haft med sanden, lite utsköljd bara - det hade hjälpt till med stabiliteten om förra ägaren inte haft problem med den.

 

Vad jag kommer ihåg så är det ett rätt bra blås i den pump som är i original och den är anpassad efter belysningen - kraftigare belysning - bättre cirkulation krävs oftare - beroende lite på vilka koraller som finns.

 

Du har troligtvis nitrit i ditt kar - ett nitratvärde på 100 (om det är färskt vatten) är inte trovärdigt om det inte är en nitritstörning. Använde du helt nytt vatten - eller återanvände du det gamla? Det finns en myt som säger att man inte skall använda det gamla vattnet när man köper ett begagnat - men med lite eftertanke inser man att djuren levde i det gamla och ägaren skulle nog om hen inte sålt det kanske göra ett 10 % vattenbyte - och djuren skulle fortfarande leva eller hur. Vid flytt tycker jag att man skall behålla åtminstone 60 % av det gamla vattnet - chocken för djuren blir stor nog ändå.

 

Men du behöver inte vara lika rädd för nitriten som i ett sötvattenskar. nitrit är inte giftigt för fiskar åtminstone (och troligtvis inte för lägre djur heller) i saltvatten. det finns en biologisk/kemisk förklaring till det. Däremot så kan hög nitrit innebära att du har hög ammonium och därmed risk för ammoniakförgiftning. Du bör köra skummaren för fullt och gärna se till att du får bra ytvattensrörelse. Ammoniaken är en gas och du kan få bort den via luftväxling.

 

Vad gäller cyanon nu så är det en del i vissa akvariers startfas, stör den (sug ut) så mycket som möjligt. När du väl ha fått cyano så skall du kanske inte sätta tillbaks sanden, blir lättare att bekämpa utan sand. när den är under kontroll kan sanden gå tillbaka

 

Jag kommer inte att rekommendera dig några som helst tillsatser eller medel. min åsikt är att man skall hålla sig borta från sådant i startfasen. (förutom då av nitrifieringsbakterier - men är det ett gammalt akvarium så bör det finnas redan i dit kar) Byt inte mer vatten än det du ersätter när du suger ut Cyano.

 

Ta det piano så kommer det att stabilisera sig. Men det tar tid. Jag tycker inte mitt eget är stabilt än - efter 8 månader! hamna inte i mätträsket, gör inte en massa olika åtgärder. Titta på det här inlägget och alla de andra som är i den här tråden. Bestäm dig för en strategi och följ den. Gärna med hjälp av någon som du litar på.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , det enda du ska göra är att ställa fram nitrit testen , det är detta endast du behöver mäta ,och följ Mats råd och dosera inget i karet , 

och du kan inte döda dina djur genom att byta vatten . de salter som finns idag är så bra att det är bara att blanda nytt och använda utan risk , även med kran vatten

99% av allt som händer med karet orsakar man själv , det du behöver som tips är klassikern , lite chips ostbågar och en hög dvd filmer med valfri dricka ,

du kan inte göra något bara förvärra problemet , det är bara nitrit som du ska mäta , inget annat , 

mvh stefan

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två sista inläggen representerar tillsammans ca 80 år av erfarenhet av akvarier - både sött och salt - bara så du vet. Och snart dyker @stigigemlaupp också - då får du plussa till 40 år till samt om Greger vaknar så är det minst 40 till :) . Och de kommer säga ungefär samma saker

 

till detta kommer de år som de andra i den här tråden representerar - tyvärr känner jag inte till det totala antalet år men det är en hel del :) .

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall byta vatten hänger för mig ihop med om du har startat med helt nytt vatten eller om du har startat med en blandning av nytt och gammalt. Är det helt nytt - då skal man nog låta det stabilisera sig innan man byter för mycket.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, turboadde sa:

Jag tycker du ska försöka vända dig till en person som hjälper så du inte får 100 olika metoder att göra på-

 

Vet inte vad du har i för saker i akvariet men jag hade rensat ur allt dött. särskilt koraller. Sen sugit ur cyano och bytt mycket vatten. Kanske till och med allt vatten på en gång med ett bra salt och osmos vatten. Har du inga stenkoraller så borde du inte få så dåliga värden och borde inte va i behov av Mg, Ca och KH test.

