Gå till innehåll

sump plumbing


jarecki68

Rekommenderade inlägg

Ska inhandla lite pvc innan det tänkte jag fråga er som har lite mer kött på benen än jag, kan en sådant sump och pvc anordning fungera 

ser ni något som är riktigt fel ????? tack för eran respons :smiley20:

hela rör systemet kommer vara i 40 mm pvc

Från returen Upp 32 mm pvc      returpump 8-12000 L/h 58e3c62d33f9e_sumpplumbing1.thumb.jpg.1fe8133612397a3814a55ea8800c1b6a.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Slanten sa:

I vilket fack ska biopelletsreaktorn stå? Den bör stå före skummaren.

Vad är det för dimension på rören mellan pumpdelen och reaktordelen?

Jag räknar gärna på ditt system om du vill.

utlopp vatten från reaktor kommer hamna innan skummarens insug.
Dimension på rören mellan pumpdelen och reaktor är pvc 32mm med reducering och med membranventil på 20mm 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att kunna göra en hyffsat bra beräkning behöver jag ha lite data från dig:

  1. Höjden mellan vattenytan i huvudakvariet och vattenytan i returfacket (pumpfacket)
  2. Vilken pump ska du ha? Märke?
  3. Måtten på bafflarna (bubbelfällan)
  4. Måtten på alla sumparna.
  5. Vilket flöde vill du ha till refugiet?
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Slanten sa:

För att kunna göra en hyffsat bra beräkning behöver jag ha lite data från dig:

  1. Höjden mellan vattenytan i huvudakvariet och vattenytan i returfacket (pumpfacket)
  2. Vilken pump ska du ha? Märke?
  3. Måtten på bafflarna (bubbelfällan)
  4. Måtten på alla sumparna.
  5. Vilket flöde vill du ha till refugiet?

återkommer under helgen med måtten på allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-06 at 08:48, Slanten sa:

För att kunna göra en hyffsat bra beräkning behöver jag ha lite data från dig:

  1. Höjden mellan vattenytan i huvudakvariet och vattenytan i returfacket (pumpfacket)
  2. Vilken pump ska du ha? Märke?
  3. Måtten på bafflarna (bubbelfällan)
  4. Måtten på alla sumparna.
  5. Vilket flöde vill du ha till refugiet?

1 120 cm

2

a   http://www.aquariatech.eu/blau-reefmotion-12k-dc-pump/37-0                 12000l/h

b   http://www.aquariatech.eu/ecotech-marine-vectra-l1-pump/176-0            11500l/h

c   https://www.sewatec.de/royal-exclusiv/royal-exclusiv-red-dragon-3-pumps/royal-exclusiv-rd3-speedy-80w-8000l/h-/-10v-connection.html   8000l/h

nån av dom tre just nu så känner jag att alternativ (a) var mest ekonomisk 

3

58ea33f56fd35_GOTOWEzamowienieREFUGIUMSUMPATOKARANTEN.thumb.jpg.9042772e2bc2652833593171e50dcd54.jpg

 

GOTOWE zamowienie REFUGIUM SUMP ATO KARANTEN test.skp 

 

58ea34e4bbd2c_GOTOWEzamowienieREFUGIUMSUMPATOKARANTENb.thumb.jpg.4da0139ad9ca6cd87b7a460e50388e82.jpg

 

 

4

58ea35015511a_GOTOWEzamowienieREFUGIUMSUMPATOKARANTENb.thumb.jpg.1ed621be3d66896ff4c6d81cf6ebfd17.jpg

5 max flöde bara närings bartagning (macroalger)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Slanten sa:

Kör en beräkning imorgon, men ska du ha membranventil på hävertröret från akvariet ner i sumpen/refugiet? Har ventilen nått öppningstryck angivet i specen?

http://www.meerwasser-bartelt.de/product/de/PVC-Fittings-Zubehoer/Membranventile/PVC-U-Membranventil-40mm-Verschraubung-mit-Klebemuffe.html

 

4789_1.jpg.a5f685935e735979e370ff0687f5008d.jpg10 pn :klia:4789_2.thumb.jpg.f364c44ed688f0a052c2822c13adeded.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@SlantenTror inte öppningstrycket har betydelse i det här fallet. Man har ju ventilen åtminstone öppen mer än hälften om man inte överdimensionerat ordentligt. Vid de inställningarna så är min erfarenhet att de fungerar bra och bara någon ändring av ratten på någon mm påverkar flödet ner. Man kan ställa verkligen exakt. Att tänka på dock är att med tiden så kan öppningen växa igen lite grand så genomspolning då och då skadar inte. Man måste också tänka på att man skall kunna komma åt att ta loss den och kunna rensa från snäckor och eremiter som kan ta sig in. En liten filtersil på det dränkta inloppet är att rekommendera - pratar från egen erfarenhet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten sammanfattning. Hoppas det går att hänga med.