Har du en riktig streampump i? Annars är det bra med en sådan så du inte får stillastående vatten.
Sen tycker jag inte du ska ha i massa. Vattenbyten borde stabilisera upp akvariet. Ha mest mjukkoraller i början och några fiskar. Sen kan du öka sakta medans kunskaperna växer och akvariet är i bättre skick. Enkelt ska det vara i början :)

Hade jag haft en person som hade kunnat komma och hjälp mig så hade jag inte haft något problem =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Ta det lugnt och sansat nu. Ta tre steg tillbaka och titta på ditt akvarium och vad du gör. Jag antar att du haft sötvattensakvarium innan - gick de bra? Om de gjorde det så är ett basic saltvatten inte svårare - tvärtom. Jag skulle vilja be dig läsa den här artikeln där jag beskriver hur jag startat akvarier i din storlek. Inte för det är "den enda rätta metoden" - Det finns många sätt att flå en katt på men här finns en tanke på hur starten kan gå till.

 

Jag hade personligen dock haft med sanden, lite utsköljd bara - det hade hjälpt till med stabiliteten om förra ägaren inte haft problem med den.

 

Vad jag kommer ihåg så är det ett rätt bra blås i den pump som är i original och den är anpassad efter belysningen - kraftigare belysning - bättre cirkulation krävs oftare - beroende lite på vilka koraller som finns.

 

Du har troligtvis nitrit i ditt kar - ett nitratvärde på 100 (om det är färskt vatten) är inte trovärdigt om det inte är en nitritstörning. Använde du helt nytt vatten - eller återanvände du det gamla? Det finns en myt som säger att man inte skall använda det gamla vattnet när man köper ett begagnat - men med lite eftertanke inser man att djuren levde i det gamla och ägaren skulle nog om hen inte sålt det kanske göra ett 10 % vattenbyte - och djuren skulle fortfarande leva eller hur. Vid flytt tycker jag att man skall behålla åtminstone 60 % av det gamla vattnet - chocken för djuren blir stor nog ändå.

 

Men du behöver inte vara lika rädd för nitriten som i ett sötvattenskar. nitrit är inte giftigt för fiskar åtminstone (och troligtvis inte för lägre djur heller) i saltvatten. det finns en biologisk/kemisk förklaring till det. Däremot så kan hög nitrit innebära att du har hög ammonium och därmed risk för ammoniakförgiftning. Du bör köra skummaren för fullt och gärna se till att du får bra ytvattensrörelse. Ammoniaken är en gas och du kan få bort den via luftväxling.

 

Vad gäller cyanon nu så är det en del i vissa akvariers startfas, stör den (sug ut) så mycket som möjligt. När du väl ha fått cyano så skall du kanske inte sätta tillbaks sanden, blir lättare att bekämpa utan sand. när den är under kontroll kan sanden gå tillbaka

 

Jag kommer inte att rekommendera dig några som helst tillsatser eller medel. min åsikt är att man skall hålla sig borta från sådant i startfasen. (förutom då av nitrifieringsbakterier - men är det ett gammalt akvarium så bör det finnas redan i dit kar) Byt inte mer vatten än det du ersätter när du suger ut Cyano.

 

Ta det piano så kommer det att stabilisera sig. Men det tar tid. Jag tycker inte mitt eget är stabilt än - efter 8 månader! hamna inte i mätträsket, gör inte en massa olika åtgärder. Titta på det här inlägget och alla de andra som är i den här tråden. Bestäm dig för en strategi och följ den. Gärna med hjälp av någon som du litar på.

 

MVH Lasse

Nej, Jag orkar inte mer,,, jag säljer iväg det till någon istället för jag tycker bara folk skäller på mig och tycker jag borde veta saker som jag inte vet och  tycker jag borde inse saker som jag inte inser , dessutom alla dessa tips och råd från 20 olika personer dvs 20 olika råd och tips och till slut är man helt utmattad, jag köpte ett akvarium och trodde att detta skulle bli roligt och underbart och spännande, det slutar med sömnlösa nätter då jag oroar mig för fiskar, koraller, och allt annat som är trist i akvariet dvs nästan allt, jag vet inte vad jag ska göra,,, sanden som jag tog från förra ägaren har stått i en hink utan pump så den är bara att slänga och köpa ny, jag återanvände 20 liter av den förra ägarens vatten för mer fick jag tyvärr inte med mig in i min brors bil så det blev 20 hennes och 60 osmos vatten, första veckan var värdena superbra, och då tänktejag: jippi vilken tur jag har,,, men nu inser jag att det var lugnet före stormen