 

Returrör:

Vi börjar med returpumpen. Jag har tagit med alla dina pumpval för att ha nått att jämföra med.

Returröret ser ut så här i min beräkning:

Diameter: 32 (Röd kurva i diagrammet nedan)

Total längd: 2,5m

Vinklar: 3st

Unionkopplingar: 4st

T-stycken: 5 st

 

Tillsammans med Royal Exclusive ger det ett flöde på ca 3950 l/h.

Om du väljer ett 40-rör istället (grön kurva) får du ett flöde på 4800 l/h. Det är att rekommendera i och med att vattenhastigheten i röret är väldigt hög i 32mm.

 

Du kan även se de andra pumparnas kurvor och jämföra flödena. Det är korsningspunkten mellan pumpkurvan och rörets kurva som ger flödet.

 

 

Pumpkurva.thumb.JPG.224d210a983bc14cfef0245ddfbcb00c.JPG

 

Hävert mellan refugium och sump:

Beräkningen bygger på följande data

Total rörlängd: 0,5m

Vinkel: 2st

Ventil: 1st

Fallhöjden är ca 20cm och då sväljer röret ca 3600 l/h vid fullt öppen ventil

 

Hävert mellan akvarium och sump:

Total rörlängd: 1m

Vinkel: 1st

Ventil: 1st

Union: 1st

T-stycke: 2st

Fallhöjd: 1,2m

Röret sväljer ca 7100 l/h vid fullt öppen ventil.

 

Rör mellan sump och returfack:

Längd per rör: 10cm

Antal rör: 4st (+1 nöd)

 

Vid ett flöde på 3950 l/h (Royal + 32mm rör) blir skillnaden mellan vattenytorna ca 1 cm

Vid ett flöde på 6650 l/h (Echotech + 40mm rör) blir skillnaden 2 cm

 

 

Hoppas att det går att förstå...

Återkoppla gärna om nått värde i indata är fel.

 

Ändrat av Slanten
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jarecki68Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden - 40 rör på trycksidan och blau 12 K billigast och mest energieffektivitet. Om nu 40 w stämmer vilket jag tvivlar på. Motsvarande Jebaopump - Jebao DCS 12000 drar 100 w att men lyfter 4,8 meter. Billigare i inköp och troligtvis mer energieffektiv än de två dyra. Gissar att du kan köra sönder 3 Jebao innan du betalt någon av de dyrare - medräknat driftkostnad och inköp. Och du kan faktiskt ha en stående i reserv - och ändå komma billigare undan än med de två "statusmärkena"

 

Nu har Slanten inte räknat på Jebao DCS 12000 - men jag skulle inte tveka.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Lasse.

Jebao DCS-12000 följer samma pumpkurva som Blau, så den behöver inte räknas på.

Rekommenderar definitivt att ha minst 40 mm rör till returen. Det blir väldigt hög hastighet i det klenare röret. Om du väljer nån av Jebao, Blau eller Echotech bör rördimensionen vara 50 mm om du vill köra på full effekt. De är ju variabla, men det känns onödigt att köra mindre än 100%.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också rekommenderat honom 50 mm i avlopp - både för häverten och reserven. Jag valde 32 mm i mitt akvarium som är på ca 300 liter plus ca 80 liter sump till alla tre rören. det har jag inte ångrat. Jag kör en Jebao DCS 4000 och har inga problem. Jag får ut ungefär 2500 liter i timmen över akvariet och det kör jag för det mesta. När man har hävert/nödsystem som huvudavrinning så är det svårt att köra med variabelt flöde på natt respektive dag eftersom man oftast inte har råd med en motorventil som injustering - skulle dock kunna fungera med hjälp av två nivåindikatorer men då blir det lite för mycket teknik - även för mig :) Så om man väljer ett flöde - bra. Blir det för mycket med Jebao DCS 12000 - ja då finns mindre också. En fördel med justerbart är om man reser bort. Då kan man ställa det på ett litet flöde för att minska risker som att systemet täpper igen medans man tar sin Cuba Libre någonstans i världen. En fördel med de billigare är att man faktiskt kan ha en i reserv - om något händer. Så är det med mina wave makers - där ligger det alltid en ny oanvänd och väntar om det blir krångel med nån av de andra.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 mm avlopp är OK om man kör med Royal Exclusive på ett 32mm returrör. Men börjar vi prata om de högre flödena börjar man ligga på marginalen. Så då är det bäst att gå över på 50mm avlopp, precis som du säger Lasse.

 

Bra tips att dra ner på flödet på semestern!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt stort tack @Slanten @Lasse för hjälpen :smiley20::smiley20::smiley20:

Nu har jag lite att tänka på och tänka om :subdued:  ska kontakta @Przemek Wieczorek och ändra till 40 mm returen 

 

En sista fråga om jag ändrar till 50 mm avlopp och kör med Royal Exclusive 8000l/h går det att finjustera så att systemet blir tyst ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...