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej Jeanette , det enda du ska göra är att ställa fram nitrit testen , det är detta endast du behöver mäta ,och följ Mats råd och dosera inget i karet , 

och du kan inte döda dina djur genom att byta vatten . de salter som finns idag är så bra att det är bara att blanda nytt och använda utan risk , även med kran vatten

99% av allt som händer med karet orsakar man själv , det du behöver som tips är klassikern , lite chips ostbågar och en hög dvd filmer med valfri dricka ,

du kan inte göra något bara förvärra problemet , det är bara nitrit som du ska mäta , inget annat , 

mvh stefan

 

 

sitta och äta chips samtidigt som mina fiskar och koraller dör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Ta det lugnt och sansat nu. Ta tre steg tillbaka och titta på ditt akvarium och vad du gör. Jag antar att du haft sötvattensakvarium innan - gick de bra? Om de gjorde det så är ett basic saltvatten inte svårare - tvärtom. Jag skulle vilja be dig läsa den här artikeln där jag beskriver hur jag startat akvarier i din storlek. Inte för det är "den enda rätta metoden" - Det finns många sätt att flå en katt på men här finns en tanke på hur starten kan gå till.

 

Jag hade personligen dock haft med sanden, lite utsköljd bara - det hade hjälpt till med stabiliteten om förra ägaren inte haft problem med den.

 

Vad jag kommer ihåg så är det ett rätt bra blås i den pump som är i original och den är anpassad efter belysningen - kraftigare belysning - bättre cirkulation krävs oftare - beroende lite på vilka koraller som finns.

 

Du har troligtvis nitrit i ditt kar - ett nitratvärde på 100 (om det är färskt vatten) är inte trovärdigt om det inte är en nitritstörning. Använde du helt nytt vatten - eller återanvände du det gamla? Det finns en myt som säger att man inte skall använda det gamla vattnet när man köper ett begagnat - men med lite eftertanke inser man att djuren levde i det gamla och ägaren skulle nog om hen inte sålt det kanske göra ett 10 % vattenbyte - och djuren skulle fortfarande leva eller hur. Vid flytt tycker jag att man skall behålla åtminstone 60 % av det gamla vattnet - chocken för djuren blir stor nog ändå.

 

Men du behöver inte vara lika rädd för nitriten som i ett sötvattenskar. nitrit är inte giftigt för fiskar åtminstone (och troligtvis inte för lägre djur heller) i saltvatten. det finns en biologisk/kemisk förklaring till det. Däremot så kan hög nitrit innebära att du har hög ammonium och därmed risk för ammoniakförgiftning. Du bör köra skummaren för fullt och gärna se till att du får bra ytvattensrörelse. Ammoniaken är en gas och du kan få bort den via luftväxling.

 

Vad gäller cyanon nu så är det en del i vissa akvariers startfas, stör den (sug ut) så mycket som möjligt. När du väl ha fått cyano så skall du kanske inte sätta tillbaks sanden, blir lättare att bekämpa utan sand. när den är under kontroll kan sanden gå tillbaka

 

Jag kommer inte att rekommendera dig några som helst tillsatser eller medel. min åsikt är att man skall hålla sig borta från sådant i startfasen. (förutom då av nitrifieringsbakterier - men är det ett gammalt akvarium så bör det finnas redan i dit kar) Byt inte mer vatten än det du ersätter när du suger ut Cyano.

 

Ta det piano så kommer det att stabilisera sig. Men det tar tid. Jag tycker inte mitt eget är stabilt än - efter 8 månader! hamna inte i mätträsket, gör inte en massa olika åtgärder. Titta på det här inlägget och alla de andra som är i den här tråden. Bestäm dig för en strategi och följ den. Gärna med hjälp av någon som du litar på.

 

MVH Lasse

Jag har ingen som kan något om saltvatten eller kan hjälpa mig, dom flesta ger upp efter ett antal mejl, antar att jag helt enkelt är för dum i huvudet för att hålla på med saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Om du skall byta vatten hänger för mig ihop med om du har startat med helt nytt vatten eller om du har startat med en blandning av nytt och gammalt. Är det helt nytt - då skal man nog låta det stabilisera sig innan man byter för mycket.

 

MVH Lasse

Jag tog 20 liter från hennes gamla och blandade med 60 liter osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...